خبرگزاری کار ایران

سیادت مطرح کرد؛

دوغارون دیپلماسی ترین مرز ایران و افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۵۰۳

فعالان حوزه حمل و نقل تجاری در نشستی خبری از مشکلات کهنه مرز دوغارن- اسلام قلعه، صف های طولانی کامیون های تجاری در این مرز و ضرورت همکاری موثر دو کشور برای حل کامل مشکلات با اصحاب رسانه گفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمود سیادت در نشست خبری رییس اتاق تجارت هرات با رویکرد بررسی چگونگی ازدحام و رفع مشکلات تردد ناوگان حمل و نقل گمرک دوغارون در اتاق بازرگانی مشهد، اظهار کرد: روابط ما با ملت افغانستان یک روابط بسیار کهن و بر اساس دوستی است و به دلیل مشابهت‌های فرهنگی و ریشه‌های مشترک این روابط بسیار پایدار است.

 وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حضار دولت‌های دو کشور از روابط رو به رشدی برخوردار هستند و هر دو کشور علی رغم مشکلاتی که شاهد هستند اما با این وجود در جهت رفع مشکلات با درک متقابل یار و همراه هم بودند و این روند همواره نیز روبه رشد بوده است.

 رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی افزود: چشم‌انداز صلح در افغانستان و کاهش مشکلات امنیتی مثبت بوده و اگر این فضا و مذاکرات نیز به هدف و نتیجه خوبی برسد فرصت خوبی است که در بخش‌هایی از اقتصاد افغاستان که تاکنون به دلیل مشکلات امنیتی قابل بهره‌برداری نبوده به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

 سیادت با اشاره به اینکه نقطه مشترک مرزی ما با افغانستان در گمرک دوغارون قرار دارد، عنوان کرد: همچنین از قدیمی‌ترین و دیپلماسی‌ترین مرز بین دو کشور می‌توان از دوغارون یاد کرد.

 وی با بیان اینکه عمده‌ترین صادرات کالاهای سنگین از مرز ماهی رود  صورت می‌گیرد و از این قسمت به افغانستان وارد می‌شود، تاکید کرد: ما در ابتدای سال شرایط ویژه‌ای را شاهد بودیم و در ماه‌های ابتدایی سال نه تنها به افغانستان به اکثر بازارهای هدف صادراتی خود حتی در مواردی بیش از نیاز برای دپو و برای ذخیره‌سازی کالا موجود داشتیم.

 رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تجارت و رابطه اقتصادی مانند یک جاده دو طرفه بوده، توان تولیدی افغانستان به دلیل شرایط بیش از 40 سال جنگ و ناامنی حساس است، بنابراین نمی‌تواند با توان اقتصادی ایران رقابت کند.

 سیادت اضافه کرد: برخی از کشورها مانند کشورهای اروپایی به خاطر کمک و نشان دادن حسن نیت به مردم افغانستان و برخی از آن‌ها مانند کشور هند به دلیل تعرفه‌های ترجیحی دوجانبه امتیازاتی را برای ورود محصولات افغانستانی قائل شدند.

 وی گفت: همواره تاکید ما بر دوستان دولتی این بوده که باید برای افغانستان چنین امتیازی را لحاظ کنیم؛ اگر در بخش‌های بسته‌بندی و قرنطیه‌ای مشکلی است، کارشناسان ما در داخل افغانستان این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و در بخش برندینگ کمک‌رسانان دوستان خود در افغانستان باشیم.

 رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی  بیان کرد: دولت افغانستان مانند هر دولتی دیگر به دنبال منافع ملی خود بوده و اگر ما تاثیرات حضور نیروهای خارجی که در داخل افغانستان حضور دارند که عمدتا با ما مشکل دارند را نادیده بگیریم باز هم باید سعی کنیم روابط خود را به سمت برد برد سوق دهیم. در این مسیر نقش دستگاه های دیپلماسی دو کشور بسیار پررنگ است.

 سیادت عنوان کرد: اگر در موضوع ترانزیت سریعا به جمع‌بندی دست پیدا نکنیم و به مشکلات و مسائل پیرامون مرز دوغارون رسیدگی نکنیم، به مشکل خواهیم خورد.

 وی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی به کشور افغانستان، تصریح کرد: در حال حاضر ما در حال وارد کردن کنجد از اتیوپی هستیم. صادرات ما به کشور بالا بوده و در کنار تولید کنجد در این کشور بسیار است، دولت نیز در این راستا در صدد باشد که ورود کنجد به کشور را اولویت قرار دهد و در کنار آن واردات خود از اتیوپی که صادراتی به آنجا انجام نمی‎‌دهیم را متوقف کند.

 رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی با اشاره به اینکه افغانستان به عنوان یک کشور همسایه آسیب دیده است، ادامه داد: اگر زمینه امنیت و آرامش را در مرزهای خود را خواستار هستیم باید در راستای توانمندسازی این کشور از تلاش خود دریغ نکنیم. تا زمانی که در این کشور اشتغال ایجاد نشود این ناامنی‌ها همچنان ادامه دارد. ما اعتقاد داریم که امنیت از قبل توسعه روابط اقتصادی حاصل خواهد شد.

 سیادت با بیان اینکه برای تامین زیرساخت‌های مناسب در مرز دوغارون که از گذشته همچنان ادامه دارد ما نیز گله‌مندیم، تاکید کرد: در حال حاضر در رابطه با گذرنامه‌ی مرز، فرماندهی نیروی انتظامی استان اراده کردند و در این رابطه اقدامات خوبی انجام داده‌اند، اما به نظر من در راستای تامین زیرساخت‌های مناسب در مرز دوغارون کوتاهی صورت گرفته، همچنین نمایندگان مجلس، مسئولان اجرایی و بنده نیز در مسئولیت خود بیشتر باید مطالبات خود را بیشتر فریاد می‌زدیم.

 وی با اشاره به اینکه یکی دلایل اصلی مشکلات موجود در مرز دوغارون اختلاف مرزی است که باعث می‌شود که ساخت و ساز اصلی که باید در مرز صورت گیرد به خوبی رخ ندهد، گفت: من اعتقاد دارم که باید بخش‌های اصلاحی برای تامین زیرساخت‌های مرزی را مورد توجه قرار دهیم.

 رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی اضافه کرد: باید بگویم که موضوع عدم موازنه صادرات و واردات در نگاه دولت افغانستان به مرز دوغارون تاثیر بسزایی مسائل موجود دارد. یکی از ایرادات ما در اسلام قلعه موضوع باسکول است که باید به این موارد به صورت جد ورود پیدا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز