خبرگزاری کار ایران

‍ بازگشت افعی شاخدار به دامان طبیعت سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۰۹۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از رهاسازی یک حلقه افعی شاخدار در طبیعت خبر داد.

ید پورمردان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به ورود یک حلقه مار به مناطق مسکونی شهرستان میرجاوه گفت:  این مار توسط ساکنین منطقه زنده گیری و به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تحویل داده شده بود.

پورمردان افزود: مار مذکور که از نوع افعی شاخدار شناسایی شد، پس از   اطمینان از سلامت، توسط محیط بانان در زیستگاه مناسب رهاسازی  شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در خصوص گونه مذکور افزود: افعی شاخ‌دار از راسته گرزه‌ مار است که به عنوان خطرناک‌ترین مار حاضر در ایران شناخته شده و با وجودی که نسبت به بسیاری از مارهای دیگر کوچکتر است، به راحتی می‌تواند یک موجود بزرگ را از پای درآورد.

از مشخصات ظاهری این گونه می توان به رنگ بدن شنی، قهوه ای متمایل به زرد یا خاکستری همراه با 4 تا 6 سری خال قهوه ای که دو سری از خال های میانی به هم پیوسته و به شکل خطوط قهوه ای اشاره کرد. پشت چشم ها و در دو طرف قسمت پشتی سر دارای دو خط قهوه ای تیره است که تا انتهای دهان ادامه می بابد. سطح شکمی سفید متمایل به زرد و انتهای دم گاهی مشکی است دارای سر مثلثی شکل و مردمک چشم عمودی است . پولک های سطح پشتی تیغه دارندو دارای دو زایده شاخ مانند بر روی سر و در بالای چشم خود می باشند طول کل بدن این گونه 75 سانتی متر است . 

به کمک حرکات جانبی بدن به درون ماسه ها فرو رفته و به انتظار طعمه می ماند. در این حالت تنها چشم و بینی از زیر خاک بیرون است و در صورت احساس خطر با روی هم کشیدن سطح پولک های جانبی صدایی تولید می کند که همانند صدای پاشیدن آب روی یک سطح داغ است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز