خبرگزاری کار ایران

در اولین همایش گرامیداشت روز جهانی خاک مطرح شد ؛

گسترش شهرنشینی،رها سازی زباله‌ها و فاضلاب در محیط زیست زیان جبران ناپذیر انسان‌ها به خاک

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۷۱۷

مدیر سازمان جهاد کشاورزی البرز، گفت: تجهیز اراضی سنتی کشاورزی، توسعه کشاورزی حفاظتی کشت مستقیم و اجرای طرح مطالعاتی تهیه اطلس خاک‌های استان از جمله اقداماتی است که در راستای مدیریت تغذیه خاک انجام شده است و دارای اهمیت بسیار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مجید موسوی، امروز در اولین همایش گرامیداشت روز جهانی خاک که با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، برگزار شد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگبری از هدررفت خاک حاصلخیز، ادامه داد: 68 هزار اراضی کشاورزی، 15 هزار هکتار جنگل، 374 هزار هکتار مرتع، بیش از 45 هزار هکتار بیابان در استان البرز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم از مقدار خاکی که در البرز وجود دارد به خوبی محافظت، کنیم، گفت: 38 هزار هکتار از سطح اراضی استان زراعی است که در این اراضی، 910 هزار تن تولیدات زراعی و 483 هزار تن محصولات باغی در البرز کشت می شود.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به اهمیت خاک و اختصاص یک روز جهانی به نام خاک، گفت: تجهیز اراضی سنتی کشاورزی، توسعه کشاورزی حفاظتی کشت مستقیم و اجرای طرح مطالعاتی تهیه اطلس خاکهای استان البرز از جمله اقداماتی است که در راستای مدیریت تغذیه خاک انجام شده است و دارای اهمیت بسیار است.

وی با اشاره به اینکه برای صرفه جویی آب، بیش از 5 هزار اراضی سنتی را تجهیز شد، اضافه کرد: اقداماتی در راستای حفظ اراضی زراعی و باغی انجام شده و از جمله آنها توقف عملیات تغییر کاربری از طریق صدور اخطاریه است که حدود 918 مورد بوده است.

موسوی با یادآوری حفاظت 280 هکتار کشت مستقیم در سال جاری، اظهار داشت: در این راستا بیش از 7 هزار و 600 هکتار اراضی از کودهای آلی و زیستی، استفاده شده است.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، گفت: با توجه به گذشت 300 سال برای تشکیل یک متر مربع خاک، ولی انسانها متاسفانه با گسترش شهرنشینی، ریختن زباله ها، ریختن فاضلاب، پساب و آسیبهای دیگر سبب از بین بردن این ثروت می شود که زیان آن جبران ناپذیر است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز