خبرگزاری کار ایران

صدور حدود ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه برای پوشاک

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۸۶۰

رییس هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اظهار داشت: در نخستین فاز اجرایی این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای واحدهای مشارکت‌کننده صادر خواهد شد و در مراحل بعدی این مقدار افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدحسین مقیسه گفت: اجرای طرح ملی پوشاک با بودجه و اعتبارات تخصیصی از سوی سازمان برنامه و بودجه و مشارکت چندین نهاد دولتی و خصوصی سبب رونق چشمگیر در صنعت نساجی کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای طرح ملی پوشاک صادر می‌شود گفت: با تأیید نهایی سازمان برنامه‌وبودجه برای تخصیص اعتباری (طبق تبصره ۱۸ منابع مالی‌)، بخش قابل‌توجهی از افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به این طرح اختصاص داده خواهد شد.

رییس هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به افزایش سرمایه این صندوق برای اجرای طرح ملی پوشاک بیان کرد: یکی از پایه‌های اصلی تسریع عملیاتی سازی، سازمان برنامه‌ و بودجه است که با ایفای نقش آن، اجرای این طرح در مناطق محروم و کم برخوردار در اولویت قرار خواهد گرفت.

مقیسه با بیان اینکه پایلوت طرح ملی پوشاک در ۵ استان به اجرا در می‌آید و در هر استان ۲۰ کارگاه تولیدی فعالیت می‌کند افزود: در نخستین فاز اجرایی این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای واحدهای مشارکت‌کننده صادر خواهد شد و در مراحل بعدی این مقدار افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وزارتخانه‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه‌وبودجه و انجمن پوشاک و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در طرح ملی پوشاک مشارکت خواهند داشت. سهم مشارکت این صندوق در اجرای این طرح، صدور ضمانت‌نامه برای واحدها مربوطه است.

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در پاسخ به این سوال که با چه مکانیزمی قادر به ارزیابی میزان اثر بخشی ضمانت نامه های صادره هستید، افزود: چندین سال فعالیت مستمر و وجود کارشناسان خبره و با انگیزه، این صندوق را تبدیل به نهادی حرفه ای کرده است.

مقیسه تصریح کرد: بنابراین صندق ضمانت نه تنها در مرحله اعتبار سنجی تقاضاها، بلکه تمام مراحل بعد از صدور ضمانت نامه ها را نیز به دقت رصد و نظارت می کند و با ارائه مشورت و بعضا تذکر در تلاش است تا تسهیلات دریافتی، در بخش های مرتبط و موثر هزینه شود . در حقیقت اصلی‌ترین معیار ارزیابی ما، بررسی عملکرد و میزان اثربخشی بنگاه‌های صنعتی، پیش و پس از صدور ضمانت‌نامه است.

به باور مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، همکاری شایسته دستگاه‌های یادشده و اجرای کامل الگوی این طرح منجر به تحولی عظیم در صنعت نساجی و پوشاک خواهد کشور شد؛ به‌طوری‌که این بخش از صنعت، جایگاه ویژه‌ای را برای ایران در جهان به ارمغان خواهد آورد.

وی در خصوص علل و دغدغه های مشارکت صندوق در این طرح، افزود: نگرانی‌هایی در خصوص بازگشت وجوه حاصل از تامین مالی بانک عامل وجود دارد، به همین منظور سیاست‌گذاران خواستار ورود صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک شدند.

رییس هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بیان کرد: این نهاد با صدور ضمانت‌نامه برای واحدهای مشارکت‌کننده، بستر مناسب و اطمینان خاطری را برای دیگر عناصر درگیر ایجاد می‌کند. اما مشکل اصلی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، برای اجرای وظایف خود در این طرح به‌ کفایت سرمایه مربوط می‌شود.

مقیسه گفت: به منظور رفع این مشکل سازمان برنامه ‌و بودجه در نظر دارد، منابع مالی این صندوق را افزایش دهد تا با احتساب ضرایبی سنجیده و منطقی، عهده‌دار تعهدات خود باشیم.

وی در ادامه افزود: طرح ملی پوشاک برای عملیاتی شدن، در نخستین گام، توسط شورای عالی راهبردی مورد کارشناسی قرار گرفته و پس از آن باید به تایید و تامین مالی بانک عامل برسد.

رییس هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: صندوق تنها موظف به تامین وثیقه است که در اجرای چنین طرح‌هایی در لایه‌های سوم و چهارم اجرایی‌سازی پروژه‌ها قرار می‌گیرد. اگر چه حجم زیادی از ریسک و تعهدات اجرای چنین طرح هایی بصورت طبیعی متوجه این صندوق خواهد بود اما ما به اجرای موفقیت آمیز و اثر بخش آن سخت خوش بین هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز