خبرگزاری کار ایران

آبرسانی به استان‌های محروم حق مسلم مردم است/ پیش‌بینی 1500 میلیارد تومان منابع مالی برای زیرساخت‌های مسکن مهر کشور

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۵۴۱

وزیر نیرو گفت: استان خراسان جنوبی از امروز به بعد باید از برخوردارترین استان‌های کشور قلمداد شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" در جلسه بررسی مسایل صنعت آب و برق خراسان جنوبی افزود: امروز در کشور متاسفانه گرفتار دو بیماری تمرکزگرایی در سازمان‌های دولتی و بخشی عمل کردن شدید در بین دستگاه‌ها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در استان پهناور خراسان جنوبی به‌رغم تمام‌ فعالیت‌ها هنوز تعدادی از روستاها با مشکل تامین آب مواجه هستند، ادامه داد: این مشکلات باید گفته و رسانه‌ها با جدیت به آن بپردازند. طرح آمایش مصوب در سطح کشور نداریم و توزیع امکانات ما متاثر از شیوه‌ها و طرح کردن مسائل است.

وی خاطرنشان کرد: هم مرز بودن با افغانستان یک ظرفیت بی نظیری برای خراسان جنوبی است و مناطق مرزی ویترینی در کشور هستند؛ نمی‌توان در امر توسعه خط کشی کرد و امنیت افغانستان و عراق امنیت ما است و توسعه نیافتن آنها ما را از توسعه یافتگی بازمی‌دارد.

اردکانیان اظهار کرد: باید به فکر مراودات وسیع باشیم و تنها چیزی که نباید روی آن فکر کرد محرومیت و رها کردن مرز است، چرا که زمینه‌های کار بسیار وسیع است و می‌توان ظرفیت‌های استان را بکارگیری کرد.

وی با بیان اینکه در صنعت آب و برق آمادگی هرگونه همکاری در استان هستیم و برخی از اختیارات نیز به استان‌ها تفویض اختیار خواهد شد، افزود: شیرین کردن آب دریا و انتقال آن در بستر طرح کلان سازگاری با کم آبی است و سازگاری با کم آبی یعنی اینکه در اقلیم خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم و نمی‌توان هر محصولی را کاشت.

وزیر نیرو گفت: به دنبال پیشبرد هر دو طرح سازگاری با کم آبی و صدور مجوز برای شیرین کردن آب دریا و تامین آب مورد نیاز هستیم و باید در شاخص‌های توزیع و تقسیم منابع مالی بازنگری داشته باشیم و باید بپذیریم نسخه‌های یکسان برای توزیع منابع بپیچیم.

اردکانیان اظهار کرد: تامین آب در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی حق مسلم برای مردم در روستاها و شهرها است؛ آیا برای تامین آب باید با روش سنتی ادامه دهیم! 148 روستای بالای 20 خانوار استان در وضعیت قرمز هستند لذا نیازمند نگاه ویژه‌ای هستیم.

وزیر نیرو گفت: تعرفه گرمسیری آب و ضریب آب بها در کشور باید اصلاح شود و اصل را بر تبعیض اعمال نکردن بگذاریم و نباید در شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی بر خلاف توقع حالت زیانده داشته باشد.

اردکانیان تصریح کرد: تامین نوعی منابع مالی برای طرح‌های سازگاری با کم آبی نیاز است و این سازگاری به این معنا نیست که ردیف بودجه جدید به استان‌ها دهیم بلکه از محل صرفه‌جویی یارانه انرژی بتوانیم مبلغی به عنوان مشوق و منبع درآمدی برای طرح‌های سازگاری با کم آبی اختصاص دهیم.

وی افزود: 40 معدن در استان با مشکل برق مواجه هستند و اگر درب استان می‌خواهد روی پاشنه صحیح بنشیند نباید صنعت و معدن مشکل برق داشته باشند.

وزیر نیرو تصریح کرد: امسال در بند «ب» تبصره هشت قانون بودجه یک هزار و 500 میلیارد تومان منابع مالی برای زیرساخت‌های مسکن مهر کشور پیش بینی شده است و مسکن مهر بدون آب و برق قابل استفاده نیست.

اردکانیان اضافه کرد: زیرساخت‌های مسکن مهر یکی از ضروریات است و آیین نامه اجرایی این بند از تبصره هشت در دستور کار دولت قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز