خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

یک سرمایه‌گذار قبل از انتخاب کشور ما ۱۲۷ گزینه بهتر دارد/ ۱.۵ میلیارد دلار به اشتغال روستایی اعتبار دادیم اما فعالان اقتصادی هنوز درگیر هزار مشکل برای کار هستند

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۰۱۴

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تا زمانی که فرار مالیاتی، رانت و فساد در اقتصاد ما وجود داشته باشد، انگیزه فعالیت سالم اقتصادی وجود ندارد. در چنین شرایطی ایجاد اشتغال پایدار معنا پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدفرید موسوی با بیان اینکه ما می‌خواهیم با تخصیص بودجه و اعتبارات شغل ایجاد کنیم، یعنی در واقع با پاشیدن پول؛ اشتغال درو کنیم، عنوان کرد: تجربه نشان داده است که چنین برنامه‌ای موفق نیست. اقتصاد ما بیمار‌های مزمنی دارد که حتی اگر این تخصیص‌ها هم اتفاق بیفتد، دستاورد مطلوبی نخواهیم داشت. 

او ادامه داد: ما بر اساس نگرش‌های سنتی دنبال ایجاد اشتغال هستیم. واقعیت این است که فضای کسب و کار نامناسب است و تزریق هر نوع منابع برای ایجاد اشتغال را عملا خنثی می‌کند. تا زمانی که نتوانیم بستر مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی را به وجود بیاوریم، تا زمانی که انگیزه فعالیت سالم اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد، تا زمانی که فرار مالیاتی، رانت و فساد در اقتصاد ما وجود داشته باشد و انگیزه فعالیت سالم اقتصادی وجود ندارد، در چنین شرایطی ایجاد اشتغال پایدار معنا پیدا نمی‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه فضای کسب و کار ما نامناسب است، گفت: علاوه بر غیرشفاف و رانتی بودن اقتصاد، بنگاه‌های اقتصادی ما درگیر مقررات  پیچیده‌ای هستند و کارآفرینان با انواع و اقسام فشار‌ها از طرف دستگاه‌های مختلف رو‌به‌رو می‌شوند. در این شرایط و زمانی که اراده مناسبی برای بهبود شرایط وجود نداشته باشد، هر میزان نیز منابع تزریق کنید، فایده‌ای ندارد.

او عنوان کرد: ما می‌دانیم در شرایط کنونی تخصیص منابع با چه مشکلاتی رو‌به‌رو است، اما وقتی این منابع به هر حال تخصیص پیدا می‌کند شاهد این هستیم که مشکلاتی که وجود دارد، طرح‌ها را بی‌اثر می‌کند. 

موسوی تصریح کرد: برای اشتغال روستایی ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار تخصیص دادیم و با اجرای طرح، مشاغلی نیز ایجاد شد. با این همه وقتی وارد روستا‌ها شده و با فعالان اقتصادی حرف می‌زنیم، می‌بینیم آنها درگیر هزار مساله و مشکل در دریافت مجوز و ادامه کسب و کار خود هستند.

او با اشاره به اینکه رتبه بهبود فضای کسب و کار ما در بین ۱۹۰ کشور ۱۲۸ است، گفت: این به معنای آن است که یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری قبل از انتخاب کشور ما ۱۲۷ گزینه بهتر دارد. دلیل آن مقررات پر پیچ و خم تولید و فعالیت اقتصادی در ایران است. 

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛ ما همچنان با همان نگرش‌های سنتی دنبال ایجاد شغل هستیم و مدام عنوان می‌کنیم چرا اعتبار تخصیص داده نمی‌شود و منابع تامین نمی‌شوند؟ باید اراده و عزم جدی در لایه‌های مختلف اجرایی و قانون‌گذاری کشور باشد تا فضای کسب و کار بهبود یابد. 

او با تاکید بر اینکه باید فعالیت سالم اقتصادی و ایجاد فضا برای چنین فعالیتی در اولویت قرار گیرد و چنین چیزی با شعار و پول‌پاشی امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: مجلس با تصویب قوانینی به دنبال ایجاد فضای گلخانه‌ای برای رونق اشتغال است، اما به نظر می‌رسد عزم و اراده جدی برای ایجاد چنین فضایی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز