خبرگزاری کار ایران

در دیدار هما گل گلاب و رسول خادم مطرح شد؛

نقش سرود ای ایران در وحدت ملی و پایین آوردن پرچم منافقین غیرقابل انکار است

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۶۸۹

رسول خادم می‌گوید: بارها پخش سرود ایران باعث وحدت تماشاگران در مسابقات ملی ورزشی و افزایش روحیه ورزشکاران ایرانی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول خادم (کشتی‌گیر ملی و رئیس سابق فدراسیون کشتی ایران) به دیدار  هما گل گلاب  رفت.

وی در این دیدار با بیان خصوصیات فراموسیقایی سرود «ای ایران» گفت: در جریان مسابقات جام جهانی کشتی آزاد مردان در سال ۲۰۱۶ که برای سومین بار در شهر لس آنجلس با تیم ملی ایران حضور داشتیم، به‌ اتفاق کادر فنی احساس کردیم  که به شدت نیازمند راهکاری برای کمک گرفتن از حمایت تماشاگران ایرانی، جهت تقویت روحیه تیم هستیم. تیم کشتی ایران در میان تمریناتِ  استقامتی خود برای المپیک،  به میدان جام جهانی آمده بود و چون کشتیگیران ایرانی به لحاظ فیزیکی تحت فشارسنگین در تمرینات  بودند، به سختی و سنگینی روی تشک مبارزه می‌کردند.

خادم گفت: مسابقات در سالن ۱۸ هزار نفری «فروم» لس آنجلس بود. باید راهکاری پیدا می‌کردیم و از جمعیت ایرانی حاضر در ورزشگاه کمک بیشتری می‌گرفتیم. البته خواه ناخواه تعداد آنها نسبت به جمعیت هوادار تیم کشتی امریکا بیشتر بود. اما این ایرانیان عزیز، ساکن امریکا هم بودند. به هر حال تیم ایران نیازمند یک شور ملی و تهییج وطنی بود تا به لحاظ روانی خود را بالا بکشد. مشکل دیگر هم این بود که، برخی از گروه‌هایِ سیاسی دیگر نیز با پرچم‌های دیگری در سالن حضور داشتند که اگرچه تعدادشان محدود بود، اما انسجام تشویق ایرانیان را برهم می‌زد.

وی افزود: در دو نوبت از برگزارکننده درخواست کردیم که سرود «ای ایران» را در سالن پخش کنند. یکبار در مسابقه با تیم امریکا و یکبار در صورت اول شدنِ تیم ایران، بعد از سرود ملی. برگزارکننده، برایِ بار اول و مصاف تیم ایران با تیم امریکا، همکاری نکرد. به ناچار زحمت راه انداختن جمعیت و خواندنِ سرود را تعدادی از تماشاگرانِ ایرانی کشیدند و مابقی هم با آنها همراه شدند. پرچم‌های گروه‌های سیاسی دیگر پایین آمد و همه همراه سرود ای ایران شدند. واقعاً توصیف اثرگذاری سرود «ای ایران» بر مردم و ورزشکاران، قابل بیان نبود. ما به‌صورت کاملاً عملیاتی، شاهد خصوصیت فراموسیقایی این سرود بودیم. قدرت حماسه‌سازی و انسجام بخشی سرود ای ایران به گونه‌ای بود، که بعد از قهرمانی تیم ایران، بسیاری از هنرمندان ایرانی موسیقی و چهره‌های اقتصادی و اجتماعی مطرح که مقیم امریکا بودند هم، فارغ از هر جناح و دسته و گروهی، در میان موج مردم و ورزشکاران ایرانی همصدا با همه، سرود «ای ایران» را می‌خواندند و به اتفاق به سکوی قهرمانان تیم ملی ایران پیوستند.

وی افزود: شاید بتوان گفت، ویژگی برجسته  سرود «ای ایران» این است که از مرزهای سیاسی و محدودیت‌های زمانی، گذر کرده و هنوز هم تازگی و طراوت خود را حفظ کرده است.

 خادم، در جریان دیدار با  هما گل گلاب، فرزند روانشاد حسین گل گلاب، سراینده سرود «ای ایران» با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا، شهرداری وظیفه صیانت از میراث ناملموس را دارد، تصریح کرد: وقتی چنین سرودی، چنین اثر درازمدت میهنی و حماسی دارد،قطعاً سراینده و آهنگساز و خواننده آن، به سفارش دل و عرق ملی آن را ساخته‌اند و شهرداری تهران با توجه به مراکز فرهنگی و هنری که در اختیار دارد، حتماً می‌تواند در جمع‌آوری اسناد و کتاب‌ها و آثار این بزرگان، کوشا باشد.

در این جلسه هما گل گلاب ضمن سپاس از نیک منشی رسول خادم، گفت: اشعار دکتر حسین گل گلاب، همانگونه که تشخیص داده‌اید، متنوع است. ایشان هم در زمینه شعر تعلیمی درآموزش و پرورش وقت، شعر کودک و نوجوان سروده‌اند و هم شعر غنایی و حماسی نظیر سرود ای ایران دارند. حتی برای آزادی آذربایجان از تجاوز قوای شوروی، در سال 1324 خورشیدی، سرود «آذربادگان» را با همکاری روانشاد روح الله خالقی ساخته‌اند که به بهانه مستند «مرز پرگهر» بازسازی شده است. اما نکته شگفت آور این است که از میان همه آثار پدرم، سرود «ای ایران» همواره توسط مردم در مراسم‌های مختلف خوانده می‌شود که شاید یکی از دلایل آن، همدلی روح الله خالقی و غلامحسین بنان و رهبری کلنل علینقی وزیری بوده است.

همچنین هما گل گلاب گفت: دغدغه جناب خادم برای من مغتنم است زیرا، غیر از کتاب‌های پدر، بسیاری از کتاب‌های باقیمانده، آثاری است که از سوی بزرگان موسیقی به وی اهدا شده‌اند و بسیاری از عکس‌هایی که پدر خود عکسبرداری کرده‌اند، روایت تاریخی بزرگان ادب و هنر موسیقی و فرهنگستان اول و دوم و دانشگاه است که حفظ و جمع آوری آنها، به پژوهشگران کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز