خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایلنا:

با توجه به شرایط بودجه‌ای کشور طرح جدیدی را آغاز نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۳۳۳

رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تحصیل اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در دانشگاه شریف گفت: بیش از ۲ هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور حداقل یک مقطع تحصیلی‌ را در دانشگاه شریف گذرانده‌اند.

محمود فتوحی (رییس دانشگاه صنعتی شریف) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به برنامه‎های این دانشگاه در سال جدید گفت: به طور کلی یکی از اهدافی که به دنبالش هستیم، این است که نیروهایی که تربیت می‌کنیم، بتوانند برای کشور کارآیی داشته باشند. یکی از اهداف مهم برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی شریف این بوده که بتوانیم در امر آموزش، پژوهش و اثربخشی اجتماعی سرآمد باشیم.

وی ادامه داد: این اثربخشی اجتماعی به دو شکل می‌تواند اتفاق بیافتد؛ در وهله اول بحث جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه در بازار کار است و دوم تاثیر پروژه‌های مختلفی است که دانشگاه انجام می‌دهد. ما تاکنون تقریبا ۵۵ هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف داشتیم که بسیاری از آنها در صنایع مختلف و حتی در دانشگاه‌های گوناگون مشغول به فعالیت هستند.

شریفی گفت: به عنوان مثال دانشگاه صنعتی شریف بیش از ۲ هزار عضو هیئت علمی دیگر دانشگاه‌های کشور را تامین کرده است، یعنی بیش از ۲ هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور حداقل یک مقطع تحصیلی‌شان در دانشگاه ما بوده و از این تعداد نزدیک به چهارصد نفر، هر سه مقطع تحصیلی‌شان را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده‌اند. این نشان می‌دهد که دانشگاه توانسته نقش بسیار مهم و اساسی را در شکل‌دهی به آموزش عالی در کشور داشته باشد.

رییس دانشگاه شریف درخصوص مهارت آموزی دانشجویان برای ورود به بازار کار و توجه دانشگاه به این امر گفت: درخصوص مهارت‌های مختلفی که فارغ‌التحصیلان می‌توانند داشته باشند باید گفت که  اولین دانشگاهی هستیم که سال ۷۹ مرکز کارآفرینی را در دانشگاه تاسیس کردیم. وجود مرکز کارآفرینی، مرکز رشد، پارک علم و فناوری و منطقه نوآوری که اخیرا در دانشگاه افتتاح شده است، کمک کرده که دانشجویان ما به مهارت‌های مختلفی دست پیدا کنند.

او تصریح کرد: از طرف دیگر مدرسه شریف هرساله وضعیت استعدادیابی و فعالیت‌هایی که دانشجویان می‌توانند انجام دهند را رصد می‌کند. از طریق همین راه‌ها دانشجویان می‌توانند تشخیص دهند که در چه حوزه‌ای می‌توانند بیشتر فعالیت کنند. این‌ها فعالیت‌هایی است که ما با استفاده از آنها تلاش کردیم دانشجویان‌مان ضمن اینکه از توانایی علمی بسیار بالایی برخوردار شوند، بتوانند کارآیی لازم را هم برای صنعت و کل کشور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که همواره گلایه‌مندی‌هایی از دانشگاه‌ها در ارتباط با صنعت وجود دارد، چرا آنطور که باید و شاید به فارغ‌التحصیلان مهندسی در صنعت بها داده نمی‌شود؟ گفت: بحث ارتباط صنعت و دانشگاه، یک بحث دیرینه است که می‌توانم بگویم در سال‎های اخیر رشد خوبی در این حوزه داشتیم، ولی به سطح ایده‌آل نرسیده‌ایم و خیلی از دانشگاه‌های ما هنوز نتوانسته‌اند در این حوزه موفق شوند.

فتوحی تاکید کرد: اگر از جایگاه دانشگاه صنعتی شریف نگاه کنیم، نیاز داریم که بیشتر از اینها فعالیت کنیم، اگرچه این کار را شروع کردیم. بحث ارتباط صنعت و دانشگاه به میزان زیادی به اعتماد این دو بخش به همدیگر برمی‌گردد. یعنی هم باید دانشگاه اعتماد به صنعت داشته باشد و در این راستا حرکت کند تا بتواند مشکلات صنعت را رفع کند و در این ارتباط خودش را ارتقا ببخشد، و هم صنعت بداند که به دانشگاه نیاز دارد و اگر این ارتباط را برقرار کند می‌تواند به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید دست پیدا کند.

وی با تاکید بر اهمیت رابطه دانشگاه با صنعت گفت: من فکر می‌کنم در دانشگاه صنعتی شریف در این حوزه نسبتا موفق بودیم و خوب عمل کردیم، اگرچه پتانسیل دانشگاه بسیار بیش از آن چیزی است که در حال حاضر وجود دارد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف با بیان برنامه‌های آینده این دانشگاه توضیح داد: برای سال آینده در بخش توسعه و عمرانی با توجه به شرایط بودجه‌ای طرح جدیدی را آغاز نخواهیم کرد، ولی به دنبال این هستیم که مسئله طرح ساماندهی دانشگاه را پیگیری کنیم، به خصوص در شمال دانشگاه که تقریبا دو سه خانه دیگر باقی مانده تا رسیدن به میدان تیموری تا بتوانیم بخش شمالی دانشگاه را هرچه زودتر نهایی کنیم و آن بخش به دانشگاه بپیوندد.

او تاکید کرد: البته باتوجه به اینکه طرح ساماندهی دانشگاه بودجه نسبتا زیادی نیاز دارد، امیدوار هستیم بتوانیم به مرور زمان این کار را جلو ببریم. ساختمان دانشکده مهندسی مکانیک را هم امیدوار هستیم که تا قبل از پایان تابستان ۹۸ افتتاح کنیم. دو آمفی تئاتر دیگر هم داریم که در حال تجهیز است و امیدواریم این دو مورد را هم اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

رییس دانشگاه شریف در پایان اظهار داشت: در حوزه آموزش زمینه‌های میان رشته‌ای را شروع کردیم و یکی دو رشته میان رشته‌ای مثل مهندسی علوم و اعصاب را تصویب کردیم که امیدواریم از اول مهر بتوانیم در آن رشته‌ها دانشجو بگیریم. در حوزه پژوهش و فناوری نیز همانطور که گفتم، ارتقای فعالیت‌های کیفی و پژوهشی دانشگاه و بحث منطقه نوآوری دانشگاه که اخیرا افتتاح کردیم را داریم که به افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در اطراف دانشگاه منجر شده و امیدواریم بتوانیم این افزایش را در سال آینده با سرعت بیشتری عملی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز