خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

املاک عمومی نهادها به مردم بازگردانده شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۰۴۶

عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد که املاک عمومی در اختیار برخی نهادها بدون دریافت پول به مردم بازگردانده شود.

به گزارش ایلنا،‌ زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جریان جلسه مشترک دو کمیسیون برنامه و بودجه و سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران که با محوریت بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه فرایند تملک باغات و املاک و ابنیه واجد ارزش و شیوه‌های تامین منابع مالی مورد نیاز آن برگزار شد، ضمن مخالفت با آن‌ گفت: دغدغه حفاظت از باغات و فضای سبز شهر تهران قابل تقدیر است اما باید ببینیم در تهران چقدر فضای سبز و باغ وجود دارد و شهرداری چقدر ظرفیت مالی برای تملک آن‌ها در اختیار دارد. در حال حاضر حدود ۱هزار و۶۹۱هکتار، معادل ۶هزار و ۱۸۳قطعه املاک مشجر گسسته داریم که ۵۱۱هکتارش حکم باغ گرفته است. سایر املاک به صورت پیوسته است، مثل باغات ازگل،کن و فرحزاد.تملک این مقدار باغ و فضای سبز برای شهرداری امکان‌پذیر نیست.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران صدر اعظم نوری در  ادامه گفت: هدف ما از طرح‌های این چنینی حفاظت از باغات و فضای سبز است و ما در دوسال گذشته اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام داده‌ایم.کمیسیون ماده ۷را در۲۲منطقه فعال کرده و نزدیک به ۳۰هزار پرونده را مورد بررسی قرار دادیم. هر فردی بخواهد مجوز تخریب و نوسازی بگیرد موظف است از کمیسیون ماده ۷استعلام بگیرد. مصوبه مخرب برج‌باغ را لغو و‌مصوبه خانه‌باغ را جایگزین کردیم. مصوبه‌ای که علاوه بر تحقق حقوق مالکین، درختان را نیز حفظ می‌کند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:در سال ۹۷مصوبه‌ای داشتیم که طی آن جرائم قطع اشجار بر مبنای ارزش اکولوژیک آن‌ها حساب می‌شود، یعنی اینکه یک درخت تا چه حد بر کاهش آلودگی و تصفیه هوا اثر گذار است. اگر برای مثال در قدیم ارزش یک درخت با محیط بن ۴۰۰ ، ۱۲۰میلیون تومان بود،حالا بر مبنای ارزش اکولوژیک ۵۰۰میلیون تومان است.

نوری با بیان اینکه طی مصوبه‌ای در شورای پنجم، جرایم قطع اشجار به تملک باغ و فضای سبز اختصاص داده می‌شود،گفت: در سال ۹۷، ۵۰درصد این جرایم به خرید باغ اختصاص داده شد که طی آن باغی در منطقه ۱۰ و باغ هورفر در منطقه ۷ تملک شد،همچنین مقدمات تملک باغ در منطقه ۱۷و ۱۴نیز فراهم شد.تمام این مناطق فقر فضای سبز دارند.همچنین در سال ۹۸، ۱۰۰درصد جرایم قطع اشجار به تملک باغ با محوریت مناطق کم‌برخوردار اختصاص داده خواهد شد.

این عضو شورای شهر پنجم گفت:در جلسه‌ای که با مدیران سازمان نوسازی داشتم تاکید کردم که هرگونه پروانه نوسازی باید با در نظر گرفتن تامین فضای سبز منطقه باشد.باید ارزش باغ را از بعد اقتصادی خارج کنیم که افراد برای سود مالی، مایل به ساخت و ساز در آن نباشند.اما این موضوع را هم در نظر بگیریم که شهرداری در تملک باغات به دلیل کمبود نقدینگی موفق نبوده و حتی مواردی هم که حکم صادر شده،نتوانسته تملک کند،پس تملک همه اراضی مشجر امکان‌پذیر نیست.نمی‌شود مالکان خصوصی را مجبور کنیم باغاتشان را به شهرداری بفروشند.

نوری با بیان اینکه طرح مذکور با این شرایط اجرایی نخواهد شد، اضافه کرد:از ۳۴طرحی که شورای پنجم تصویب کرده فقط ۱۴طرح اجرایی شده است و این یعنی اینکه قابلیت اجرایی شدن طرح‌ها در زمان تدوین و ارائه به صحن، سنجیده نشده است،پس باید به اجرا پذیر بودن طرح‌ها نیز توجه کرد.

این عضو شورای شهر تهران همچنین پیشنها داد که املاک عمومی در اختیار برخی نهادها از جمله بنیاد مستضعفان و ستاداجرایی فرمان امام (ره) نیز  بدون اینکه در ازای آن‌ها پولی پرداخت شود، در اختیار عموم و مردم قرار بگیرد،زیرا هدف تملک و مصادره آن‌ها از ابتدا بازگرداندنشان به مردم بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز