خبرگزاری کار ایران

در سه ماهه نخست امسال صورت گرفت؛

رسیدگی به 2906 پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در کمیسیون‌های ماده 100 مشهد

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۹۸۲

مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون‌های ماده صد شهرداری مشهد گفت: در سه ماهه اول امسال به تخلفات ساختمانی تعداد 2906 ملک در کمیسیون‌های ماده صد رسیدگی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مسعود ایاز با بیان این مطلب، اظهار کرد: کمیسیون ماده صد یک نهاد شبه قضایی است که به تخلفات ساختمانی رسیدگی می‌کند و تنها در سه ماهه اول امسال تعداد 2906 ملک را مورد رسیدگی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد شعب رسیدگی کننده به تخلفات ساختمانی در مشهد 6 شعبه است، بیان کرد: همچنین در سال گذشته به تخلفات تعداد 13 هزار و 475 ملک رسیدگی شده است.

مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون‌های ماده صد شهرداری مشهد با تاکید بر لزوم دریافت پروانه قبل از شروع عملیات ساختمانی، بیان کرد: مالکان اراضی و املاک در محدوده شهر و یا حریم آن قبل از هر اقدام عمرانی و یا تفکیک اراضی و شروع احداث ساختمان باید از شهرداری پروانه اخذ کنند.

ایاز افزود: در غیر این صورت شهرداری می‌تواند ساختمان‌هایی که بدون پروانه احداث می‌شوند و یا ساختمان‌هایی که برخلاف مفاد پروانه بنا می‌گردند، اعمال قانون کند. در این صورت نیروهای نظارت بر ساخت و سازها از ادامه کار در چنین بناهایی اعم از آنکه در زمین محصور یا غیرمحصور باشد، جلوگیری کرده و ظرف یک هفته تخلف را به کمیسیون ماده صد گزارش می‌نمایند.

وی در خصوص ترکیب اعضاء کمیسیون ماده صد، گفت: نماینده وزارت کشور، نماینده دادگستری (قاضی) و نماینده شورای شهر به همراه نماینده شهرداری - بدون حق رأی و برای اداء توضیحات لازم- در جلسه حضور می‌یابند.

مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون‌های ماده صد شهرداری مشهد با اشاره به الزامات زمانی در خصوص قانون ماده صد، اظهار کرد: طبق تبصره یک این قانون، شهرداری از انجام عملیات ساختمانی بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری کرده و ظرف یک هفته می‌بایست موضوع جهت تعیین تکلیف به کمیسیون ماده صد ارسال گردد .

ایاز با اشاره به رعایت مهلت 10 روزه جهت ارائه دفاعیات ازسوی مالک یا ذینفع، بیان کرد: همچنین طبق تبصره ۱۰ ماده صد قانون شهرداری‌ها مهلت 10 روزه دیگری پس از صدور رای بدوی برای ارائه اعتراضیه مالک در مرحله تجدید نظر لحاظ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مهلت یک ماهه جهت اتخاذ تصمیم توسط کمیسیون ارائه می‌شود و در عین حال مهلت حداکثر 2 ماهه‌ای نیز برای اجرای آراء قلع بنای صادره توسط مالک و در صورت عدم اجرا راسا توسط شهرداری، لحاظ می‌شود.

مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون‌های ماده صد شهرداری مشهد در خصوص انواع آراء صادره کمیسیون ماده صد، گفت: آراء این کمیسیون شامل قلع و تخریب مستحدثات، جرائم نقدی درصورت عدم ضرورت قلع و تعطیل و پلمپ و تبدیل به کاربری مجاز می‌باشد.

ایاز خاطرنشان کرد: سازندگان بنا به منظور حفظ حقوق خود و سایر شهروندان و برقراری نظم و انضباط در ساخت و سازهای شهری و حفظ سرمایه‌های کشور از انجام عملیات ساختمانی مغایر پروانه ساختمانی صادر شده، پرهیز کنند.

گفتنی است شهروندان می توانند از طریق سامانه ١٣٧ گزارشات و شکایات خود را در زمینه ساخت و سازهای غیرمجازی که در شهر مشاهده می‌کنند، به شهرداری اعلام نمایند و در ایجاد نظم و انضباط شهری مشارکت داشته باشند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز