خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

برای رونق اشتغال روستایی به ۱۰ هزار نفر وام می‌دهیم/ «رفاه اجتماعی» از زمان مشروطه یک آرمان تاریخی است

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۸۰۱

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حتی با توسعه اینترنت ۴G هم نتوانستم مانع از خالی شدن سکنه برخی از روستاها شویم از این رو باید بر توسعه اشتغال در روستاها متمرکز شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری در گردهمایی بزرگ صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان و روستائیان و  عشایر با بیان اینکه اصل سوم قانون اساسی وظایف سنگینی را در قبال آحاد جامعه بر دوش دولت گذاشته است افزود: باید کاری کنیم تا مشارکت مردم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... افزایش یابد. مردم ثابت کردند که هر جا کار را به آنها بسپاریم به خوبی از پس اجرای آن برمی‌آیند. هر جا که مردم کار را به دست گرفتند شاهد رشد و شکوفایی بودیم.

وی افزود: از این رو ایجاد محیط مناسب برای پرورش فضایل مردم یک نیاز مبرم است. در ضمن باید در ایجاد زیرساخت‌های اساسی برای طبقه روستایی و شهری توجه کنیم چرا که این از مصرحات قانون اساسی است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: ایجاد امکانات عادلانه و گسترش رفاه اجتماعی همواره یکی از خواسته‌های مردم از زمان مشروطه تاکنون بوده است. آحاد جامعه به ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق و از بین بردن تبعیض توجه دارند و خواسته‌های آنها باید محترم شمرده شود.

وی با اشاره به روند مهاجرت از روستاها به شهرها گفت:‌ در گذشته یک نسبت ۷۰ به ۳۰ یعنی ۷۰ درصد جمعیت در روستاها و ۳۰ درصد آنها در شهرها زندگی می‌کردند اما در عصر حاضر این نسبت بر عکس شده است که برای مقابله با آن نیازمند آسیب‌شناسی جدی هستیم. پرسشی که همواره باید در هر مناسبتی که در خصوص اشتغال روستایی و توسعه بیمه‌های اجتماعی در روستاها باید از خود مطرح کنیم این است که چرا نسبت جمعیت شهری و روستایی بر هم خورده است؟

شریعتمداری افزود: باید هر روز بر کاهش مهاجرت جمعیت از روستاها به شهرها متمرکز شویم در غیر این صورت نمی‌توانیم سرعت رشد شهرنشینی را که به آسیب‌هایی مانند حاشیه‌نشینی دامن می‌زند کُند و در نهایت متوقف کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فشارهای ناعادلانه نظام سلطه را می‌توانیم با سیاست‌های کلی خود کنترل کنیم گفت: باید با اتکا به جمعیتی که در داخل کشور داریم و جمعیتی که در روستاها ساکن هستند و جمعیتی که مایل به بازگشت به روستاها هستند اما به خاطر عدم توسعه امکانات این کار را نمی‌‌کنند زمینه اشتغال گسترده را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه نظام سلطه فکر می‌کند که با تحریم‌ها می‌تواند ما را بترساند، گفت: آنها با خود اینگونه فکر می‌کنند که می‌توانند تولید نفت ایران را به صفر برسانند و قطار اقتصاد ایران را متوقف کنند. این اتفاق نمی‌افتد اگر هم تولید نفت ما به صفر برسد با اتکا به توان مردم جلوی نیت‌های شوم آنها می‌ایستیم.

شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه خانمی را در یکی از همایش‌ها دیدم که با ۴۱ سال سن و ۴۰ سانتی‌متر قد برای ۴۰ نفر شغل ایجاد کرده بود گفت: قد این خانم به اندازه‌ای کوتاه بود که یک نفر او را بغل کرده بود تا بتواند صحبت کند اما این خانم آنقدر قوی و بااراده است که علیرغم مشخصات فیزیکی‌اش توانسته برای ۴۰ نفر در حوزه صنایع دستی در یکی از روستاها شغل ایجاد کند. می‌خواهم بگویم که با فکر، تلاش و قدرت مردم می‌توانیم از اقتصاد غیرنفتی دور شویم به همین خاطر از اقدام‌های نظام سلطه هراسی نداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به خالی شدن جمعیت روستاها و گسترش روستاهای خالی از سکنه گفت: اینکه می‌گویند می‌توانستیم با توسعه اینترنت ۴G در روستاها از خالی شدن آنها از سکنه جلوگیری کنیم، گفت: چنین چیزی صحت ندارد چرا که خیلی از روستاها با برخورداری از اینترنت ۴G هم خالی از سکنه شدند.

وی با بیان اینکه توسعه روستایی فراتر از بردن امکانات از شهر به روستاست گفت: پیش از انقلاب با اجرای سیاست‌های اصلاحات ارضی تلاش داشتند تا از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کنند. مدتی وزارت اصلاحات اراضی را راه انداختند و پس از آن هم وزارت تعاون و امور روستایی را ایجاد کردند که باز هم شاهد مهاجرت از روستاها به شهرها بودیم چرا که مردم خواهان دسترسی به امکانات و عدالت اجتماعی بودند. پس از انقلاب جهاد سازندگی مستقر شد تا با عنوان یک دستگاه فراوزارتخانه‌ای توسعه در روستاها را سرعت دهد. از مدت‌ها پیش هم به بهانه توسعه روستایی ایجاد صندوقی برای بیمه کردن عشایر، روستائیان و کشاورزان مورد توجه قرار گرفت و در نهایت صندوقی پدید آمد تا شاهد پایداری جمعیت در روستاها باشیم.

وی با اشاره به اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای توسعه اشتغال روستایی گفت: این یک و نیم میلیارد دلار به ریال تبدیل شد تا معادل ۹۰ هزار میلیارد ریال برای حمایت از اشتغال در بخش‌های مناسب به ۱۰ هزار نفر  با سود ۴ درصد و ۶ درصد و آورده ۱۰ درصد پرداخت شود. اینگونه می‌خواهیم موجبات اشتغال روستایی را فراهم کنیم.

وی افزود: به منظور اینکه جلوی پول‌پاشی را گرفته باشیم ۱۸۰۰ بازرس بر تسهیلات پرداختی نظارت می‌کنند. نمی‌خواهیم اجازه دهیم که انحراف معیار افزایش یابد. از همین رو سیستمی را تعریف کردیم تا کسانی را که تسهیلات را در جای خود هزینه نمی‌کنند مجازات شوند.

وی با بیان اینکه اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای توسعه اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی می‌تواند موفق‌تر از اختصاص ۴۵ هزار میلیارد تومان در ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد و ۹۰۰ میلیارد در دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی باشد گفت:  اجازه نمی‌دهیم که افراد در استفاده از تسهیلات دست به خطا بزنند آن را در جای نامربوط هزینه کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی روستائیان بهره‌مندی از مستمری در ایام کهنسالی است چراکه در این سن افراد توان کار کردن را از دست می‌دهند و درآمد آنها به حداقلی‌ترین میزان ممکن می‌رسد از این رو بهره‌مندی آنها از مستمری از کارافتادگی مستمری بازماندگان و مستمری بازنشستگی بسیار به کمک آنها می‌آید. باید تلاش کنیم تا مردم را در روستاها متقاعد کنیم خود را تحت پوشش بیمه ببرند.

شریعتمداری با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان گفت: در حالی نرخ رشد جمعیت ۱.۲۴ درصد است که نرخ پاگذاشتن به سن پیری در ایران ۳.۶ درصد است این یعنی اینکه سرعت پیر شدن سه برابر شده است. از این رو باید نظام خدمات درمانی و بازنشستگی مورد توجه قرار گیرد تامین رفاه اجتماعی سالمندان باید به اصلی‌ترین اولویت کشور تبدیل شود و در راس خط‌مشی‌های دولت قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی برای جلوگیری از فقر گسترش یافتند، گفت: یکی از اقدامات بسیار حیاتی تاسیس صندوق‌های بازنشستگی  این است که ریسک‌های ناشی از سقوط درآمد افراد را پوشش می‌دهند. در کنار گسترش صندوق‌های بیمه‌ای باید به ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای در روستاها متمرکز شویم تا بتوانیم افراد را به کار در روستاها راغب کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تقدیر از علی شیرکانی رئیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: خوشحالم که تیم مدیریتی جوانی در این صندوق مستقر شده است امیدوارم که آقای شیرکانی بتوانند با استفاده از راهکارهای خلاقانه جمعیت تحت پوشش این صندوق را گسترش دهند و توامان به پایداری مالی صندوق توجه کنند.

شریعتمدای در پاسخ به گلایه‌های یکی از روستائیان در مورد خرید محصولات کشاورزی با قیمت پایین توسط دلالان گفت: سازمان تعاون روستایی به همین منظور ایجاد شد که کار آن خرید تضمینی محصولات کشاوزری است البته قیمت محصولات کشاورزی را شورای اقتصادی کشور مصوب می‌کند اگر افرادی به کشاورزان مراجعه کردند و از آنها خواستند که محصول خود را زیر قیمت خرید تضمینی بفروشند این کار را انجام ندهند و بگویند که ما محصول خود را به دولت می‌فروشیم.

وی افزود: یکی از بستگان من که خود باغ دارد سال‌ها پیش تعریف می‌کرد که محصول او را کیلویی ۸۰ تا ۹۰ تومان خریداری می‌کردند اما در بازار به قیمت هفت هزار تومان به مردم می‌فروختند.

وزیر رفاه افزود: سازمان تعاون روستایی برنامه دارد تا در روستاها سردخانه‌های خود را متمرکز کند و نگهداری از محصول را مکانیزه کند تا اینگونه بتواند به موقع محصول کشاورزان و روستائیان را خریداری کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز