خبرگزاری کار ایران

ایلنا از لامرد و مُهر گزارش می‌دهد؛

سکوت برخی جریان‌های سیاسی درباره انتخابات مجلس یازدهم/ از نامزدی طیف بهار تا ثبت‌نام فرزند وزیر اطلاعات/ شرکت یک زوج برای نمایندگی مجلس

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۸۱۴

تعداد 26 نفر از گروه های مختلف سیاسی جهت انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه لامرد و مُهر ثبت نام کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه لامرد و مهر از ۱۰ آذرماه جاری همزمان با سراسر کشور آغاز و پس از هفت روز، در سکوت جریان های سیاسی به پایان رسید که در این بین تعداد 26 نفر برای این حوزه انتخابیه نام نویسی کردند.

حسین شبانی‌نژاد رئیس هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه لامرد و مهر در پایان مهلت ثبت نام پس از جمع‌بندی لیست داوطلبین مجلس گفت: 21 نفر مرد و 5 نفر زن جهت مجلس یازدهم در این حوزه انتخابیه مراحل ثبت نام را تکمیل کردند که مطابق جدول اجرایی انتخابات، مراحل استعلام و بررسی سوابق داوطلبان در حال انجام است.

با بررسی لیست ثبت نامی‌های مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه لامرد و مهر، از میان نامزدهایی که قصد برعهده گرفتن دوباره نمایندگی مردم را دارند نیز می‌توان به  سید محسن علوی (عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره دهم مجلس شورای اسلامی و فرزند وزیر اطلاعات کنونی)، سید رضی حسینی المدنی (امام جمعه اسبق اشکنان و نماینده مردم لامرد و مهر در دوره سوم مجلس) و سید موسی موسوی (نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی) اشاره کرد.

زنگ ثبت‌نام در مرکز حوزه انتخابیه لامرد و مهر با شیب ملایم آغاز شد و آن چنان که پیش‌بینی شد اکثر داوطلبان در روزهای پایانی، ثبت‌نام خود را تکمیل کردند.

 محمد نیشتری (کارمند اداره کار شهرستان مُهر و رئیس سابق اداره کار گراش) به عنوان نخستین ثبت‌نام کننده و غلامرضا آبگشا (کارمند آموزش و پرورش گله‌دار) به عنوان آخرین نفر در مرکز حوزه انتخابیه لامرد و مُهر نام‌نویسی کرد.

سید مسلم هاشمی (دبیر آموزش و پرورش) و سید علی نوری (مسئول روابط عمومی اداره گاز استان قم) از دیگر داوطلبان مجلس در این حوزه انتخابیه بودند که با مراجعه به ستاد انتخابات کشور نام نویسی کردند.

جوان‌ترین نامزد کرسی مجلس یازدهم در این حوزه انتخابیه، سید مسلم هاشمی با 30 سال سن (متولد 1368) و مسن‌ترین آنها سیدرضی حسینی المدنی با 62 سال سن (متولد 1336) است.

در این حوزه انتخابیه، «حضور بانوان» در میان داوطلبان کرسی مجلس یازدهم جالب توجه بود. لیلا مهاجر(مهندس ناظر - کلینیک گیاه‌پزشکی) از اهل تسنن، سیده مرضیه موسوی نیا (پزشک عمومی)، زینب طاهری (مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری مُهر)، راضیه اسدپور (کارشناس فرمانداری مُهر) از جمله این بانوان بودند که برای رقابت در تصاحب کرسی مجلس ثبت نام کردند. علاوه بر حضور بانوان، در این دوره یک زوج نیز در میان داوطلبان قرار داشت و آن سیده زهرا موسوی (مدرس دانشگاه و عضو سابق شورای اسلامی شهر مُهر) به همراه همسرش  احسان حسینی (مدرس دانشگاه) بود که برای مجلس یازدهم نام‌نویسی کردند. همچنین علی حاجی پور بازنشسته بانک صادرات نیز در روزهای پایانی ثبت نام خود را تکمیل کرد.

با نگاهی به سوابق تحصیلی نامزدهای مجلس،  4 نفر با مدرک دکترا در رشته های پزشکی و غیرپزشکی و 21 نفر با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد که 7 نفر دانش آموخته حقوق، 4 نفر در رشته معارف اسلامی و بقیه دانش‌آموخته دیگر رشته‌های مدیریتی و مهندسی هستند و یک نفر نیز دانش‌آموخته علوم سیاسی است.

با بررسی و گمانه زنی‌ در ارتباط با گرایش سیاسی نامزدهای مجلس در این حوزه انتخابیه، 11 اصولگرا، 6 اصلاح طلب،  8 مستقل و یک نفر از طیف بهاریون ( حامیان احمدی نژاد) متقاضی کرسی سبز بهارستان هستند که باید دید کدامیک پاسخ مثبت را از شورای نگهبان و دیگر مراجع جهت احراز صلاحیت کاندیداتوری دریافت می‌کنند.

درحالی که هنوز مرحله تایید صلاحیت‌ها به پایان نرسیده و در حال بررسی است و از طرفی دیدگاه‌های سیاسی، شعارها و برنامه‌های دقیق تمامی نامزدها تاییدی باید ارائه شود تا بتوان تحلیل دقیق‌تری از ترکیب بندی ائتلاف‌ها و گروه های سیاسی داشت اما براساس گمانه زنی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده، می‌توان گفت در گروه  اصلاح طلبان سید جمال الدین صمدانی (بازنشسته آموزش و پرورش و دارای سوابق اجرایی بخشداری بستک و کیش، معاون فرمانداری میناب، مدیرکل بازرسی و نظارت استان بوشهر، مدیرکل بازرگانی استان بوشهر، فرمانداری مرودشت)، حجت الاسلام سید رضی حسینی المدنی (نماینده مردم لامرد و مهر در دوره سوم)، زینب طاهری (مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری مُهر با 13 سال سابقه کار)، راضیه اسدپور (کارشناس فرمانداری مُهر)، سید احسان حسینی (استاد دانشگاه) به همراه همسر خود سیده زهرا موسوی (استاد دانشگاه و عضو شورای مُهر در دوره چهارم) جهت حوزه انتخابیه لامرد و مُهر نام‌نویسی کردند و باید منتظر ماند که ساز و کار و فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در این حوزه انتخابیه به چه شکل خواهد بود.

اما طیف سیاسی بهاریون که از حامیان سرسخت محمود احمدی نژاد هستند در اکثر حوزه‌های انتخابیه پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند و در حوزه انتخابیه لامرد و مُهر، احمد منصوری (بازنشسته آموزش و پرورش و معاون اسبق فرمانداری لامرد) نام خود را در بین داوطلبین انتخابات مجلس یازدهم ثبت کرده است.

طیف جدید موسوم به جریان انقلابی

اصطلاح جریان انقلابی که این‌ روزها در گفت و گوهای فعالان و جریانات مختلف سیاسی از آن یاد شده و همه نحله‌های سیاسی موجود در کشور خود را با این عنوان یاد می‌کنند، هنوز ساز و کار تعیین نامزد خود را شفاف و دقیق مشخص نکرده و ساختار شناخته شده‌ای ندارند. برخی‌ها حجت‌الاسلام علی‌اکبر بدیعی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و دکترای حقوق تجارت بین الملل، را نماینده این جریان قلمداد می‌کنند اما باید منتظر ماند و دید که وی مقصد نهایی خود را از تهران به لامرد تغییر خواهد داد؟ و یا معادلات این جریان پس از تایید صلاحیت‌ها به چه صورت تنظیم خواهد شد؟

به نظر می‌رسد جبهه‌ها و جریان‌های سیاسی در سکوت، فعالیت‌های خود را مسنجم و متحد می‌کنند. باید منتظر ماند تا پس از تایید صلاحیت‌ها لیست ائتلاف‌ها به چه شکل خواهد بود و اینکه انتخابات پیش رو دو قطبی می‌شود یا خیر؟

انصرافی های مجلس یازدهم

ثبت نام داوطلبان در انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه لامرد و مُهر، انصرافی‌های شاخصی هم داشت. از میان چهره‌های شاخص می‌توان به عبدالرضا منصوری از جریان اصولگرایان لامرد (فرماندار اسبق لامرد) و عضو انصرافی شورای شهر لامرد اشاره کرد. وی که هنوز علت استعفای خود را به مردم گزارش نداده است و پیش از آن نیز  باید وعده‌های خود به مردم شهر لامرد را پاسخگو  باشد ،در بیانیه‌ای از حضور در انتخابات مجلس پیش رو انصراف داد و حمایت خود را از دوست هم طیف خویش، سید موسی موسوی اعلام کرد.

از طیف اصولگرایان سنتی، غلامعباس (درویش) زارعی (اولین بخشدار بخش لامرد در دولت میر حسین موسوی، همچنین فرماندار این شهرستان در دولت دوم هاشمی رفسنجانی و نیز مدیرکل امنیتی- انتظامی استانداری فارس در دولت محمود احمدی‌نژاد) از دیگر چهره‌های انصرافی انتخابات یازدهم در حوزه انتخابیه لامرد بود که مصلحت را بر عدم حضور در این دوره ارزیابی کرد.

زارعی در بخشی از بیانیه خود آورده است: « براى این دوره انتخابات ازمدت‌ها قبل بررسی‌هاى لازم صورت گرفت و پس از بررسى جمیع جهات با همفکرى و مشورت باجمعى از دوستان و همراهان و با درنظرگرفتن شرایط منطقه، حضور دراین دوره از انتخابات را به مصلحت ندیده و از این بابت از مردم خداجوى و همیشه حاضر درصحنه، بخصوص بزرگوارانى که در چند هفته اخیر با مراجعه حضورى و یا تماس تلفنى از جاى جاى شهرستان‌هاى لامرد و مهر خواستار حضور این جانب در انتخابات بودند، عذرخواهى کرده و از حسن نیت و لطف و محبت همه عزیزان کمال تشکر و امتنان را دارم».

در میان طیف اصولگرایان سنتی، محمد جعفری فرماندار اسبق لامرد که احتمال می‌رفت  او نیز برای انتخابات پیش رو ثبت‌نام کند در این دوره از مجلس حضور پیدا نکرد و بیانیه‌ای نیز نداد و گویا این اتفاق حکایت از آن دارد که او هنوز در پازل سید موسی موسوی و عبدالرضا منصوری قرار نگرفته است.

سید ابوالحسن حقایقی (مدیرکل اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس و مدیرعامل اسبق منطقه ویژه لامرد) که عزم خود را برای حضور در این دوره جزم کرده بود، همانند سایر همفکران خویش با حمایت از سید موسی موسوی با صدور بیانیه‌ای از شرکت در انتخابات یازدهم مجلس انصراف داد.

همچنین سید مجتبی عباسی از طیف اصولگرایان خطه علامرودشت شهرستان لامرد که  12 هزار و 171 رای را در دوره گذشته مجلس کسب کرد، با صدور بیانیه‌ای تصمیم گرفت تا وارد رقابت‌های انتخابات مجلس یازدهم نشود.

از چهره‌های طیف اصلاح طلب نیز می‌توان به دکتر تیمور قاسمی (ریاست دانشگاه پارس) اشاره کرد که چند ماه قبل از آغاز فرآیند ثبت نام برای حضور اعلام آمادگی کرده بود اما با عدم حضور در محل ثبت‌نام، رسما از کاندیداتوری انصراف داد و ترجیح داد، باجناق خود سید جمال الدین صمدانی را در این راه همراهی کند.

سکوت برخی جریان‌های سیاسی درباره انتخابات مجلس یازدهم/ از نامزدی طیف بهار تا ثبت‌نام فرزند وزیر اطلاعات/  شرکت یک زوج برای نمایندگی مجلس

سکوت برخی جریان‌های سیاسی درباره انتخابات مجلس یازدهم/ از نامزدی طیف بهار تا ثبت‌نام فرزند وزیر اطلاعات/  شرکت یک زوج برای نمایندگی مجلس

گزارش: مرتضی عبدالله زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز