خبرگزاری کار ایران

جهان مطرح کرد :

مبارزه با مواد مخدر باید به نهادهای مردم نهاد واگذار شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۴۸۵

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی، تنها راهکار اثربخش در این راستا را حضور سمن‌ها و تشکل‌های مردمی در این عرصه دانست.

به‌گزارش ایلنا ازمشهد، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان خراسان‌رضوی در همایش گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر با شعار "یاریگر هم باشیم "، تنها راهکار اثربخش در این راستا را حضور سمن ها و تشکل‌های مردمی در این عرصه دانست .

محمدحسن جهان همچنین از خبرنگاران و اصحاب رسانه درخواست انتقال دغدغه های این حوزه را کرد و خواستار همکاری در عرصه آموزش همگانی با هدف فرهنگ سازی مقابله با اعتیاد شد. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز ضمن تاکید بر جنبه مذهبی شهر مشهد و اهمیت جغرافیای استان خراسان رضوی ، خواستار تک‌صدایی و اتحاد در جبهه مبارزه با مواد مخدر و فراگیری این تفکر خصوصاً در حوزه‌های اجتماعی گردید و نقش سازمان های مردم نهاد را مهم توصیف کرد . 

حسن جعفری ضمن اظهار رشد ۵۰ برابری  و تولید ۹ هزار تن مواد مخدر در افغانستان ،  ورود آن را به ایران معضل فرهنگی - اجتماعی و امنیتی برای جمهوری اسلامی دانست و در راستای اتخاذ استراتژی مناسب جهت کاهش مواد مخدر در استان، از تشکل‌های مردمی خواست تا مسایل را مورد بررسی قرار داده و طرح و راهکارهای خویش را ارائه کند.  

جعفری با اشاره به جمعیت 14میلیونی دانش آموزی و جمعیت 4 میلیونی دانشجویی در کشور ، گروه های نوجوانان - جوانان و بانوان را مهمترین اهداف آلودگی با مواد مخدر ذکر کرده و افزود :  علیرغم عزم جدی دولت در بحث مبارزه با مواد مخدر با توجه به حجم فراوان تهدیدات ، توان دولت ناکافی است و لذا اولویت اول سازمانهای مردم نهاد باید پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر باشد .

 معاون سیاسی استاندار همچنین افتتاح خانه تشکل‌ها و مشارکت دادن مردم در امر پیشگیری و مقابله با مواد مخدر را نیک دانسته و با اشاره به نیاز بهبود یافتگان جهت اشتغال ، درخواست نمود تا همگان خصوصاً رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی و گروه‌های مرجع اجتماعی  ، در راستای آگاهی‌بخشی و ارائه طرح‌ها و راهکارهای عملیاتی کوتاه‌مدت و بلندمدت با هدف پیشگیری اعتیاد حضور یابند .

جعفری نقش آموزش و تحقیقات در حوزه مقابله با اعتیاد را کمرنگ عنوان نمود و گفت : شناخت فراگیر در حوزه آسیب‌های اجتماعی نداریم .   وی عدم فهم مشترک را دلیل اصلی عدم موفقیت در این حوزه ذکر کرد و شعار یاریگر هم باشیم را مقدمه‌ای برای عمومی کردن این دغدغه مهم در جهت همدلی و همیاری همگان دانست.  

حسن جعفری با بیان این نکته که بیش از ۷۵۰ نوع مواد مخدر صنعتی و سنتی در دسترس می باشد ، آموزش در جهت شناخت و آشنایی اقشار متفاوت خصوصاً گروه‌های در خطر جامعه با این مواد را منفی و نگران کننده ارزیابی کرده و قول داد تا نسبت به تصویب و ارائه بودجه به طرح هایی که در حوزه پیشگیری و مقابله با اعتیاد مطرح کردند نهایت کمک را داشته باشد.  

قاسمعلی خدابنده نیز در این همایش که با حضور مدیر کل بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی ، تحت عنوان "یاریگران و سفیران پیشگیری از اعتیاد " همراه بود از رسیدن سن اعتیاد به نوجوانان سخن گفت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با برشمردن برنامه‌های خود مراقبتی ویژه دانش آموزان کارکنان و خانواده‌های و خانواده ها توسط آموزش و پرورش این دوره‌ها را محدود ذکر کرد و گفت : اعتبارات ۸۰۰ میلیون تومانی سال گذشته در جهت پیشگیری از آسیب ها برای جمعیت یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفری دانش آموزان استان بسیار ناچیز می باشد در حالی که اعتیاد فقط یکی از مجموعه آسیب های پیش رو است.

خدابنده همچنین با تاکید بر توجه بیشتر به حاشیه شهر کاهش مداوم سن اعتیاد را خطرناک دانست و گفت : حدود ۶۰ درصد معتادان اولین تجربه اعتیاد را در سن ۱۵ تا ۱۷ سالگی داشته‌اند که به مفهوم سن دانش آموزی است ، لذا نباید مسئله را کتمان کنیم  و  بپذیریم که باید راه حل مناسب را پیدا کنیم ، چرا که ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی اعتیاد است و لذا اگر امنیت نسبی در مدارس ایجاد شود ، قطعاً آینده شهر استان و کشور را تضمین کرده ایم. 

دراین مراسم همچنین علیرضا قربانی مدیر مجموعه مراکزترک اعتیادواشتغالزایی، فاطمه پاکدل مدیرعامل شبکه اجتماع محوراستان و  نوروزی نماینده کنگره60 به بیان مشکلات موجودپرداختند و درادامه دکترمهدی کرمانی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی به تبیین سازمان های مردم نهادومساله اعتیاد پرداخت. 

 پایان این همایش با قرائت بیانیه مبنی بر عزم عمومی جهت مقابله با اعتیاد و سپس اهداء لوح به سمن های برتر در حوزه مبارزه با اعتیاد همراه بود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز