خبرگزاری کار ایران

تقویم کاری موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی در نوروز ۹۸ ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۷۷۹

در نامه‌ای از سوی مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تقویم کاری موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش این سازمان در نوروز ۹۸ ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، در نامه محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) خطاب به مدیران کل میراث فرهنگی ۳۱ استان کشور و مدیران مجموعه‌های فرهنگی تاریخی آمده است:

روز چهارشنبه مورخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ کلیه موزه‌ها و اماکن وابسته فعال و روز پنجشنبـه اول فروردین ۱۳۹۸ کلیـه موزه‌هـا و اماکـن وابستـه از ساعت ۹ صبح آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان هستند.

ساعت کار موزه‌ها و اماکن وابسته در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح لغایت حداقل ۱۹ اعلام می‌شود. ولیکن افزایش ساعـت کاری کاخ موزه‌ها، موزه‌ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی که تقاضای بازدیـد بیشتری را دارا هستند براساس صلاحدید مدیران کل محترم استان‌ها، مدیران محترم کاخ موزه‌های تهران و موزه ملی ایران بلا‌مانع است.

نـرخ ورودی موزه‌ها و اماکن فرهنگی- تاریخی تحت پوشش در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت. کلیه موزه‌ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی موظفند نسبت به نصب تابلو نرخ ورودیه در محل مناسب در معرض دید بازدیدکنندگان اقدام نمایند.

کلیـه موزه‌ها و اماکن فرهگی ـ تاریخی تحـت پوشش، روز ۱۳ فروردین باز و ضروریسـت مدیران محترم مجموعه‌های دارای باغ تاریخی و محوطه سبز ترتیبی اتخاذ فرمایند تا از برگزاری مراسم سنتی روز سیزدهم در این محوطه‌ها  جلوگیری به عمل آید.

 نسبـت به انجام امور نظافت موزه اعـم از فضاهای نمایشـی، ویترین‌ها، بخش اداری، بخش‌های خدماتی، سرویس‌های بهداشتی و رفع نواقص فنی در تمامی قسمت‌های موزه (تعویض شیشه‌های آسیب دیده، بازبینی سیستم‌های روشنایی و...) اقدام شود.

 در مجموعه‌های فرهنگی ـ تاریخی که دارای چند موزه با بنای تاریخی هستند، نسبت به نصب تابلو راهنما برای هر بنا اقدام شود.

 کلیه پرسنل و عوامل موزه‌ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی (راهنمایان، مراقبین، نگهبانان،  بلیت فروش‌ها و ...) موظف به الصاق کارت شناسایی هستند، در صورت امکان ترتیبی اتخاذ گردد که لباس کارکنان موزه متحدالشکل باشد.

زیرنویس و تابلوهای دو زبانه برای معرفی اشیاء و اماکن و بناهای تاریخی ـ فرهنگی نصب شود.

نسبت به برپایی نمایشگاه‌های مرتبط با موزه‌ها و میراث فرهنگی(متناسب با امکانات و آثار موجود در موزه‌ها) و نیز همایش و سمینارهای مختلف برای معرفی موزه و میراث فرهنگی اقدام شود.

  جشن‌های نوروزی در محوطه و مکان‌های مناسب در موزه‌ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی متناسب با موضوع موزه(مثل چیدن سفره هفت سین، اجرای موسیقی سنتی و…) در صورت امکان برگزار شود.

راه اندازی باجه‌های بلیت فروشی در نقاط مختلف شهرهای پر بازدیدکننده به منظور تسهیل و تسریع در تهیه بلیت توسط بازدیدکنندگان در دستور کار قرار گیرد.

 مدیران موزه‌ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی از بکارگیری نیروهای غیرمتخصص در امر راهنمایی بازدیدکنندگان خودداری کنند.

 مدیران موزه‌ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی و یا جانشینان آنها موظف‌اند در طول ایام مذکور پاسخگوی مخاطبین باشند و در صورت بروز مشکل سریعاً  نسبت به رفع آن اقدام نمایند و تمامی تلاش خود را مبنی بر رضایت‌مندی مخاطبین به عمل آورند.

 برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری از جمله مسابقه نقاشی، طراحی، عکاسی و خاطره‌نویسی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در موزه‌های سطح استان صورت پذیرد.

  از توان NGOها و تشکل‌های مردم نهاد جهت راهنمایی و هدایت مسافران و گردشگران برای بازدید از موزه ها یا محوطه‌ها استفاده شود.

 با توجه به تجربه خوب و مناسب برخی از موزه‌ها و مجموعه‌ها در سال‌های گذشته مبنی بر برگزاری شبی با موزه (برنامه ریزی به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی در هنگام شب) در صورت امکان و داشتن شرایط مناسب، موزه‌ها می‌توانند نسبت به برنامه‌ریزی لازم به منظور اعلام و اختصاص شبی برای این موضوع اقدام نمایند.

 از پذیرش هر گونه تقاضای فیلمبرداری و عکسبرداری از موزه‌ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی، اشیای و آثار تاریخی در ایام مذکور به غیر از گروه‌های خبری و برنامه‌های مناسبتی زنده صداو سیما مرتبط با نوروز خودداری شد.

  تهیه برنامـه‌های مناسبتی غیـر مرتبط زنـده در داخل موزه‌ها و اماکـن فرهنگی ـ تاریخـی ممنوع است.

ضبط برنامه‌های مناسبتی مرتبط با نوروز با استفاده از نمای بیرونی موزه‌ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی به عنوان BACKGROUND ( بک گراند) بلامانع است.

  عکسبرداری و فیلمبرداری مراجعین در قالب گردشگر برای ثبت خاطرات بلا مانع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز