خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

روایتی دیگر از لقمه‌ نانی که به خون آلوده شد/ فرماندار اشنویه: ترکیه هنوز مسئولیت حادثه را نپذیرفته است

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۶۰۸

دو جوان کرد اهل اشنویه که در شرایط بیکاری ناشی از شیوع کرونا راهی کوهستان‌های منطقه مرزی با عراق شده بودند تا با چیدن گیاهان دارویی کمک خرج زندگی‌شان شوند، در حادثه ای تلخ گرفتار سرنوشت غم‌انگیزی شدند و دیگر به آغوش خانواده شان بازنگشتند.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، نهم اردیبهشت ماه "رشید" و "فاخر" به همراه تعدادی از اهالی منطقه کردنشین اشنویه برای چیدن گیاهان دارویی و سنتی راهی کوهستان‌های مرزی ایران و عراق شدند، غافل از اینکه سرنوشتی تلخ در انتظار این دو جوان کرد و خانواده آنهاست.

این دو جوان برای پیدا کردن گیاهان دارویی مرغوب به مناطق دوردست ارتفاعات اشنویه عزیمت می‌کنند و در حالی که به دلیل شدت سرمای هوا آتش روشن کرده بودند در مرز ایران و عراق مورد حمله هوایی هواپیماهای نظامی قرار می‌گیرند.

مرگ برادرم، مادر سرطانی ام را زمین گیر کرد

یاسین پیروتی در مورد روز حادثه مرگ برادرش رشید به خبرنگار ایلنا می گوید: برادرم به همراه دوستانش برای جمع آوری گیاهان دارویی به کوهستان‌های منطقه مرزی رفته بود و البته این کار هر ساله آنها بود. یکی از دوستان برادرم که همراه این گروه بود و از این حادثه جان سالم به در برده به ما گفت شب حادثه از شدت سرما آتش روشن کرده بودیم و همه اطراف آن حلقه زده بودیم که ناگهان هواپیماها منطقه را بمباران کردند و رشید و فاخر بر اثر انفجار راکت‌ها مقابل چشمان‌مان کشته شدند.

وی ادامه داد: برادرم 3 فرزند پسر دارد که مخارج زندگی‌اش را از راه دستفروشی میوه تامین می‌کرد و میوه را به صورت عمده از باغداران منطقه می‌خرید و در مسیر جاده‌های شهرستان اشنویه به فروش می‌رساند.

پیروتی افزود: ما 6 برادریم که همگی از راه کارگری گذران زندگی می‌کنیم. خانواده برادرم در شرایط سختی زندگی می‌کنند و از امکانات مناسبی برخوردار نیستند و حتی خانه کوچک شان بسیار فرسوده و قدیمی است و سقف چوبی‌اش چندان ایمن نیست ولی خانواده ناگزیر است در همین خانه زندگی کند.

وی گفت: پدرمان خیلی وقت است فوت کرده و مادرمان مدتی است با بیماری سرطان روده دست و پنجه نرم می‌کند. مرگ برادرم بیشتر زمین گیرش کرده است. اهل روستای مجیدآباد اشنویه‌ایم و خانه برادرم از محل زندگی ما فاصله زیادی دارد که بعد از مرگ رشید تصمیم گرفتم آنها را نزد خودمان بیاورم و از بچه‌هایش مراقبت کنم.

4 روز طول کشید تا توانستیم پیکرهای‌شان را بیاوریم

"نادر تازه وارد" برادر فاخر نیز در مورد مرگ برادرش به ایلنا گفت: دوست برادرم که همراه‌شان بود درباره روز حادثه به ما گفت از ظهر که در کوهستان بودیم چند بار هواپیماهای نظامی بالای سر ما آمدند و رفتند و ما همچنان تا غروب آفتاب مشغول جمع‌آوری گیاهان دارویی بودیم و غروب کنار رودخانه‌ای اتراق کردیم تا شب را استراحت کنیم و صبح راهی روستای‌مان شویم. شب به فاصله چند دقیقه تعدادی هواپیمای نظامی بالای سرمان چرخیدند که ترس همه وجودمان را گرفت و آتشی که روشن کرده بودیم را خاموش کردیم و ناگهان با صدای بمباران و شدت انفجار هر کدام به طرفی پناه بردیم. اما فاخر و رشید بر اثر انفجار راکت‌ها جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: دوست برادرم تا ساعت 5 صبح خودش را پشت یک تکه سنگ بزرگ پنهان می‌کند و نزدیک ظهر خبر مرگ برادرم و دوستش رشید را برای ما آورد. بلافاصله به همراه 6 نفر برای آوردن جنازه برادرم و دوستش به منطقه مرزی بین ایران و عراق رفتیم و 4 روز طول کشید تا توانستیم با اسب پیکرهای بی‌جان آنها را به اشنویه منتقل کنیم و در این مدت 2 بار دیگر هواپیماهای نظامی این منطقه را بمباران کردند و در واقع شرایط سختی را گذراندیم تا توانستیم به خاک ایران برگردیم.

برادرم ماهی 450 هزارتومان اجاره خانه پرداخت می کرد

"تازه وارد" به شرایط سخت زندگی برادرش اشاره کرد و گفت: برادرم فاخر 3 فرزند دارد که یکی از آنها دختری است که تازه به دنیا آمده و در خانه استیجاری با اجاره ماهیانه 450 هزارتومان زندگی می‌کنند. فاخر کارگر روز مزد بود که این اواخر به دلیل بیماری کرونا از کار بیکار شده بود و می‌خواست با چیدن گل و گیاه دارویی برای خانواده‌اش لقمه نانی تهیه کند که به قیمت جانش تمام شد.

وی ادامه داد: ما خانواده فقیری هستیم و چند برادریم که همگی کارگر روزمزد ساختمانی هستیم. پدرم سن‌ بالایی دارد و دیگر توان کارگری ندارد و مستاجر است ما علاوه بر مخارج زندگی خودمان باید به پدرو مادرم هم رسیدگی کنیم. این روزها با بیکار شدن از کار به دلیل بیماری کرونا شرایط سختی را سپری می‌کنیم که مرگ برادرم شرایط را از آنچه که بود برای ما دشوارتر کرد.

نادر تازه وارد: فاخر کارگر روز مزد بود که این اواخر به دلیل بیماری کرونا از کار بیکار شده بود و می‌خواست با چیدن گل و گیاه دارویی برای خانواده‌اش لقمه نانی فراهم کند که به قیمت جانش تمام شد

تازه وارد ادامه داد: از طریق مراجع قضایی و فرمانداری پیگیر کشته شدن برادرمان هستیم؛ فاخر بی گناه و مظلومانه کشته شد. امیدواریم از طریق مراجع بین المللی این موضوع پیگیری شود. تنها گناه برادرم چیدن گل و گیاه دارویی و خوراکی بود.

ترکیه هنوز مسئولیت این حادثه را نپذیرفته است

عبدالسلام مام عزیزی فرماندار اشنویه نیز در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: این 2 جوان با هویت معلوم به نام های "رشید پیروتی"و "فاخر تازه وارد" به همراه دوست‌شان برای چیدن گیاهان دارویی به منطقه مرزی رفته بودند که متاسفانه با اشتباه گرفته شدن از طرف نظامیان ترکیه با برخی از گروهک‌های مخالف و تندرو مورد اصابت راکت هواپیماهای نظامی قرار می گیرند و کشته می شوند.

وی افزود: با گذشت چند روز پیکرهای بی جان این 2 جوان به خاک ایران منتقل شد و با تایید هویت از سوی پزشکی قانونی که مرگ آنها را بر اثر ترکش مورد تایید قرار گرفت به خاک سپرده شدند.

فرماندار اشنویه درباره روند قانونی پیگیری کشته شدن این 2 جوان عنوان کرد: گزارش مرگ آنها به استانداری و وزارت امور خارجه ارسال شد تا از طریق روابط بین الملل اقدامات حقوقی این حادثه پیگیری شود.

فرماندار اشنویه: تاکنون این موضوع از طریق کشور ترکیه تایید و تکذیب نشده و هنوز مسئولیت این حادثه را نپذیرفته اند

وی گفت: اینکه از طریق کشور ترکیه این بمب افکن‌ها اقدام به بمباران منطقه کرده‌اند طبق اظهارات فردی است که همراه این 2 جوان بوده و چون این منطقه معمولا از طریق کشور ترکیه به دلیل وجود گروهک‌های مخالف و تندرو بمباران می شوند این احتمال وجود دارد که کشته شدن این 2 نفر هم نیز از سوی هواپیماهای نظامیان آنها بوده باشد. تاکنون این موضوع از طریق کشور ترکیه تایید و تکذیب نشده و هنوز مسئولیت این حادثه را نپذیرفته‌اند.

مام عزیزی با اشاره به اینکه هر ساله مردم کردنشین منطقه مرزی اشنویه برای چیدن گیاهان دارویی و خوراکی عازم این منطقه می شوند، گفت: آنهایی که دنبال گیاهان دارویی هستند هر چه قدر از مناطق مرزی دورتر شوند شانس‌شان برای پیدا کردن گیاهان مرغوبتر بیشتر می‌شود و این جوان‌ها هم به همین دلیل به این منطقه مرزی رفتند که متاسفانه دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز