خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ در مراسم یادروز حافظ:

حافظ یک رسانه منتقد است

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۵۴۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حافظ تنها یک شاعر نیست، افزود: حافظ یک رسانه منتقد است و نقدهای او فراتاریخی و اجتماعی است و در هر دوره‌ای می‌توان با او به‌عنوان یک منتقد مصلح اجتماعی مواجهه کرد.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی در مراسم یادروز حافظ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است در این نوع موارد در حوزه موسیقی و اجرا فعالیت کند؛ اما در مجموع درخصوص برگزاری کنسرت‌ها در فضاهای یادشده مشکلی ندارد.

وی با اشاره به اینکه حافظ مردمی ترین شاعر ایرانی است و در حافظه مردم ایران چون گل بهاری باطراوت است، افزود: حافظ به خودآگاهی ما کمک می‌کند و ما با او خودمان را کشف می‌کنیم.

سید عباس صالحی با بیان اینکه ما از طریق حافظ نقبی به درون خود می‌زنیم و چراغی به باطن‌مان می‌گشاییم.

صالحی سپس با بیان اینکه ما در طی این ۲۴ قرن در معبر دردها و رنج‌ها بوده و هستیم، خاطرنشان کرد:حافظ سنگ صبور رنج‌ها و دردهای مردمان بوده است و ما در شعر حافظ دردها و رنج‌هایمان را می‌سراییم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هیچ ایرانی نیست که از دیوان حافظ چند بیتی در حافظه نداشته باشد، گفت: این  اکسیری است که حافظ دارد و بیش از ۶ و نیم قرن مردم را با خود همراه و هم نفس می کند.

صالحی با بیان اینکه اروپا و غرب از قرن ۱۷ با حافظ آشنا می شوند، تصریح کرد: به مناسبت دویستمین سالگرد تالیف دیوان غربی و شرقی توسط گوته می‌توانیم یکی از موثران این اتفاق باشیم یعنی گوته را تکریم مضاعف کنیم زیرا او در گسترش معنا نقش به سزایی داشت بنابر این به طور اخص می‌شود بابی را که او در حکمت شرقی و غربی گشود و راهی که او با حافظ و انسان شناسی گشود، بگشاییم.

وی با بیان اینکه مراجعه به حافظ رجوع حکم سنگ صبوریست، افزود: این گونه است که حافظ می ماند و دیگر راز ماندگاری او اینکه تنها یک شاعر نیست و یک رسانه با ویژگی نقادی است؛ نقدهایی که مربوط به یک دوره تاریخی نیست و فراتاریخی و اجتماعی است، از این منظر می توان به او مراجعه داشت و به عنوان منتقد مصلح اجتماعی با حافظ مراوده برقرار کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز