خبرگزاری کار ایران

نخستین کنگره مشاهیر کردستان در سنندج افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۴۷۲

مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد امروز سه‌شنبه 11 تیرماه با حضور استاندار کردستان، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی،نماینده ولی فقیه، رئیس اقلیم کردستان عراق، شهرام ناظری، صدیق تعریف، بیژن کامکار، علی‌اکبر مرادی، مظهر خالقی و جمعی دیگر از مسئولان و هنرمندان در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم افتتاحیه کنگره مشاهیر کردستان به ریاست استانداری کردستان که قرار است طی دو روز در شهر سنندج برگزار شود امروز سه‌شنبه 11 تیرماه با حضور حجت الاسلام علی یونسی (دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی)، نچیروان بارزانی (رئیس اقلیم کردستان عراق)، بهمن مرادنیا (استاندار کردستان)، آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی (نماینده ولی فقیه در کردستان)، شهرام ناظری، علی اکبر مرادی، صدیق تعریف، بیژن کامکار و جمعی از مسئولان داخلی و خارجی در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

گفتنی است برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه ۹ تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شده و دوشنبه ۱۰ تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شده است.

لازم به ذکر است، کنگره مشاهیر کردستان با همکاری مسئولان و داوطلبان و اهالی فرهنگ کردستان قصد دارد از سرمایه‌های معنوی و انسانی در قید حیات تجلیل کند و آیین تکریم از آنها را به جا آورد که در این میان مظهر خالقی خواننده محبوب و با سابقه کرد نیز برای حضور در این تشکل پس از 38 سال به ایران آمده است.

استاندار کردستان: این کنگره به منظور بها دادن بیشتر به مشاهیر در قید حیات است

بهمن مرادنیا (استاندار کردستان) در افتتاحیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد که امروز در تالار مولوی دانشگاه کردستان در حال برگزار شده گفت: «کنگره مشاهیر کُرد می‌کوشد تا هنر، فرهنگ و تاریخ گران‌سنگ این دیار را به منصه ظهور برساند.»

مرادنیا در ادامه صحبت‌هایش درباره اهمی زبان کُردی گفت: اگر امروز در این مراسم وزین به زبان فارسی صحبت می‌کنم، می‌دانم در تمام شبکه‌های ملی و احتمالا فراملی به صورت زنده پخش می‌شود. در این جمع مهمانان بزرگواری هستند که زبان مادری آنها کردی با لهجه‌های مختلف، کرمانجی، سورانی، زارا، کلهری، سلیمانیه‌ای، مکری، کرمانشاهی، گروسی و سنندجی است و این نشان از غنای فرهنگ و زبان کُردی است که افتخار کامل در کنگره هنرمندان و نام‌آورانی هستیم که بزرگترین هدف زندگیشان خدمت به ایران و ایرانیان و کشور عزیزمان است.»

مرادنیا درباره اهداف برگزاری کنگره مشاهیر کردستان نیز گفت: در کنگره مشاهیر کُرد، مفاخر علوم انسانی، زبان و ادبیات، هنر و علوم پایه و مهندسی، علوم کشاورزی، علوم پزشکی و غیره مورد تجلیل قرار می‌گیرند و این کنگره به منظور بها دادن بیشتر به مشاهیری است که در قید حیات هستند و می‌کوشد تا نامشان پرآوزه‌تر بماند.

آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی:
رهبر انقلاب همواره در باب بزرگی، وفاداری و محبت کُردها بیانات ارزشمندی داشته‌اند

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی (نماینده ولی فقیه در کردستان) نیز در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره مشاهیر کُرد به حاضران گفت: برکت هر قوم به واسطه وجود بزرگانی است که در جهات مختلف توانسته‌اند یک پله دانش، فرهنگ، اخلاق و فرهنگ و هنر ملت خود را ارتقاء دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کُردها مردمی با صفا و وفادار هستند گفت: «رهبر انقلاب همواره در باب بزرگی، وفاداری و محبت کردها بیانات ارزشمندی داشته‌اند که نشان از نگاه زیبای رهبری به این قوم دارد که برخلاف نگاه مملو از تهدید طاغوت است.»

آیت الله حسینی شاهرودی تقدیم ۱۰ هزار شهید کُرد در هشت سال دفاع مقدس را نشانه وفاداری قوم کُرد به ایران برشمرده و افزوده است: «در جنگ تحمیلی نه تنها کُردهای ایران در این جنگ مشغول دفاع از کیان ایران بودند بلکه کُردزبانان دیگر کشورها هم فداکاری‌های بزرگی برای خاک ایران داشتند که این ایثارها هیچگاه فراموش نمی شود.

حجت‌الاسلام علی یونسی:
مردم کُرد را با نام شجاعت، صداقت، علم‌جویی، هنردوستی و مهربانی می‌شناسیم

حجت‌الاسلام علی یونسی (دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور مذاهب و اقلیت‌های دینی و مذهبی) در مراسم امروز گفت: کردستان نگهبان اخلاق و موزه همه آثار تاریخی و ملی ملت ایران است و دشمن نتوانسته ادب ،صداقت و علم دوستی را از مردم این دیار از بین ببرد.»

حجت‌الاسلام علی یونسی با اشاره به ویژگی‌های ملت ایران، افزود: ما مردم کُرد را با نام مردم فرهنگی، شجاعت، صداقت، علم‌جویی، هنردوستی و مهربانی می‌شناسیم و این ویژگی‌ها انسانی است و مردم کرد این ویژگی‌ها را بخوبی دارند، اما در برخی مناطق این ویژگی‌ها کمتر دیده می‌شود.

رئیس اقلیم کردستان:
امیدوارم این کنگره بانی معرفی بیشتر کردها به جهان شود

نچیروان بارزانی (رئیس اقلیم کردستان) با تشکر از دعوت استاندار کردستان برای شرکت در کنگره مشاهیر کُرد طی پیامی اعلام کرد: «بسیار خوشحالیم که در این کنگره حضور داریم و از دانشگاه کردستان و استاندار کردستان تشکر می‌کنیم که کنگره مشاهیر کُرد را به خوبی برگزار کُردند و امیدوارم این کنگره بانی معرفی بیشتر کردها به جهان شود.

بارزانی در ادامه افزود: «ما از همان کودکی در کنار یادگیری محوی، گلستان و بوستان سعدی را آموختیم. در کنار نالی، حافظ شیرازی را خواندیم و پدر و مادران ما در کنار گوش کردن به حسن زیرک و خالقی و علی مردان، شجریان و ناظم غزال‌ها را گوش کردند.»

بیژن کامکار:
بازخوردهای این کنگره قطعا در آینده مشخص خواهد شد

بیژن کامکار (آهنگساز و نوازنده و عضو گروه کامکارها) به بهانه برگزاری کنگره مشاهیر کُرد، طی گفت‌و‌گویی گفت: «برگزاری کنگره مشاهیر کورد اقدام ارزشمند و شایسته‌ای است، هرچند معتقدم خیلی دیر این اتفاق افتاد و باید خیلی وقت پیش در استان کردستان شاهد چنین رویداد بزرگی بودیم. بازخوردهای این کنگره قطعا در آینده مشخص خواهد شد و معتقدم حتی اگر این کنگره نتواند چنین تاثیر عمیقی در معرفی کردستان به عنوان خاستگاه کُردهای جهان بگذارد، حداقل یک تلنگر بسیار ارزشمند است و می‌تواند به یک الگو و پایلوت برای مردم دنیا در تجلیل از مفاخر تبدیل شود.»

بیژن کامکار در ادامه افزوده است: « امیدواریم این برنامه تنها به برگزاری یک مراسم در یک سالن و آدم‌های دعوت شده خلاصه نشود و به نحوی رسانه‌ها به این اقدام ارزشمند فرهنگی بپردازند و در این راستا باید از ظرفیت همه رسانه‌ها استفاده شود. کوچکترین حمایتی از خیلی از هنرمندان و صاحب‌نام‌های کردستان نشده، ولی با وجود تمام اینها در سایه تلاش و البته خون دل خوردن‌های زیاد امروز به این جایگاه رسیده و امیدواریم برگزاری این کنگره بتواند به نحوی اینها را بیشتر به جامعه کردی فراهم سازد.

بیژن کامکار در توضیحات بیشتر گفته است: «این اقدام ارزشمند که در کردستان کلید خورد در صورت اینکه به خوبی از طریق رسانه‌ها مورد پردازش و تحلیل‌ و البته اطلاع‌رسانی گسترده قرار بگیرد، شاید آغازی باشد بر گسترش آن به سایر نقاط کشور و جهان و این انگیزه را در بین مسئولان و متولیان امر سایر استان‌ها فراهم سازد که از مفاخر خود تقدیر کنند.

گفتنی است کنگره بین المللی مشاهیر کُرد در روزهایسه‌شنبه و چهارشنبه  ۱۱ و ۱۲ تیرماه در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود و در این رویداد کلان فرهنگی ۳۰ نفر از مشاهیر کُرد و کُردشناسان در سطح بین المللی مورد تجلیل قرار گیرند.

نخستین کنگره مشاهیر کردستان در سنندج افتتاح شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز