خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

ارسال ۳۲ هزار کتاب درسی به مناطق سیل زده

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۹۰۱

معاون مالی و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از ارسال ۳۲ هزار کتاب درسی و اختصاص ۸۰ میلیارد ریال به مناطق سیل زده کشور خبر داد.

علی باقرزاده (معاون مالی و پشتبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ارائه کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان مناطق سیل زده که کتاب‌هایشان در سیل از بین رفته است، گفت: شهرستان آق قلا و گمیشان اولین جاهایی بودند که با بحران مواجه شدند و ما حدود ۳۲ هزار جلد کتاب از پایه‌ها ودوره‌های مختلف را کارسازی کردیم و در روز ۱۴ فرودین به آنها تحویل دادیم. به مدارسی که در استان گلستان، آق‌قلا و گمیشان بازگشایی شده‌اند کتاب ارسال شده است و حالا اولویت با کسانی است که کتاب ندارند.

وی ادامه داد: پس از سیل گلستان به استان لرستان و خوزستان از قبل اطلاع رسانی شده بود که ممکن است با این حادثه مواجه شوند، از این رو ممکن است که خانواده در کنار ملزوماتشان کتاب‌ها را هم برداشته باشند.

باقرزاده با اشاره روند پیگیری کتب درسی دانش آموزان مناطق سیل زده گفت: ما در حال حاضر از سه مسیر کار را پشتیبانی می‌کنیم، یک مسیر جمع آوری آمار و ارسال کتاب فیزیکی برای استان‌ها، مدارس و دانش آموزانی است که دچار آسیب در سیل شدند. هر جایی که آمار دادند سعی می کنیم ، کتاب  به آنجا ارسال کنیم، اما کتابهای چاپ شده ما محدود هستند البته کمی جلوتر که برویم زمان توزیع کتاب‌های سال تحصیلی ۹۸-۹۹ است و از آنها نیز می‌توانند استفاده کنند.

معاون مالی و پشتبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: مسیر دیگری که درپیش داریم نسخه pdf  کتاب‌هایی است که در سایت رشد قرار دارد، از این رو مدارس می‌توانند محتوای مورد نیاز را تهیه کنند و در اختیار دانش آموزان قرار بدهند.

اختصاص ۸۰ میلیارد ریال به مناطق سیل زده

او با بیان اینکه مبلغ اعتباری هشتاد میلیارد ریال در اختیار ۲۰ استان قرار داده‌ایم گفت: این اعتبار به استان‌های آسیب‌دیده داده شده است تا اگر به خرید یا تکثیر کتاب نیاز داشتند توسط این اعتبار اقدام کنند. همچنین یک نرم افزاری در زمینه کتاب درسی در حال نهایی شدن است و امکان انجام برخی از فعالیت‌ها در آن فراهم شده است. آنهایی که گوشی و تبلت دارند می‌توانند از این نرم افزار کنند.

باقرزاده انجام دیگر اقدامات را برشمرد و گفت: در کنار همه این‌ها یک سری تجهیزات را هم تهیه می‌کنیم، علاوه بر این در آموزش و پرورش ستادی تشکیل شده است که همه این کمک‌ها و پشتیبانی‌ها را مدیریت و ساماندهی می‌کند، در این میان ما نیز در خدمت استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم.

معاون مالی و پشتبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: سیل در شهرستان آق‌قلا خیلی غافلگیر کننده بود اما در گمیشان تا حدی اطلاع رسانی شد، طبیعی است و خانواده‌ها مجبور می‌شوند سریعا منزلشان را تخلیه کنند .کتاب جز ملزومات ضروری زندگی نباشد. اما در لرستان این اطلاع رسانی از قبل شده بود به همین دلیل دانش آموزان مقاطع تحصیلی بالاتر که خودشان را برای کنکور یا امتحان نهایی آماده می‌کنند قاعدتا باید این کتابها را برداشته باشند. با این حال چون مدارس استان لرستان بازگشایی نشده و برخی از خانواده‌ها در این مدارس ساکن هستند اما باز هم در این زمینه با مشکل مواجه‎اند ولی میتوانند از طریق سایت رشد به محتوا درسی دسترسی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که طبیعتا برخی از دانش آموزان در مناطق سیل زده دسترسی به موبایل یا تبلت جهت دریافت محتوای درسی ندارند. آیا این روش برای آنها مناسب است؟ گفت: بالاخره خانواده‌ها گوشی همراه دارند و دانش‌آموزان نیز باید از امکانات خانواده‌ها استفاده کنند، قرار نیست دانش آموز خودش یک تبلت و گوشی اختصاصی داشته باشد. آمارهای رسمی کشور نشان می‌دهد که نفوذ ضریب  گوشی هوشمند در کشورخیلی زیاد است، ضمن اینکه خیلی ازدبیرها کتاب‌ها را تا پایان سال جمع بندی می‌کنند یعنی بخش زیادی از کتاب‌های درسی باقی نمانده ولی با این حال روش‌های مختلفی برای دسترسی وجود دارد.

باقرزاده افزود:  برای ما مقدور نیست که کتاب مجدد برای آنها چاپ کنیم. یکی از مزایای ثبت نام اینترنتی کتب درسی این است که کتاب‌های مرجوعی به حداقل می‌رسد. از آنجا که خیلی از کتاب‌ها سال به سال عوض می‌شود ما نمی‌توانیم در حجم انبوه کتاب چاپ کنیم چون هم اسراف است و هم هزینه زیادی دارد. با این حساب ما هر سال یک تعداد کتاب را برای مواقع اضطراری نگه‌می‌داریم به عنوان مثال در زلزله سال گذشته از همین طریق کتاب‌ها را تامین کردیم.

معاون مالی و پشتبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان اظهار داشت: یک تعداد مشخصی از کتاب‌ها در هر پایه و دوره برای شرایط اضطرار نگهداری می‌شود البته هر استانی در انبارهایشان کتاب دارند که می‌توانند آنها را دراختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز