خبرگزاری کار ایران

به همت انجمن‌های مردمی صورت گرفت؛

آغاز کاشت نی در بستر دریاچه هامون در منطقه هیرمند

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۴۴۵

مردم شمال سیستان و بلوچستان به کمک حفظ حیات دریاچه هامون اقدام به کاشت نی در بستر دریاچه هامون در منطقه هیرمند کردند.

به گزارش ایلنا، نیره پورملایی ، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کاشت نی به همت انجمن‌های مردمی در بستر دریاچه هامون از منطقه هیرمند آغاز شده و در آینده برای بخش‌های دیگر تالاب هم در نظر گرفته شده است. 

این نوع نی، نی محلی این منطقه است که زندگی مردم از گذشته‌های دور تاکنون با آن عجین بوده ومردم محلی به این نوع نی، " توتَک  " می‌گویند. 

نیزارهای حاشیه و داخل بستر دریاچه هامون، زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است و پرندگان در بین این نیزارها تخم گذاری می‌کنند و جوجه‌های خود را پرورش می‌دهند. 

نیزارهای دریاچه هامون منبع تغذیه‌ای برای ماهیان و احشام نیز هست و از تبخیر آب هم جلوگیری می‌کند. 

درخشکسالی‌های اخیر،  نیزارهای منطقه از بین رفته و فقط هنگام ورود آب ناشی از بارندگی‌ها در اواخر اسفند تا اردیبهشت هر سال به بستر خشکیده هامون ، فرصت اندکی برای رشد پیدا می‌کنند و در ادامه فصول گرم سال و کم آبی شدید، مجدد خشک می‌شوند. 

ریشه این نوع نی می‌تواند در داخل خاک ماندگار شود و پس از ورود آب دوباره جان بگیرد و به حفاظت محیط زیست کمک کند. 

مسئولان محیط زیست برای جلوگیری از خشک شدن بستر دریاچه هامون اقدام به رها سازی آب از منبع  ذخیره آب در منطقه که "چاه نیمه " نام دارد، کرده‌اند که رهاسازی آب زمانی قابل توجیه است که نی در بستر این دریاچه کاشته شده باشد و گرنه آب رها شده پس از مدتی خشک می‌شود و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز