خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل انجمن باور در گفت‌وگو با ایلنا:

آموزش فنی‌ وحرفه‌ای به معلولان نظام‌مند نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۶۷

در حال حاضر آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای به صورت منسجم انجام نمی‌شود، به این معنا که گروه‌های مختلف معلول نمی‌دانند، برای برخورداری از این آموزش‌ها به کدام مراکز می‌توانند مراجعه کنند یا در چه رشته‌هایی می‌توانند ثبت‌نام کنند.

مدیرعامل انجمن باور نسبت به نظام‌مند نبودن آموزش فنی‌ و حرفه‌ای به معلولان انتقاد کرد.

سهیل معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت تدوین نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای افراد معلول گفت: تدوین این نظامنامه ضروری است و خوشبختانه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تدوین آن را شروع کرده است، اما با اینکه عضو کمیته تدوین این نظام هستم، اما هنوز به جلسه این کمیته دعوت نشده‌ام و از اینکه تدوین این نظامنامه در چه مرحله‌ای است، اطلاعی ندارم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر آموزش فنی‌وحرفه‌ای به معلولان نظام‌مند نیست، اظهار کرد: به این معنا که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در قالب یک برنامه‌ریزی مدیریتی در بحثورود نکرده است و ارائه آموزش به معلولان به نظر مدیران بستگی دارد.

معینی افزود: در گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه آموزش به معلولان را از وظایف بهزیستی می‌‍‌دانست، درحالی که طبق قوانین این سازمان موظف بود کلیه افراد جویای کار را آموزش دهد و معلولان نیز می‌توانستند در این گروه جای داشته باشند، اما سازمان به دلیل ویژگی خاص این افراد از انجام این کار سرباز می‌زد.

مراکز آموزش به افراد معلول باید مناسب‌سازی شود

عضو کمیته تدوین نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای افراد معلول خاطرنشان کرد: سال‌ها طول کشید تا این سازمان قانع شد که به افراد معلول آموزش دهد و در راستای انجام این کار مراکزی را برای آموزش فنی و حرفه‌ای به معلولان تاسیس کرد، اما بعد از مدتی فعالیت تعطیل شدند.

وی ادامه داد: بعضی از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به افراد معلول نیز به وسیله سازمان‌های مردم نهاد تاسیس شدند و سازمان فنی و حرفه ای کشور تنها مجوز تاسیس این مراکز را صادر می‌کرد و نیز در پایان دوره از متقاضیان امتحان گرفته و گواهینامه صادر می‌کرد.

معینی با اشاره به لایحه جامع حمایت از معلولان تصریح کرد: در این لایحه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور موظف شده است؛ افراد معلول را تحت پوشش حمایت‌های خود قرار دهد و با هدف دسترس‌پذیری آموزش‌های خود برای افراد معلول، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را برای افراد معلول مناسب‌سازی کرده یا از تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه ‌ای ویژه معلولان توسط مراکز خصوصی حمایت کند. به طور مثال؛ صدور مجوز برای این مراکز را تسریع کند، ‌ وسایل کار مخصوص معلولان را به این مراکز اعطا کند، و همچنین یارانه آموزش این افراد را پرداخت کند تا این افراد مجبور به پرداخت هزینه برای دریافت این آموزش‌ها نباشند.

مدیرعامل انجمن باور ادامه داد: همچنین به منظور ساماندهی آموزش به افراد معلول سازمان مکلف است؛ نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افراد معلول را تدوین کند، یعنی سازمان در قالب این نظام مشخص کند که افراد معلول با توجه به نوع معلولیت خود چه آموزش‌هایی را می توانند ببینند و آموزشگاه‌های ویِژه این افراد چه استانداردهایی را باید داشته باشد.

آموزش فنی و حرفه‌ای به معلولان منسجم نیست

معینی درباره وضعیت کنونی آموزش فنی و حرفه‌ای به افراد معلول گفت: در حال حاضر آموزش‌ها به صورت منسجم انجام نمی‌شود، به این معنا که گروه‌های مختلف معلول نمی‌دانند، برای برخورداری از این آموزش‌ها به کدام مراکز می‌توانند مراجعه کنند یا در چه رشته‌هایی می‌توانند ثبت نام کنند و مشخص نیست که آیا این مراکز برای آموزش به این افراد مناسب سازی شده است.

وی ادامه داد: در حقیقت شرایط آموزش به افراد معلول از شهرستانی به شهرستان دیگر متفاوت است و قانون منسجم و یکپارچه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن باور عنوان کرد: ما خواهان آن هستیم که افراد معلول با گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای سریع وارد بازار کار شوند، چرا که بسیاری از این افراد متعلق به اقشار پایین دست جامعه بوده و نسبت به سایرین نیاز بیشتری به کار دارند و با منسجم شدن آموزش به این افراد، آنان می‌توانند در قالب کارگاه‌های خود اشتغالی وارد عرصه کسب و کار شده یا در کارگاه‌های دیگر مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به مربیان فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که باید مورد توجه نظام آموزش افراد معلول قرار بگیرد، این مساله است که مربیان این افراد از میان معلولان انتخاب شوند یا اگر معلول نیستند، آموزش‌های لازم در رابطه با افراد معلول را بگذرانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز