خبرگزاری کار ایران

یدالله کلهر خبر داد:

شناسایی 800 بیماری مشترک بین انسان و دام

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۶۴۹

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین گفت: هزار و 408 بیماری در ایران شناخته شده که از این میان 800 بیماری مشترک بین انسان و دام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین، یدالله کلهر روز دوشنبه افزود: در بین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، بیماری مشمشه، بروسلوز (تب مالت)، سل و هاری شایعترین مسحوب می شوند.

وی اضافه کرد: بیماری بروسلوز یکی از بیماری‌های است که در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی موجب سقط جنین دام شده و علاوه بر خسارات اقتصادی با انتقال به انسان صدمات جبران ناپذیری ایجاد می کند.

کلهر در خصوص بیماری مشترک مشمشه در تک سُمیان اظهار داشت: بروز این بیماری با انجام تست‌های ادواری از تک سمیان به ویژه اسبهایی که برای مسابقات سوار کاری نقل و انتقال می شوند، به حد بسیار ناچیزی تقلیل یافته است.

این مسئول در خصوص بیماری سل نیز گفت: دام های مبتلا به این بیماری پس از تست و شناسایی از دامداری ها جدا سازی شده و به کشتارگاه منتقل می شوند.

کلهر، بیماری هاری را به عنوان بیماری مشترک بین سگ و انسان دانست و اظهار داشت: سگ های صاحبدار علیه بیماری هاری واکسینه می شوند و سگهای بلا صاحب ممکن است با گزش انسان بیماری هاری را منتقل کنند.

وی تاکید کرد: درمان بیماری هاری بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است و گاهی اوقات می‌تواند موجب مرگ فرد شود که لازم است تمهیداتی درخصوص کنترل جمعیت سگهای بلا صاحب در دستور کار قرار گیرد.

کلهر در خصوص خطرات ناشی از بیماریهای انگلی هشدار داد و افزود: نگهداری حیوانات در محیط زندگی انسان باید با رعایت همه شرایط بهداشتی صورت پذیرد چرا که چرخه بیماری برخی انگل‌ها در بدن گوشتخواران تکمیل شده و موجب سرایت بیماری به انسان می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز