خبرگزاری کار ایران

داستان مشروطه در دل درام عشایری/ آغازی بر سر بریدن قالی

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۵۴۴

مجتبی راعی کارگردان سریال «جشن سربرون» در بازدید معاون سیما از لوکیشن این سریال درباره دلیل انتخاب داستانی تاریخی در زمان مشروطه گفت: این جرقه از شش سال پیش در ذهن من زده شد و وسوسه ساخت سریالی با موضوع مشروطه وادارم کرد مدت‌ها در این حوزه مطالعه کنم.

به گزارش ایلنا، مجتبی راعی در مراسم آغاز تصویربرداری سریال «جشن سربرون» با حضور مرتضی میرباقری معاون سیما گفت: تولید این سریال با همراهی معاونت سیما و سیمافیلم قوت گرفت و اکنون شاهد ضبط اولین سکانس سریال هستیم.

وی افزود: این سریال به دوران مظفرالدین شاه و پیروزی مشروطه‌خواهان می‌پردازد که البته داستان آن در میان عشایر می‌گذرد.

به گفته راعی، این سریال در سه فصل نوشته شده ‌و اکنون تصویربرداری فصل اول این سریال در قالب ۳۰ قسمت آغاز شده که ماجرای چند خان و رعیت را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: در فصل دوم داستان در زمان پهلوی اول رخ می‌دهد اما هنوز برنامه‌ای برای تولید فصل دوم نداریم و پس از پخش فصل اول در صورت تأمین بودجه به فکر فصل دوم خواهیم بود.

راعی با اشاره به قصه این سریال گفت: هرچند اساس قصه بر واقعیت است و چندین ماه در شیراز با نوادگان چند ایل عشایری فارس درباره وقایع آن زمان صحبت کردم اما برای پرهیز از هر نوع سوءتفاهم که منجر به دعوای قومیتی شود، سریال را در فضایی تخیلی نوشتم و از این رو بازیگران سریال بدون لهجه بازی می‌کنند.  

به گفته راعی «جشن سر برون» یک اصطلاح درباره جشنی است که پس از پایان بافت قالی برگزار می‌شود. به این صورت که وقتی بافت قالی تمام می‌شود، قالی را از بالای دار می‌برند و به اصطلاح می‌گویند سر قالی را می‌بریم. این رسم، وجه تسمیه داستان و محور قصه خواهد بود.

داستان مشروطه در دل درام عشایری/ آغازی بر سر بریدن قالی

اتکا به گروهی منسجم و حرفه‌ای

حسن نجاریان دریانی تهیه‌کننده سریال نیز گفت: تا اسفند ۹۷، مقدمات این سریال آماده و پیش‌تولید آن از ابتدای سال آغاز شد و اکنون که اولین سکانس آن ضبط شده، امیدواریم تصویربرداری آن تا ۱۰ ماه دیگر به پایان برسد.

به گفته نجاریان، مهم‌ترین دلگرمی او و کارگردان، وجود گروهی منسجم و حرفه‌ای است که بدون اتلاف وقت، کار را با کیفیت پیش خواهد برد و مهم‌ترین نشانه آن انتخاب سرگروه‌هایی مانند ایرج عاشوری در تصویربرداری، مجید اسکندری در چهره‌پردازی و اصغر نژادایمانی در طراحی صحنه است.

تهیه‌کننده «جشن سر برون» با اشاره به انتخاب لوکیشن برای این سریال تصریح کرد: دکور اصلی‌ را که خانه فتح‌الله خان است در لوکیشن خانه امام (ره) که از فیلم سینمایی «فرزند صبح» به‌جا مانده، ساخته‌ایم؛ ضمن اینکه اکنون در حال آماده‌سازی لوکیشن‌ در اطراف تهران در مناطقی مانند صفادشت، اخترآباد و جاده امامزاده داوود هستیم.

وی در پایان درباره داستان سریال گفت: بهادر کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه سرخو رقابتی دیرینه دارد و مدتی این آتش کینه خاموش می‌شود تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختر کم‌سن و سال بهادر به نام جهان‌پسند می‌رود و...

داستان مشروطه در دل درام عشایری/ آغازی بر سر بریدن قالی

روایت بازیگران از سریال

محمود پاک‌نیت، بازیگر نقش فتح‌الله خان نیز با اشاره به علاقه‌مندی‌اش به بازی در نقش‌های تاریخی گفت: فتح‌الله خان، شخصیت جاه‌طلبی است که همراه با حاکم فارس مسیر قصه را پیش می‌برد و البته در بخشی از قصه، مخاطب شاهد رفتار درست او خواهد بود تا وجوه مختلف این شخصیت را بشناسد. پاک‌نیت که پیش از این نیز با مجتبی راعی همکاری کرده، امیدوار است این سریال که در سال آینده روی آنتن تلویزیون می‌رود، برای مخاطب جذاب باشد.

داستان مشروطه در دل درام عشایری/ آغازی بر سر بریدن قالی

فرخ نعمتی نیز که نقش مباشر خان را در این سریال بازی می‌کند، درباره این نقش گفت: این نقش به‌دلیل چندلایه بودنش برایم جذاب است و مطمئنم اولین همکاری‌ام با آقای راعی، خاطره‌انگیز و به یادماندنی خواهد بود.

صدرالدین حجازی نیز که در نقش شوکت خان یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را برعهده دارد، گفت: تحقیق و پژوهش مجتبی راعی و نگارش عبدالرسول گلبن و منصور براهیمی به این اثر اعتبار بخشیده است و من در مقام بازیگر از قوت قلم و دلنشینی آن لذت بردم.

وی با اشاره به داستان تکراری مقابله خیر و شر در زندگی بیان کرد: این داستان اگر با زبانی شیوا بیان شود به دل می‌نشیند و مهم‌ترین بهانه برای دلنشینی آن را نمایش تفاخر و خودخواهی که در نقش من بود می‌دانم.

حسین محجوب، محمود پاک نیت، نادر فلاح، لیلا اوتادی، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصر نصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، ارسلان قاسمی، مهران نایل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی و رضا سیدی از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

از دیگر عوامل این سریال می‌توان به نویسندگان: منصور براهیمی، عبدالرسول گلبن، مجتبی راعی؛ مدیر فیلمبرداری: ایرج عاشوری؛ مدیر تولید: طاهر امانی اشاره کرد.

داستان مشروطه در دل درام عشایری/ آغازی بر سر بریدن قالی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز