خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه بانکی در گفت‌وگو با ایلنا:

نپیوستن به FATF یعنی حاضر نیستیم به شفافیت بین الملل تن دهیم/ راه‌های کوچک ارتباطی‌مان را نبندیم/ نپیوستن به اف ای تی اف تشدید تحریم‌های ایران را در پی خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۰۱۷

یک کارشناس حوزه بانکی گفت: برخی معتقدند پیوستن به FATF باعث خروج اطلاعات نظام بانکی می‌شود که باید گفت این نوع نگرش، مربوط به کسانی است که نمی‌دانند که در یک دهکده جهانی زندگی می کنند و آنهایی که باور ندارند همه جهان به صورتی شفاف با یکدیگر تبادلات مالی انجام می‌دهند و اینکه منافع هر شرکت و هرسازمان باید حفظ شود.

محمود فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در خصوص لزوم پیوستن ایران به FATF گفت: مهلت ایران برای پذیرش کنوانسیون FATF رو به پایان است و در این شرایط بسیاری از کارشناسان بر لزوم پیوستن به این کنوانسیون تاکید دارند چرا که نپیوستن به آن تشدید تحریم‌های ایران را در پی خواهد داشت و این موضوع بارها مورد تاکید بسیاری از مسئولین و کارشناسان قرار گرفته است. 

وی با تاکید براینکه سلامت نظام بانکی کشورهای عضو این کنوانسیون تضمین شده است، گفت:  نپیوستن به این کنوانسیون‌ها باعث افزایش ریسک در اقتصاد کشورها خواهد شد. برای کاهش ریسک تبادل مالی باید ارتباطات بین بانکی در بین کشورها، شفاف باشد،  مبداء و مقصد نقل و انتقال پول باید اعتبار سنجی شود که همین اعتبار سنجی، باعث ایجاد شفافیت بیشتری می‌شود.

وی افزود: جهان برای رسیدن به شفافیت بیشتر و کاهش ریسک به نقطه‌ای رسیده است که گروه ویژه اقدام مالی یا FATF را راه اندازی کند که اساس آن بر شفافیت است و برای اینکه این شفافیت موفق باشد یک سری سازو کارهایی تعریف‌شده است. زمانی که کشوری به این کنوانسیون می‌پیوندد، خود به خود این استانداردها در نظام بانکی آن کشور پیاده سازی می‌شود.

این کارشناس حوزه بانکی گفت: برخی معتقدند پیوستن به این کنوانسیون باعث خروج اطلاعات نظام بانکی می‌شود که باید گفت این نوع نگرش، مربوط به کسانی است که نمی‌دانند که در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنند و آنهایی که باور ندارند که همه جهان به صورتی شفاف با یکدیگر تبادلات مالی انجام می‌دهند و اینکه منافع هر شرکت و هرسازمان باید حفظ شود.

وی ادامه داد:  اگر منافع یک سازمان حفظ نشود خود به خود مانند یک چرخه ممکن است منافع بسیاری از سازمان‌های دیگر به خطر بیفتد، به همین خاطر است که تمام جهان به دنبال راهکارهایی هستند تا میزان ریسکشان را کاهش بدهند.

فراهانی با اشاره به اینکه جهان به این دغدغه‌ها فکرکرده و به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین شکل این است که همه کشورها اطلاعات خودشان را شفاف کنند تا بتوانند ارتباط مالی بهتر وسالم تری برقرار کنند می‌گوید: در کشورهایی که به این کنوانسیون‌ها پیوسته‌اند شاهد آن هستیم که نه تنها مشکلی برایشان پیش نیامده بلکه سلامت بانکی آنها نیز تضمین شده است.

وی ادامه داد: درست است که یک بعد از FATF بین المللی است اما بعد دیگر آن داخلی است و  کشورهای عضو باید روابط مالی خود را روشن و شفاف کنند و این شفافیت باعث سلامت نظام بانکی کشورهای عضو می‌شود.  کسانی که با اجرای FATF مخالف هستند هر چقدر که می‌توانند دلیل می‌آورند که اجازه اجرایی شدن آن را ندهند اما باید به این فکر کرد که هدف نهایی این افراد چیست که نمی‌گذارند این استانداردها و این کنوانسیون اجرا شود.

این کارشناس بانکی با تاکید بر لزوم پیوستن به این کنوانسیون می‌گوید: مهلت ایران برای پذیرش این کنوانسیون رو به پایان است و در صورتی که به آن نپیوندیم راه‌های کوچک ارتباطی ما هم بسته می‌شود و یک اقتصاد پرریسک خواهیم داشت که دراین شرایط ، کسی حاضر به معامله و سرمایه گذاری نخواهد بود چرا که هرگونه ریسک در معاملات، باعث عقب نشینی سرمایه گذار خواهد شد.

وی افزود: نپیوستن به این کنوانسیون به طور خلاصه یعنی اینکه حاضر نیستیم که به شفافیت بین الملل تن بدهیم و به دلیل عدم شفافیت، عملا در جهانی که تنها ماندن یعنی واژگونی اقتصاد، تنها خواهیم ماند. باتوجه به شرایط تحریم و با توجه به اینکه ایران می‌خواهد با اروپا ارتباط منسجم تری در برابر تحریم های آمریکا داشته باشد از همین رو ضرورت پیوستن ما به FATF صد چندان می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز