خبرگزاری کار ایران

پایان فاز چهارم طرح مرمت مسجد-مدرسه حیدریه در قزوین

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۱۱۸

فاز چهارم طرح ساماندهی و مرمت مسجد-مدرسه حیدریه واقع در محله تاریخی بلاغی قزوین به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، معاون میراث فرهنگی استان قزوین روز شنبه با اعلام این خبر افزود: مجموعه مسجد-مدرسه حیدریه قزوین واقع در محله بلاغی از آثار درخشان به یادگار مانده از دوره سلجوقی است که حفاظت از این اثر ارزشمند به دلیل داشتن پیشینه غنی تاریخی، معماری برجسته و کتیبه‌های منحصر به فرد بسیار ضروری است.

وی گفت: طرح ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی از بهار ۹۷ در دستور کار مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

ارجمند با اشاره به روند مرمت این بنای ارزشمند تاریخی اظهار داشت: در فازهای اول، دوم و سوم مرمت در سال گذشته اقدام هایی چون ساماندهی و مرمت بام شیروانی مسجد و آمفی تئاتر و اصلاح آبراهه‌ها، برداشت ورقه‌های فرسوده بام، مرمت زیرسازی چوبی و نصب مجدد ورقه‌های جدید، مرمت نمای خارجی مسجد، تعمیر موضعی طاق‌ها، دانه‌گذاری، پاکسازی لایه‌های سیمانی دیواره شرقی و بندکشی مجدد، اصلاح کانال رطوبتی دیواره ضلع غربی، جمع کردن نخاله‎های قواره ضلع جنوبی، کف سازی محوطه جلوی مسجد و مرمت فضای داخل شامل گوشه سازی‌ها و دوخت و دوز ترک‌ها در پیشانی شمالی بالای سر در ورودی مسجد، ساماندهی پوسته خارجی دیواره ضلع غربی، بندکشی و اجرای مجدد با آجر انجام شد.

وی عنوان کرد: در فاز چهارم طرح مرمت مسجد-مدرسه حیدریه نیز ساماندهی دیوار ضلع جنوبی، نصب درب گاراژی در ضلع جنوبی بنا، احداث سر درب قاجاری تخریب شده ضلع شمال غربی شامل بندکشی و نصب سنگ ازاره و طاق و نصب ناودان برای هدایت آب باران در حیاط مدرسه تحت نظارت کارشناسان مرمت این اداره کل انجام شد.

مسجد-مدرسه حیدریه قزوین از جمله آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی است که در سال ۱۳۱۲ با شماره ثبت ۲۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این اثر تاریخی پس از زلزله سال ۵۱۳ توسط امیر خمارتاش تجدید بنا شده و رافعی و مستوفی آن را جامع اصحاب ابوحنیفه خوانده‌اند و قدمت بنای اولیه به سده‌های نخست هجری می‌رسد.

در قسمت دیوار جنوبی مسجد محرابی واقع شده که از نظر طرح و نوع کار یکی از بهترین نمونه‎ محراب‌های دوره سلجوقی است.

در داخل محراب آیاتی از قرآن کریم، با گچبری زیبایی در زمینه‌ای لاجوردی نوشته شده و در اطراف محراب و داخل باندها ۶ کتیبه به خطوط کوفی و نسخ وجود دارد.

این مسجد - مدرسه به عنوان یکی از شاهکارهای هنر دوره سلجوقی مطرح و در محله بلاغی قرار دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز