خبرگزاری کار ایران

پروین قادر در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

پرداخت ماهیانه بیش از 210 میلیون تومان به 300 نفر از معلولان لاهیجان

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۱۸۰

رئیس اداره بهزیستی لاهیجان گفت: ۳۰۰ نفر از معلولان در ۵ مرکز روزانه حضور دارند که به آنها ماهیانه ۲۱۰ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

به گزارش ایلنا از لاهیجان، سازمان بهزیستی به عنوان یک نهاد ماندگار و تخصصی در تمام زمینه های اجتماعی جهت رفع محرومیت و توانمندسازی مددجویان فعالیت می‌کند.

این نهاد با تمام توان خود در جهت کاهش محرومیت و توانمندی جامعه‌ی هدف و کاهش آسیب‌های اجتماعی گام برمی‌دارد.

در همین راستا بهزیستی لاهیجان نیز در چهار حوزه‌ توانبخشی، اجتماعی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال و همچنین حوزه‌ پیشگیری با هدف پیشگیری از معلولیت های جدید و افزایش آگاهی جامعه فعالیت می‌کند.

متن زیر گفت وگوی  ایلنا با پروین قادر رئیس اداره بهزیستی شهرستان لاهیجان در خصوص عملکرد سال ۹۵ این مجموعه است.

*در حال حاضر شهرستان لاهیجان چند معلول دارد؟ و چند معلول تحت حمایت بهزیستی هستند؟

در حال حاضر   ۴ هزار و ۲۶۲ معلول در لاهیجان شناسایی شده است که ۹۳۰ نفر از این توان‌خواهان از بهزیستی مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند.

از این تعداد به یک هزار و ۲۸۸ نفر از معلولان کمک‌های نقدی مانند هزینه درمان، ارتز و پروتز، لوازم زندگی، مناسب‌سازی منزل و خودرو، تعمیرات و ... تعلق گرفته و به ۹۱۶ نفر وسایل کمک توانبخشی نظیر تشک مواج، ویلچر، واکر، سمعک و ... اهدا شده است.

۳۰۰ نفر از معلولان در ۵ مرکز روزانه (کارگاه حرفه آموزی، کارگاه تولیدی_آموزشی، ۴ مرکز ویزیت در منزل و آسایشگاه سالمندان) حضور دارند که به آنها نیز ماهیانه  ۲۱۰ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

۲۰ سالمند با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال برای مناسب سازی منزل، اموزش و تهیه وسایل مورد نیاز خدمات دریافت کرده اند.

۴۴ معلول ضایعه نخاعی نیز علاوه بر مستمری ماهیانه هر ماه از بهزیستی لاهیجان هزینه پرستاری دریافت می‌کنند.

*آیا بهزیستی لاهیجان در خصوص بیماران مبتلا به اوتسیم فعالیتی داشته است؟

بله. در سال ۹۵ برنامه غربالگری اوتیسم توسط بهزیستی لاهیجان آغاز شد و در حال حاضر نیز ادامه دارد.

*فعالیت های حوزه اجتماعی بهزیستی لاهیجان چیست؟

در این حوزه ۲ هزار و ۱۴۸ پرونده تشکیل شده که از این تعداد ۳۳۸ نفر زن سرپرست خانوار مستمری بگیر بهزیستی هستند و  به ۲۳۵ خانوار کمک‌های موردی نظیر ودیعه مسکن، تعمیرات، درمان و... و به ۵۳ خانوار دیگر نیز که دارای فرزندان چند قلو هستند خدماتی مانند شیر خشک، کمکهای موردی و... و به ۴۸ کودک امدادبگیر ماهیانه خدمات نقدی ارائه می‌شود.

در حوزه اجتماعی همچنین ۲۱۲ نفر از بیمه زنان سرپرست خانوار شهری (تامین اجتماعی) و ۲۰۲ نفر از بیمه عشایری بهره‌مند شده‌اند.

در بخش کودکان نیز ۳۵ مهد شهری و ۲۴ روستامهد و یک مرکز رفاه کودک و خانواده زیر نظر بهزیستی جهت ارائه خدمت به جامعه فعالیت دارند که ۲۴۵ کودک در این مرکز نگهداری شده و آموزش می‌بینند.

در حال حاضر تعداد ۵۵ کودک نیازمند به صورت نیمه رایگان و ۱۰ کودک به صورت کاملا رایگان در مهدها پذیرش شدند و همچنین هزینه یک وعده غذای گرم به ۱۰ روستامهد بابت ۹ ماهه سال تحصیلی ۹۵-۹۶ پرداخت شده است.

سال گذشته بهزیستی لاهیجان برای تجهیز ۸ روستامهد مبلغ ۱۶۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت کرده است.

*اورژانس اجتماعی بهزیستی لاهیجان چه هدفی را دنبال می‌کند و اثربخشی و موفقیت آن چه میزان است؟

در حوزه اجتماعی مرکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ برای پاسخگوی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات آنها برنامه هایی تدوین و اجرا کرده است.ویژگی های مهم این مرکز خدمات اجتماعی تنوع خدمات، تخصص، و در دسترس بودن است که محدود به مکان و زمان خاصی نیست.

اورژانس اجتماعی در زمینه‌هایی نظیر دختران فراری، کودکان و همسران آزار دیده، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابانی، سالمندان و معلولین آسیب دیده، خودکشی، زوجین متقاضی طلاق و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، خدمات تخصصی مددکاری، روانشناسی، پزشکی و... ارائه می‌دهد و همچنین حضور در  مناطق آسیب زا به منظور شناسایی و ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز، راهنمایی و ارجاع تخصصی، اطلاع رسانی خدمات به آحاد مردم نیز از سایر فعالیت های اورژانس اجتماعی است.

در یک سال گذشته اورژانس اجتماعی لاهیجان ۱۶۷ مورد مداخله در بحران، ۷۶۱ مورد خدمات سیار، هزار و ۲۹۸ مورد خدمات تلفنی (۱۲۳) و ۹۱۲ مورد مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق داشته است.

ر حوزه مشارکت های مردمی و اشتغال چه کارهایی انجام شده؟

مهم ترین برنامه در این حوزه اشتغال و ساخت مسکن برای گروه هدف است که در سال گذشته ۷۸ نفر از تسهیلات خوداشتغالی، ۱۳ نفر از کمک های بلاعوض برنامه‌ی توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) جهت اشتغال خانگی، ۶ نفر از فرزندان امدادبگیر نیز سرمایه کار به صورت بلاعوض دریافت کردند.

در ساخت مسکن نیز ۱۵۹ پرونده تشکیل شد که برای ۳۵ نفر با نقشه تیپ بهزیستی پروانه ساخت دریافت شد که علیرغم مصوبه دولت مبنی بر وام های زنجیره ای برای مددجویان هنوز پرداخت وام‌های فوق انجام نشده و فقط ۸ نفر از مددجویان که ضامن کارمند داشتند موفق به دریافت وام شدند و شروع به ساخت مسکن کردند.

در سال ۹۵ تعداد ۸ مسکن افتتاح شد و ۱۰ مسکن دیگر در مرحله پایان کار قرار دارند.

بهزیستی به افراد تحت حمایت جهت ساخت یا خرید مسکن مبلغ ۴۰ الی ۸۰ میلیون ریال کمک بلاعوض می پردازد

در سال ۹۵ این اداره با برگزاری کنسرت موسیقی، مسابقه بسکتال توانست علاوه بر شناساندن اهداف بهزیستی، کمک های خیرین را نیز جهت  کمک به افراد نیازمند جذب کند و در ماه رمضان نیز مبلغ ۲۲۲ میلیون و ۴۵ هزار ریال فطریه جمع‌آوری شد که به حساب ۱۴۵ نفر از نیازمندان واریز شد.

۸۱ میلیون و پانصد هزار ریال کمک غیر نقدی دریافت شده بین نیازمندان توزیع شده است همچنین 80 نفر از خیرین به صورت ماهیانه جمعا مبلغ ۵۶ میلیون ریال به عنوان حامی به حساب دانش‌آموزان و بیماران تحت حمایت بهزیستی لاهیجان واریز می‌کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز