خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم:

۳ درصد مقالات برتر جهان به ایران اختصاص دارد

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۰۷۷

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم عنوان کرد: امروز با وجود اینکه یک درصد جمعیت جهان را داریم اما نزدیک به ۱.۹ درصد مقالات و ۳ درصد مقالات برتر جهان را تولید می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ مسعود برومند معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با طرح سه سوال در زمینه حل مسائل کشور گفت: بحثی که مطرح است این است که ماموریت دانشگاه‌ها در شرایط فعلی چیست؟ آنچه که مهم است این است که جامعه چه تصویری از یک دانشگاه ایده ال دارد؟ اگر در دو مورد اول موفق بودیم چه برنامه‌هایی نیاز داریم که تصویر‌های موجود را اجرایی کنیم؟ ما برای رسیدن به اینجا راه طولانی را پشت سر گذاشتیم و از ساختارهای ساده شروع کردیم و به ساختارهای پیچیده رسیدیم. ما همچنین در حوزه آموزش نیز راه طولانی را پیمودیم و بعد خودمان آرام آرام بر این دانش افزودیم‌.

وی اضافه کرد: خیلی از افراد و اساتید در طول این سال‌ها زحمت کشیدند و باعث شدند ما به جایگاه کنونی برسیم. امروز فارغ التحصیلان ما توانسته‌اند سد، پل، شاهراه، هواپیماه و... بسازند. در نهایت امروز به جایی رسیدیم که با یک درصد جمعیت جهان نزدیک به ۱.۹ مقالات و ۳ درصد مقالات برتر جهان را تولید می‌کنیم. هدف ما از توسعه علمی این است که دانش پلی برای پاسخ به نیازها و چالش‌های کشور شود. ما با وجود سیلاب‌های اخیر باز با مشکل بی آبی رو به رو هستیم.

او با اشاره به مشکلات دیگری که در جامعه ما وحود دارد گفت: مشکلات زیست محیطی تعییرات زیادی را ایجاد خواهد کرد، همچنین ما با عدم اشتغال جوانان کشور رو به رو هستیم، اگر تا به امروز وظیفه  تربیت دانش آموختگان را داشتیم حالا وظیفه اشتغال آنها را هم داریم. علا‌وه بر این ها باید گفت که در کشور استفاده نامناسبی از انرژی می‌شود و هنوز مردم در جاده‌ها کشته می‌شوند، مشکلات امروز جامعه ما نیاز به پرادایم جدیدتری دارد.

برومند با توضیح در خصوص اینکه راه‌حل‌های ما نیازمند فناوری است تا بتوانیم نتایج آن را به محصول تدبیل کنیم گفت: ما امروز نیازمند تولید فناور ی و همکاری با دستگاه‌های اجرایی هستیم.  باید نظامی را بسازیم که دانش در آن به فناوری تبدیل شود و محصولات چالش‌ها را حل کنند.

وی با اشاره با اکوسیستم نوآوری گفت: باید اکوسیسیتم نوآوری ایجاد شود تا با کمک این سیستم پیچیده به حل چالش‌ها و تولید محصول کمک کنیم‌، اما اختیارات ما باید با مسولیت‌هایمان تطابق داشته باشد. اگر بخواهیم پروژه‌ای را داشته باشیم مانند اینکه بخواهیم زاینده رود را پر آب کنیم باید در ابتدا دیدگاه‌هایمان را تغییر دهیم در جهان امروز هر ماموریتی نیاز به تغییر در دیدگاه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز