خبرگزاری کار ایران

مدیر کل شیلات مازندران پیش بینی کرد:

افزایش 20 درصدی تولید و صادرات آبزیان در مازندران

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۸۳۷

مدیر کل شیلات مازندران گفت:تکثیر طبیعی به روش شیلگذاری در رودخانه های شیلاتی و در کنار سواحل دریای خزر در حال انجام است که همه این اقدامات پیش بینی افزایش 20درصدی صید و تولید آبزیان را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، ولی الله محمدزاده صبح امروز در نشست با خبرنگاران به وجود سه هزار و 540 مزرعه پرورش ماهی در مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: 6 هزار و 500 نفر بصورت مستقیم در ابن بخش مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار صیاد در استان در زمینه صید در قالب گونه های مختلف ماهیان از جمله ماهیان استخوانی،کیلکا و خاویاری فعالیت دارند،افزود: 54 شرکت تعاونی در استان مازندران درصید ماهیان استخوانی فعالیت دارد.

مدیر کل شیلات مازندران،تصریح کرد: 44 شناور صید کیلکا در استان نیز مشغول فعالیت هستند و 70 شناور با چهار هزار صیاد صید ماهیان خاویاری با هدف تأمین مولدین ماهیان فعال هستند.

وی بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر را از محورهای فعالیت شیلات برشمرد و افزود: احیای آبزیان دریای خزر نیازمند پاکسازی مصب رودخانه‌ها است و این اقدام توسط مرکز شهید رجایی ساری و باهنر کلاردشت انجام می‌شود .

محمدزاده اعلام کرد: سالانه بیش از 100میلیون قطعه بچه ماهی تولید و رهاسازی می‌شود.

وی با مهم حفاظت از ذخایر آبزیان خاطرنشان کرد: هشت پایگاه نظارتی و حفاظتی یگان حفاظت در مناطق ساحلی مشغول فعالیت هستند و از آبزیان دریا حفاظت می پر دارند.

محمدزاده برخورد قانونی با فروشندگان و عرضه کنندگان غیرقانونی آبزیان را برای حفاظت از ذخایر آبزیان امری ضروری دانست و تصریح کرد: توسعه بازار آبزیان، کارخانجات و صنایع شیلاتی از محورهای مهم فعالیت شیلات است.

مدیر کل شیلات مازندران با تاکید بر توسعه بازار آبزیان با هدف افزایش سرانه مصرف آبزیان میزان تولید آبزیان در سال 97 را 105 هزار تن برشمرد و افزود: این میزان نسبت به مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: 12 هزار نفر به صورت مستقیم در فعالیت‌های شیلاتی استان مشغول کار هستند.

محمدزاده درآمد محصولات شیلاتی استان در سال قبل را هزار و 730 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: در سال 97 بیش از هفت هزار تن انواع محصولات شیلاتی به روسیه، ارمنستان، عراق و کشورهای اروپایی صادر شده است که 30 میلیون دلار درآمد ارزی آن بوده است.

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه مازندران از بزرگترین مزرعه  پرورش ماهیان خاویاری برخوردار است، گفت: پایانه صادراتی برای آبزیان شمالی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی با بیان اینکه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی با آب لب شور دریای خزر را از ظرفیت های مازندران برشمرد و افزود: سال گذشته 2 هزار و 500 تن گوشت خاویار با 35 تن خاویار در 25 مزرعه استان تولید شد .

محمدزاده ادامه داد: امسال با بهره برداری از چهار مرکز پرورش ماهیان خاویاری میزان تولید افزایش 20 درصد را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: همچنین ارزیابیها نشان می دهد که مازندران بهترین شرایط برای استقرار قفس دریایی را به دلیل شیب مناسب به سمت دریا دارد و بر همین اساس در سال گذشته 580 تن تولید ماهی در قفس های دریایی را داشته ایم.

مدیر کل شیلات مازندران از آببندان با کارایی تامین آب شالیزاری و پرورش ماهیان گرم آبی هم به عنوان ظرفیت مهم تولید آبزی در مازندران یاد کرد و ادامه داد: اکنون 12 هزار هکتار از 17هزار هکتار آببندان های استان در پرورش ماهیان گرم آبی فعال است .

محمدزاده با اعلام اینکه نیمی از محصولات آبزی استان به خارج از استان صادر می شود،افزود: سال گذشته هفت هزار تن محصولات شیلاتی استان به خارج از کشور صادر شد که در آمد ارزی آن حدو 30 میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه کشور عراق مهم ترین کشور هدف صادرات  انواع ماهیان گرم آبی مازندران است، گفت: ماهیان خاویاری مازندران بیشتر به کشورهای اروپایی صادر می شود، روسیه مقصد صادرات ماهیان سردآبی ماست و ترکمنستان هم از ما واردات کیلکا دارد.

مدیر کل شیلات مازندران با یادآوری اینکه تکثیر طبیعی به روش شیلگذاری نیز در رودخانه های شیلاتی و در کنار سواحل دریای خزر در حال انجام است،ادامه داد: همه این اقدامات پیش بینی افزایش 20درصدی صید و تولید آبزیان را محقق می کند.

وی سرانه مصرف آبزیان را سالانه  در مازندران 14 کیلوگرم اعلام کرد که این سرانه در کشور 10 کیلوگرم است از اینرو بنا داریم با روش های مختلف از جمله برگزاری کلاس روش طبخ ماهیان را آموزش بدهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز