خبرگزاری کار ایران

تاج الدینی به ایلنا خبر داد:

کنترل هجوم ملخ ها به مزارع کشاورزی البرز/ خسارت نه، تنها نگرانی روانی اهالی را داشتیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۳۵۵

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز از کنترل هجوم ملخ های بومی خبر داد و گفت: تاکنون مشکلی از هجوم ملخ های مهاجر، گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد تاج الدینی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به دلایل هجوم برخی آفات کشاورزی در استان البرز، اظهار داشت: امسال به دلیل شرایط اقلیمی پیش آمده و بارش‌های خوب زمستان گذشته و اوایل بهار، وضعیت پوشش گیاهی در سطح مراتع و مناطق بایر با توجه به نفوذ جریان آب به عمق خاک، شاهد تغییرات اکو سیستمی زیادی بودیم.

وی افزود: بعضی از حشرات از سالهای قبل تخم گذاری شده و در شرایط کمون قرار داشتند. با وجود رطوبت و نفوذ آب به این اراضی، تعداد زیادی از این قبیل حشرات به چرخه رشد و نمو وارد شدند.

تاج الدینی با اشاره به افزایش بعضی از لارو پروانه ها، گفت: هجوم برخی حشرات که اکثر آنها آفات مرتعی بودند به موقع کنترل و از خسارت آنها کاسته شد.

وی به هجوم ملخ ها در البرز نیز اشاره کرد و اذعان داشت: این ملخ ها عمدتا بومی منطقه هستند که در شرایط مرطوب با پوشش گیاهی، افزایش پیدا می کنند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی البرز با تفاوت قائل شدن ملخ های مشاهده شده در استان با ملخ های مهاجر که در برخی از استانها دیده شده، اظهار داشت: در استان البرز تاکنون مشکلی از هجوم ملخ های مهاجر، گزارش نشده است.

وی گفت: در برخی مناطق مرتعی بخش آسارا و شهرستان طالقان برخی از گونه های ملخ به صورت طبیعی رشد و تکثیر پیدا کردند و کنترل به موقع در این مناطق از خسارت قابل توجه جلوگیری کرد.

وی با اشاره به هجوم ملخ ها در یکی از مدارس فردیس، یادآور شد: کنار این مدرسه زمین بایر با پوشش گیاهی خاصی وجود داشت که منجربه تمرکز ملخ های بومی شد و با شناسایی به موقع، کنترل شد. 

تاج الدینی افزود: این مورد نیز خسارت نداشت و تنها باعث نگرانی روانی اهالی منطقه شده بود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی گفت: در بخش هایی از مرز جنوبی استان البرز و تهران در بخش ملارد نیز مواردی از هجوم ملخ گزارش شد که شناسایی و کنترل آن بر عهده همکاران تهرانی بود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر منشاء ملخ های مهاجر که به سمت کشور هجوم آورده اند، گفت: همه ساله از کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس این موضوع گزارش شده اما امسال استان های هم مرز با این منطقه، شاهد افزایش حجم ملخ های مهاجر بودند که با دخالت کارشناسان کشور از گسترش آنها به سمت استانهای دیگر پیشگیری شد.

تاج الدینی گفت: در رویکرد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان استانها، مبارزه شیمیایی با آفت کش ها در مرحله پایانی طغیان حشرات، استفاده می شود و در شرایط بحرانی به ناچار برای کنترل آفات با ملاحظات لازم و اندازه مجاز استفاده خواهد شد که از صدمات این مواد شیمیایی نیز جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز