خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

دلالان مقصر پایین بودن قیمت قارچ ایرانی در بازار جهانی/ قارچ ایرانی ۲ دلار، قیمت جهانی ۲.۵ دلار/ پیش‌بینی صادرات ۳۰ تن قارچ در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۱۳۱

رییس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: هر کیلوگرم قارچ ایرانی در بازار صادراتی ۲دلار به فروش می‌رسد در حالی که متوسط قیمت آن ۲.۵ دلار است و دلیل این موضوع حضور دلالان است.

محمدحسن افشار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید قارچ در کشور در سال جاری افزایشی حدود ۳۰ هزار تنی داشته باشد، اظهار کرد: میزان تولید قارچ در سال گذشته ۱۵۲ هزار تن بود که انتظار می‌رود در سال جاری به ۱۸۰ هزار تن برسد.

وی ادامه داد: افزایش تولید به معنی نیاز به تعریف بازار‌های مصرف جدید است که در این ارتباط به دنبال توسعه بازارهای صادراتی هستیم.

افشار قیمت هر کیلوگرم قارچ در بازار صادراتی را ۲.۵ دلار عنوان کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم قارچ ایرانی در بازار صادراتی کمتر از متوسط قیمت جهانی آن حدود ۲ دلار به فروش می‌رسد.

وی دلیل پایین تر بودن قیمت قارچ ایرانی را حضور دلالان در بازار داخلی عنوان کرد.

افشار گفت: دلالان با حضور در مزارع تولید قارچ اقدام به خرید این محصول با قیمت پایین از تولیدکنندگان می‌کنند به این ترتیب قیمت عرضه آن در بازار صادراتی کمتر از قیمت جهانی می‌شود.

وی یادآور شد: خرید با قیمت پایین در حالی است که کیفیت قارچ‌های تولید کشور ما در حد بسیار مطلوب قرار دارد.

این فعال حوزه تولید قارچ تاکید کرد: هر چند قیمت خرید از تولیدکنندگان منصفانه نیست، اما خرید با هدف صادرات موجب رونق این بخش تولیدی شده است.

به گفته افشار؛ دلالان هر کیلوگرم قارچ برای صادرات را حداقل ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کنند در حالی که قیمت آن در بازار داخلی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

وی اظهار کرد: البته قارچ‌های که برای صادرات خریداری می‌شوند در اندازه خاص و با بسته بندی‌ها استاندار هستند، با این حال برای تولیدکننده سود به همراه دارد.

افشار با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم قارچ برای تولیدکننده ۱۱ هزار و ۸۰ تومان است، افزود: در یک ماه اخیر تولیدکنندگانی که عرضه داخلی داشته‌اند قارچ را به زیان فروخته‌اند در حالی که آن‌های که تولید صادراتی داشته‌اند سود کرده‌اند.

وی مشتری قارچ ایران را تمام کشورهای همسایه به جز عربستان و ترکیه برشمرد.

افشار از برنامه ریزی برای توسعه بازار قارچ به کشور روسیه خبر داد.

وی یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان قارچ را حضور واسطه‌ها در میادین میوه و تره‌بار دانست.

رییس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران اظهار کرد: این واسطه‌ها با در دست داشتن غرفه در میادین اقدام به تعیین قیمت این محصول با در نظر گرفتن سود خود می‌کنند.

افشار از سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران خواست تا به انجمن به عنوان نماینده تولیدکنندگان قارچ اجازه حضور در میادین و دخالت در تعیین قیمت‌ها دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز