خبرگزاری کار ایران

مرمت بقعه قدیمی مهدی صالح(ع) نیازمند تعامل سازمان اوقاف و میراثفرهنگی

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۵۶۲

مرمت بقعه قدیمی مهدی صالح(ع) نیازمند تعامل سازمان اوقاف و میراثفرهنگی است.

حجت الاسلام محمد کاروند مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام، اظهار کرد: بقعه امام زاده مهدی صالح(ع) یکی از مکان های میراثی با معماری خاص گذشته ساخته شده و از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار است.

وی، تصریح کرد: بنای آن از شاهکارهای معماری قرن هشتم هجری است که به صورت چهارگوش آجری ساخته و آثار گچ بری آن با آیات قرآن کریم مزین شده است و زوایای چهارگانه آن به گوشواره های مناره مانندی منتهی می‌شود.

حجت الاسلام کاروند، بیان کرد: ارتفاع مناره یا همان گوشواره حدود یک متر از ارتفاع ساختمان اصلی بلندتر و متصل به متن بنا بوده و درب ورودی مقبره به جانب مشرق باز می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام، اضافه کرد: بنا دارای خصوصیاتی است که آن را از سایر بناهای مشابه متمایز می‌سازد و این خصوصیات می‌تواند در تاریخ گذاری نسبی بنا موثر باشد.

وی، یادآور شد: استفاده از نقشه مربع با ستون‌های توکار زاویه‌ای، سردابه، طاق نماهای بلند و کشیده و کم عرض، ضخامت کم دیوارها، مقرنس‌های زیرگنبد و محراب بسیار زیبا از مهمترین خصوصیات بنای این بقعه است.

حجت الاسلام کاروند، افزود: بعضی از خصوصیات به صورت پراکنده در بناها مربوط به دوره سلجوقی و پیش از آن و به صورت گسترده تری در بناهای دوره ایلخانی رواج دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام، یادآور شد: این بقعه متبرکه در اثر عوامل جوی در حال تخریب بوده و تاکنون برای تعمیر و مرمت آن هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است و در این راستا اداره کل اوقاف استان در صورت انجام مقدمات اولیه و دادن مجوز از سوی میراثفرهنگی، آماده مرمت و بازسازی این بقعه تاریخی و میراثی خواهد بود.

شنبه زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام، در مورد صدور مجوز مرمت این بقعه نیز، اظهار کرد: طرح مطالعاتی و گسترش بقعه انجام و کمیته ای متشکل از میراثفرهنگی و اوقاف و امور خیریه کشور تشکیل شده است.

وی، افزود: در این کمیته طرح مطالعاتی بقعه مطرح شده و در صورت تصویب کارشناسان دو سازمان و صدور مجوز برای اجرای طرح، امکان بازسازی و مورمت بقعه تاریخی مهدی صالح(ع) فراهم خواهد شد.

گفتنی است، این بقعه در دهستان ماژین از توابع شهرستان دره شهر و در ۴۵ کیلومتری شهر دره شهر قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز