خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

حجم کتب درسی در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ کم نمی‌شود/ امکان افزایش حجم برخی دروس

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۹۷۴

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص کاهش حجم کتب درسی گفت: کتب درسی سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دیگر تهیه و چاپ شده و اگر قرار باشد، کتابی اصلاح شود، باید برای سال تحصیلی ۹۹ تا ۱۴۰۰ این اقدام صورت بگیرد.

علی باقرزاده (معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تغییر متن و محتوای درسی در راستای سند تحول بنیادین  و تاکیدات وزیر آموزش و پرورش بر این امر گفت: برای سند تحول یک مبانی نظری نوشته شده که بر اساس آن نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی شش زیرنظام خواهد داشت و اکنون ارکان و اجزای این زیرنظام‌ها در حال تدوین و تصویب است. یکی از این زیرنظام‌ها، زیر نظام برنامه درسی است که در سال‌های گذشته تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

وی ادامه داد:‌ آنچه که در طول سال‌های گذشته پشت سر گذاشتیم، همسوسازی کتاب‌های درسی با سند تحول بوده است. با استقرار پایه دوازدهم که سال جاری اتفاق افتاد، باید به فکر انطباق محتوای آموزشی با برنامه درسی ملی باشیم. در برنامه درسی ملی حوزه‌های تربیتی و یادگیری یازده گانه پیش‌بینی شده که به لحاظ ساختاری و محتوایی با آنچه که در حال حاضر در حال اجرا است، تفاوت دارد.

باقرزاده در خصوص نقش سازمان پژوهش در تغییر متن و محتوای آموزشی گفت: درحال حاضر ماموریت این سازمان استقرار حوزه‌های جدیدِ تربیتی ـ یادگیری و انطباق بسته‌های آموزشی با برنامه‌های درسی ملی و سند تحول است.  شاید در طول سال‌های آینده بخشی از کتاب های درسی مورد بازنگری قرار بگیرد، ضمن اینکه سیاست‌های ذیل برنامه درسی ملی باعث می‌شود بار برنامه درسی مدارس تا حدی کاهش یابد.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: به طور مثال در راهکار ۱۳-۲ پیش‌بینی شده است که بخشی از برنامه درسی در حوزه‌های یادگیری به مدرسه تفویض شود. وقتی بخشی از برنامه‌ها به مدرسه تفویض می‌شود قاعدتا از محتوای متمرکزی که سالانه سازمان پژوهش و گروه‌های مختلف درسی تولید می‌کردند، کاهش می یابد. بخش محول شده به مدرسه در قالب  برنامه ویژه مدرسه یا "بوم" دنبال می‌شود که حدود ۵۰ ساعت زمان درسی را در اختیار مدرسه قرار می‌دهد.

وی در خصوص راهکار ۱۳-۲ یا برنامه درسی ملی گفت: این برنامه به زمان آموزش یا زمان تعلیم و تربیت اختصاص پیدا می‌کند. به عنوان مثال سال تحصیلی از اول مهر شروع و تا پایان شهریور سال بعد ادامه پیدا می‌کند. طبق این برنامه زبان آموزش در مقاطع ابتدایی ۱۲۵ ساعت، دوره متوسطه ۱۱۱۰ ساعت، متوسطه دوم ۱۲۹۵ ساعت و شاخه فنی حرفه‌ای و کار و دانش نیز حدود ۱۴۸۰ ساعت است.

 باقر زاده توضیح داد:‌ طبق راهکار ۵-۵ سند تحول بنیادین، بخشی از ساعات رسمی به مدرسه وگذار می‌شود؛ یعنی سازمان پژوهش و گروه‌های درسی فقط یک چارچوب مشخص و مدون برای تولید محتوا ارائه خواهند داد و مدرسه بر اساس اقتضائات محلی، منطقه‌ای و نیازهایی که گروههای مخاطب در آن جا دارند، برنامه آموزشی‌شان را  تولید و ارائه می‌کنند. بخش دیگر راهکار ۱۳-۲ مربوط به ساعت کار مدارس است.

وی همچنین متن و محتوای درسی را مورد نقد قرار داد و گفت: در حال حاضر یک نقد جدی به برنامه‌های متمرکز آموزشی وجود دارد، یکی از ایرادات برنامه متمرکز آموزشی این است که به تفاوت‌های فردی، جنسی، قومی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح کشور آن طور که باید و شاید پاسخ نمی‌دهد. از این رو ناگزیر است که یکسری از ویژگی‌های عمومی جامعه هدف را پوشش بدهد.

باقرزاده  اضافه کرد: انطباق کامل محتوای آموزشی با اسناد تحولی کار گسترده و بزرگی است که  به تدریج شروع می شود.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره کم‌کردن حجم کتاب درسی توضیح داد: به طور کلی حجم کتب درسی در همه پایه‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرند. ممکن است در بازنگری جدید بعضی از عناوین حجم دروس کم یا در بعضی از دروس تغییری نکند یا حتی افزایش نیز داشته باشد. کتب درسی سال ۹۸-۹۹  تهیه شده و اگر قرار باشد کتابی اصلاح شود، باید برای سال تحصیلی ۹۹ تا ۱۴۰۰ این اقدام صورت بگیرد، اما بخش زیادی از کتاب‌های درسی سال ۹۸- ۹۹ چاپ و یا حتی در حال توزیع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز