خبرگزاری کار ایران

صالحی:

کنگره مشاهیر کُرد فرصتی برای دیده‌شدن داشته‌های پربار و وسیع نام‌آوران این قوم است

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۰۲۹

وزیر ارشاد گفت: کنگره مشاهیر کُرد فرصتی است که داشته‌های پربار و وسیع نام‌آوران این قوم دیده و به نسل جوان منتقل شود.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی عصر امروز در آئین اختتامیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد در تالار مولوی دانشگاه کُردستان اظهار داشت: برگزاری این کنگره نشان داد به مشاهیر و مفاخر زنده باید توجه داشت و نباید تنها به گذشتگان افتخار کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران با مردم کُرد زاده شده، اضافه کرد: از دوره اساطیری مردم کُرد و دیگر اقوام ایرانی کنار هم در صلح و امنیت و تعامل بوده‌اند و این همبستگی همچنان ادامه دارد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر این سرزمین در طول هزاران سال بخشی از دخایر ارزشمند دنیاست، افزود: زبان کُردی به‌عنوان زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از لطافت، اشارات و گنج‌هاست و ادبیات و شعر کُردی نمایه‌ای از هزاران سال فراز و نشیب این مردم است.

صالحی با بیان اینکه هنرهای آوایی و موسیقی این دیار ما را به عمق تاریخ انسان می‌برد و از اعماق گذشته به آینده می‌کشاند، گفت: کنگره مشاهیر کُرد فرصتی است که داشته‌های پربار و وسیع نام‌آوران این قوم دیده و به نسل جوان هم منتقل شود. در این برهه از تاریخ بیش از هر زمان دیگری نیاز به حرکت با ۲ بال همبستگی و تنوع ملی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه دشمنان دنبال شکاندن یکی از این بال‌ها هستند، افزود: چندین هزار سال حرکت و ماندگاری ایران به‌واسطه این ۲ بال بوده و زمانی سرافراز و مقتدر بوده که این بال‌ها با هم به پرواز در آمده اند.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه پهنه جغرافیایی، چهار اقلیم و تنوع قومیتی ایران در دنیا بی‌نظیر است، یادآور شد: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حافظ ایران بوده و هست.

صالحی با بیان اینکه باورها و ارزش‌های و نمادهای مشترک بین اقوام ایرانی وجود دارد، افزود: دشمنان خیلی تلاش کردند در این فضا اختلال ایجاد کنند ولی هرگز موفق نشده و نتوانستند به خواسته‌هایشان دست یابند.

وی با بیان اینکه ایران رنگین کمان اقوام است و هر نخی از تار و پود آن کشیده شود سیمای ایران را دگرگون می‌کند، اظهار داشت: تنوع فرهنگی از یکسو و احترام و حرمت اقوام و مذاهب و تقویت توانمندی‌های خرده فرهنگی از سوی دیگر به توانمندی ایران کمک می‌کنند. این هر چقدر افزایش یابد تار و پود همبستگی محکم‌تر می‌شود.

صالحی با بیان اینکه جامعه کُرد جایگاه مهمی در نوع نگاه تنوع‌پذیری داشته و دارد، گفت: نگاه حاکمیت و دولت تدبیر و امید همبستگی ملی در کنار تنوع‌پذیری ملی است چرا که معتقدیم این مهم ایران را سمت توسعه و شکوفایی به پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه در این دولت اتفاقات خوبی در دانشگاه کردستان پیش آمده، یادآور شد: ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی، فعالیت پژوهشکده کردستان شناسی از جمله اقدامات ارزشمند انجام شده، البته مسیری که در پیش داریم هم در حوزه زیرساختی و هم رویدادی که می‌تواند امیدآفرین باشد.

صالحی اضافه کرد: علاوه بر تسریع در اجرای پروژه نیمه‌تمام تالار مرکزی سنندج، ساخت هشت پلاتو در شهرهای مختلف این استان آغاز شده و امسال افتتاح می‌شود. ایده‌ای در کشور در حال اجرا داریم که هر شهری دارای خیابان فرهنگ و هنر شود تا در فضای آن این امکان پدید آید که اهالی آن احساس زیست فرهنگی و هنری داشته باشند.

وزیر ارشاد در پایان افزود: در حوزه رویدادهای فرهنگی و هنری اتفاقات خوبی در جریان است به گونه‌ای که در یک‌سال اخیر شاهد برگزاری جشنواره‌های بین المللی فیلم کُردی، رسانه‌های کُردی، مد و لباس کُردی و موسیقی کُردی بوده‌ایم. اهدافی که جشنواره‌های قبلی و جدید دنبال می‌کنند احیای میراث فرهنگی و هنری کُردی است چراکه این فرهنگ تاریخی از گذشته در اعماق ما را به حال در جریان می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز