خبرگزاری کار ایران

فیروزی مطرح کرد؛

پرداخت سالیانه یک‌هزار میلیارد ریال یارانه به مراکز توانبخشی خراسان‌رضوی

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۱۰۰

معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: استان خراسان‌رضوی در رابطه با مناسب‌سازی رتبه اول در سطح کشور را کسب کرد اما به این منزله نیست که کارها تمام شده است. بسیاری از پارک‌ها، مکان‌های عمومی و ادارات کل قابلیت استفاده برای معلولان را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قوچان، مسعود فیروزی در حاشیه مراسم افتتاح کمپ ترک اعتیاد بانوان و مرکز توانبخشی معلولان کم توان ذهنی زیر ۱۴ سال در این شهرستان، گفت: آیتم‌های مناسب‌سازی  که مورد توجه قرار می‌گیرد  به چهار موضوع رمپ، درب برقی، سرویس بهداشتی و آسانسور می‌پردازد که ابتدایی‌ترین نیازهای افراد است.

وی با بیان این نکته که هر یک از معلولان نیازهای  خاصی دارند، گفت: بهزیستی خراسان‌رضوی در زمینه مناسب‌سازی توانسته است گفتمان ایجاد کند و افراد دارای معلولیت را مطالبه‌گر کرده است ولی هنوز بسیاری از پارک‌ها و مکان‌های عمومی قابلیت استفاده برای معلولان را ندارد و حتی بسیاری از ادارات کل براساس چارت‌های موجود امکان استفاده برای معلولان را ندارند.

معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان‌رضوی افزود: تعداد زیادی از معلولان به این نتیجه رسیده‌اند که از خانه بیرون نیایند چون امکانات مناسب وجود ندارد و امکان حضور یک معلول در سطح جامعه فراهم نیست و این موضوع به تنهایی و با کمک سیستم‌های حاکمیتی حل نمی‌شود بلکه باید فرهنگ آن نهادینه شود.

وی  از ممانعت خرید اتوبوس‌های غیر قابل استفاده برای معلولان و تجهیز تعداد زیادی از تاکسی‌های درون شهری برای استفاده افراد معلول در استان خبر داد و تصریح کرد: در رابطه با ساختمان‌های عمومی دستوراتی می‌آید که باید برخی از اصول مناسب‌سازی را رعایت کنند اما در منازل شخصی باید این فرهنگ‌سازی انجام شود که شرایط مناسب برای سالمندان و معلولان فراهم گردد.

فیروزی در ادامه با اشاره به فعالیت 190 مرکز توانبخشی شبانه روزی و روزانه در استان عنوان کرد: از این میان حدود 90 مرکز روزانه با عناوین مراکز خانواده، کودک کم شنوا و ناشنوا، مراکز اوتیسم، مرکز سالمندان، حرفه آموزی و تولید حمایت شده، جسمی- حرکتی، مراکز اشتغال حمایت شده و بیماران مزمن روان و بقیه شبانه روزی هستند و در قالب مراکز ذهنی، جسمی-حرکتی، مزمن روان و سالمندان به 6 هزار نفر مددجو خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. 

وی افزود: بهزیستی خراسان‌رضوی ماهیانه برای مددجویان حاضر در مراکز توانبخشی ماهیانه مبلغی بین 7 میلیون و هفتصد هزار ریال تا 9 میلیون و چهارصد هزار ریال یارانه پرداخت می‌کند که این یارانه پرداختی سالانه بالغ بر یک‌هزار میلیارد ریال است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مراکز روزانه و شبانه‌روزی پرداخت می‌شود.

معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان‌رضوی از ارائه خدمات توانبخشی به اتباع بیگانه حاضر در این استان که داراری کارت امایش هستند خبر داد و تاکید کرد: معلولیت مرز جغرافیایی، سیاسی، ایدئولوژیک و قومیتی ندارد صرفا انسان بودن فرد معلول و انسانیت کسی که می‌خواهد کمک کند کفایت می‌کند و بر همین اساس بهزیستی خراسان‌رضوی به حدود 5 هزار نفر تبعه خارجی معلول خدمات ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز