خبرگزاری کار ایران

با نظام بین‌الملل سر جنگ نداریم

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۱۵۲

ما با نظام بین‌الملل سر جنگ نداریم و امروز سیاست کشورمان به‌گونه‌ای است که از دریچه نگاه مثبت و تعامل وارد ارتباط با نظام بین‌الملل می‌شویم. البته در حدی معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای ما قابل‌احترام و قابل‌قبول است که سایر کشورها نخواهند هجمه‌ای به ما وارد کنند و نخواهند ما را با قوانین غیرمنطقی محدود کنند.

«تصویب لوایح مرتبط با FATF و پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی، ضرری برای کشورمان ایجاد نمی‌کند».

این واقعیتی است که باید بپذیریم و مجلس هم ازاین‌جهت و با در نظر گرفتن همین موضوع، تشخیص داد که باید به عضویت FATF دربیاییم، بنابراین وکلای ملت لوایح چهارگانه را به تصویب رساندند.

البته نظام نوینی که به‌واسطه حضور ترامپ در عرصه بین‌المللی ایجادشده، این‌گونه ایجاب می‌کند که کشورها به هیچ پیمان و تعهدنامه بین‌المللی اعتماد نداشته باشند زیرا رئیس‌جمهور آمریکا با تکیه‌بر قدرت نظامی خودش به‌راحتی از تمام پیمان‌ها خارج می‌شود. معاهدات بین‌المللی تا زمانی که به آن‌ها عمل شود، ارزش دارد ولی امروز کشورهای قدرتمند و در رأس آن‌ها آمریکا، با ابزارها و مؤلفه‌های مختلفی که در اختیاردارند، به معاهدات بین‌المللی متعهد نمی‌مانند.

بنابراین ما باید با مقداری وسواس و دقت بیشتری عمل کنیم، درعین‌حال که هوشمندانه و زیرکانه با نظام بین‌الملل همراهی می‌کنیم، باید مراقب باشیم که تمامیت استقلال کشورمان زیر سؤال نرود.

 مسئله در اینجاست که ما با نظام بین‌الملل سر جنگ نداریم و امروز سیاست کشورمان به‌گونه‌ای است که از دریچه نگاه مثبت و تعامل وارد ارتباط با نظام بین‌الملل می‌شویم. البته در حدی معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای ما قابل‌احترام و قابل‌قبول است که سایر کشورها نخواهند هجمه‌ای به ما وارد کنند و نخواهند ما را با قوانین غیرمنطقی محدود کنند.

به‌هرحال موضوع مسلم آن است که نپیوستن به FATF می‌تواند مضرات اقتصادی، تجاری و سیاسی برای ما داشته باشد، این در حالی است که به‌طورقطع الحاق به کنوانسیون‌های مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی ضرری برای کشورمان ندارد و حتی می‌تواند منافعی را متوجه ایران کند. برای اینکه دنیا دارد کار خودش را انجام می‌دهد و ما هم باید کار خودمان را انجام دهیم.

به نظر می‌رسد که مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به‌زودی در مورد لوایح پالرمو و CFT تعیین تکلیف خواهد کرد. قاعدتاً این نهاد هم بهترین تصمیم ممکن را که به نفع کشورمان باشد، در این خصوص اتخاذ خواهد کرد، تصمیمی که می‌تواند تأثیر بسیاری بر نحوه ارتباطات و تعاملات ما با سایر کشورهای دنیا داشته باشد.

بهمن طاهرخانی - عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز