خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش مطرح کرد؛

دسترسی ایران به چهارگوشه جهان از راه دریا/فرصت دست‌درازی به منافع دریایی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۳۷۴

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بیداری کشورهای منطقه و سهم آنها از دریا قطعاً فرصت دست‌درازی به منافع دریایی از سوی قدرت‌های بزرگ را می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، امیر دریادار حسین خانزادی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران در کیش اظهار داشت: ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا خاص است و ایران در موقعیتی است که ظرفیت بزرگ هاب دریایی، هوایی و ریلی و زمینی دارد.

وی ادامه داد: پیرامون منطقه غرب آسیا دریاهای بزرگی شکل گرفته است و در سطح جهان مهمترین دریاهایی هستند که قابلیت جهانی دارند.

۵ گذرگاه جهانی در منطقه غرب آسیاست

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در دنیا ۸ تا ۹ گذرگاه جهانی داریم که ۵ گذرگاه مهم آن در منطقه غرب آسیاست. این منطقه ظرفیت اتصال و پیوستگی قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا را حفظ می‌کند و انبار انرژی جهان در همین منطقه غرب آسیا است.

دریادار خانزادی با تأکید بر اینکه یک سوم تجارت دریایی جهان از این گذرگاه‌ها و شمال هند عبور می‌کند در تشریح ظرفیت تأثیرگذاری جهانی ایران، گفت: ما مرکز بیضی راهبردی انرژی هستیم و مرزهای دریایی قلمرو وسیع و موقعیت گذرگاهی متنوع و سواحل اقیانوسی داریم.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در این حوزه اشاره کرد و افزود:‌ ایشان می‌فرمایند ما لب اقیانوس قرار داریم دریای عمان در واقع لب اقیانوس هند است. ما به راحتی به همه چهارگوشه جهان از راه دریا دسترسی داریم، این چیز کمی است؟

ژئوپلیتیک حکم می‌کند کشورهایی که قبلاً قدرت دریا بودند کوچک شوند

فرمانده نیروی دریایی ارتش به عوامل مؤثر در آینده امنیت دریایی پرداخت و گفت: افول قدرت‌های دریایی جهانی توسعه فناوری، گرم شدن کره زمین، ظهور قدرت‌های دریایی منطقه و ضعف کارکردهای نهادهای بین‌المللی از این عوامل است.

وی افزود: ‌اگر چه پیش از این بازیگران حرفه‌ای با ظرفیت خاص در منطقه وجود داشتند و تهدیدات امنیتی داشتند امروز این تهدیدهای امنیتی تحت تأثیر کنشگران جدید قرار می‌گیرد قدرت‌های بزرگ جهان در حال افول هستند و بیداری کشورهای منطقه و سهم آنها از منافع دریا قطعاً در آینده فرصت دست‌درازی آنها به منافع دریایی خودشان را نخواهد داد.

دریادار خانزادی افزود: ژئوپلیتیک حکم می‌کند کشورهایی که قبلاً قدرت دریا بودند کوچک شوند که در این باره می‌توان به اسپانیا و هلند اشاره کرد و قدرت‌های دیگر هم بدانند که این اتفاق رخ می‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به آینده امنیت دریایی اشاره کرد و گفت: تغییر در کنشگران، تغییر در قواعد کنش و ترتیبات امنیتی جدید در این حوزه قابل ذکر است.

وی به نیاز منطقه به قدرت دریایی هدایت‌گر و متحدکننده اشاره کرد و افزود: قطعاً افزایش ارزش در دریا خواهیم داشت.

 

فعال‌سازی ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی نظیر سواحل مکران مثمر ثمر است

دریادار خانزادی به ترتیبات امنیتی مطلوب اشاره کرد و افزود: فعال‌سازی ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی نظیر سواحل مکران و کریدور شمال ـ جنوب و احیاء تمدن دریایی را در این حوزه مثمرثمر دانست.

وی بیان کرد: اگر به دنبال قدرت دریایی هستیم باید به دنبال احیاء تمدن‌ دریایی باشیم ایران همان ظرفیتی را دارد که منطقه نیاز به قدرت هدایت‌کننده و متحدکننده برای تهدیدات امنیتی مطلوب نیاز دارد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ایران به عنوان قدرت اثرگذار در منطقه و جهان است ۳۶ کشور در منطقه داریم آیا کدام یک ظرفیت بیشتری نسبت به ایران برای تولید روندهای فناورانه، روندهای امنیتی ـ‌ دفاعی و روندهای اقتصادی دارد؟ همه این‌ها باید به همگرایی منطقه‌ای منجر شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز