خبرگزاری کار ایران

سومین نشست معاونت فرهنگی با مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۸۱۲

سومین نشست تخصصی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران کل ارشاد با حضور همایون امیرزاده (مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی)، علی غیاثی ندوشن (مدیرکل اداره امور استان‎‌های ارشاد)، مدیران ستادی معاونت و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها روز شنبه (١٢ اسفندماه) در یزد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، همایون امیرزاده در این نشست با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی معاونت امور فرهنگی در چند سال اخیر گفت:‌ این اقدام  استمرار حرکتی است که از تبریز آغاز شد و پس از بندر عباس به یزد رسید. این نشست‌ها به منظور تعامل بهتر میان مرکز و استان‌ها بوده است. استمرار این جلسات منافع خوبی برای دو طرف داشته و فارغ از این موضوعات موجب تعامل و گفت‌و‌گوی چهره به چهره مدیران بوده است. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای این نشست‌ها این بوده که مدیران در استان‌ها نسبت به ستاد مطالبه‌گر باشند. خوشبختانه این نشست‌ها مصوباتی نیز به دنبال داشته‌اند و در نشست تبریز ٨٣ مصوبه و در نشست هرمزگان ٩٩ مصوبه به تصویب رسیدند. این مصوبات نیز نتیجه تعامل مدیران و مدیران ستادی در کارگروه‌ها بوده است.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای تبیین موضوعات گفت: چهار کارگروه سیاست‌گذاری و تعاملات استانی، کارگروه چاپ و نشر، کارگروه ادبیات، مفاخر و اقوام ایرانی و کارگروه کتاب و کتابخوانی و نمایشگاه کتاب در این دو روز برگزار خواهد شد و در پایان مصوبات کارگروه‌ها اعلام خواهد شد. 

در ادامه این نشست، علی غیاثی ندوشن (مدیرکل امور استان‌‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) با اشاره به ویژگی‌های شهر یزد گفت: استان یزد به دلیل بافت تاریخی از گذشته مورد توجه گردشگران بوده است و امسال نیز به عنوان هفتمین شهر تاریخی جهان به ثبت جهانی رسید. 

وی درباره فعالیت‌های فرهنگی در این شهر گفت: ٩٣ ناشر و ١٠٠ چاپخانه فعال در استان فعالیت دارند. بر اساس آمار ارایه شده از سوی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز نمایشگاه کتاب یزد در رتبه سوم نمایشگاه‌های استانی از نظر میزان فروش قرار دارد. 

غیاثی ندوشن افزود: همچنین در چند سال گذشته شهرها و روستاهای یزد در برنامه‌های پایتخت کتاب ایران و  مشارکت فعالی داشته‌اند و شایسته تقدیر و برگزیده بوده‌اند. 

مدیرکل امور استان‌‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه آقای صالحی در چند سال گذشته همواره نگاه همدلانه‌ای با استان‌ها داشته است و فرصت خوبی است تا به طور حداکثری از آن بهره ببریم.

در ادامه این جلسه هر یک از مدیران معاونت امور فرهنگی به تشریح برنامه‌های خود برای این نشست پرداختند. 

محمدجواد مرادی‌نیا (مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی) درباره اقدامات این دفتر گفت: به تازگی وارد این مجموعه شده‌ام و فعالیت‌های انجام شده مرهون زحمات آقای سلگی و همکاران دفتر توسعه کتاب  کتابخوانی است. خوشبختانه یکی از اتفاقات خوبی که به تازگی رخ داده است معافیت کتاب‌فروشانی است که دفتر نشر ندارند. در گذشته ناشرانی که کتاب‌فروشی داشتند به دلیل فعالیت‌های انتشاراتی از پرداخت مالیات معاف بودند اما در حال حاضر کتابفروشانی که فعالیت نشر ندارند نیز از این معافیت برخوردار هستند.

وی افزود: همچنین در حوزه نظارت بر نشر تلاش شده تا یک وحدت رویه‌ای ایجاد شود و در جلساتی که در این مدت برگزار شده تیمی از کارشناسان مواردی را در این خصوص احصاء کرده‌اند تا نگاه‌های سلیقه‌ای کمتر حاکم شود. یکی دیگر از این فعالیت‌ها تسهیلات برای کتاب‌فروشان بوده است و٤٢٨ برنامه از سوی استان‌ها به دبیرخانه ارسال شده است و پس از بررسی درخواست‌ها ١٨٦ درخواست به تصویب رسیده است. 

علی فریدونی (مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی) نیز با اشاره به فعالیت‌های این دفتر گفت: جایزه فیروزه (مصرف کالای فرهنگی) و طرح گرنت از فعالیت‌های مهم این معاونت هستند و امیدورایم این دو طرح در استان‌ها بیشتر مورد تاکید قرار بگیرند. 

مهرزاد دانش (مدیرکل دفتر چاپ و نشر) در این جلسه با تاکید بر ضرورت مشارکت استان‌های کشور در سامانه چاپ گفت: در این سامانه تمامی آیین‌نامه‌ها و نظارت‌ها آورده شده است. این سامانه در راستای دولت الکترونیک ایجاد شده است که مورد تاکید دولت است و جا دارد که مدیران فرهنگ و ارشاد در استان‌ها نسبت به تسری آن اقدام کنند. 

علی اصغر سیدآبادی (مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های ترویج کتابخوانی گفت: خوشبختانه با برگزاری جشنواره‌های روستاها و عشایر دوستدار کتاب، پایتخت کتاب ایران و باشگاه‌های کتابخوانی موجب مشارکت بیشتر شهرها با نهادهای شهری شده است. 

مهدی قزلی (مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی) نیز گفت: در دو سال گذشته زمینه‌سازی برای شناسایی استعدادهای ادبی در سطح استان‌ها انجام و دوره‌های مختلف آموزشی در استان‌ها برگزار شده است. همچنین پایگاهی برای نقد شعر و داستان ایجاد شده است که آثار نویسندگان تاز‌ه‌کار به صورت رایگان توسط داوران ارزیابی می‌شود. 

نیکنام حسین‌پور (سرپرست موسسه خانه کتاب) نیز در این نشست عنوان کرد: این موسسه همواره به حمایت از اهالی قلم پرداخته و بیمه اهل قلم را پیگیری کرده است. همچنین پرونده بیش از ٢٠٠ اهل قلم برای دریافت تسهیلات به بانک شهر ارایه شده است. 

وی ادامه داد: در کنار این موارد طرح حمایتی خرید کتاب در هفت دوره برگزار شده است. برگزاری جشنواره‎های ادبی و داوری آثار نیز از دیگر اقداماتی بوده است که در خانه کتاب مورد توجه بوده است. 

عبدالرضا گرشاسبی (مدیر آمار و اطلاعات معاونت فرهنگی) در این جلسه با تاکید بر ارایه آمار کاربردی از سوی مدیران گفت: ضرورت دارد برای ایجاد بانک جامع آماری، مدیران فرهنگ و ارشاد استان‌ها گزارش‌های آماری مناسبی ارایه کنند تا در بررسی‌های کارشناسی مورد توجه قرار گیرند. 

وی ادامه داد: همچنین نخستین شماره الکترونیکی «شمارگان فرهنگ» به صورت الکترونیکی تولید شد و برای مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها ارسال شد. 

همچنین محسن عموشاهی (نماینده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی) در این جلسه گفت: باید به بحث درآمدزا بودن نمایشگاه‌ها در استان‌ها توجه شود. همچنین تبلیغات مناسبی انجام شود و برنامه‌های جنبی نیز با کیفیت بالایی برگزار شوند تا مخاطبان بیشتری در این نمایشگاه‌ها باشند. 

وی ادامه داد: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی این قابلیت را دارد تا آثار ناشران استانی را در نمایشگاه‌های خارجی عرضه کند. 

در ادامه این نشست نیز کارگروه‌های چهارگانه فعالیت خود را آغاز کردند و به بحث و بررسی موضوعات پرداختند. 

این نشست بعد از ظهر امروز و روز یکشنبه (١٣ اسفندماه) با حضور محسن جوادی (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز