خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

شاهد سقوط اخلاقی در جامعه هستیم/ سرمایه اجتماعی کاهش و فقر افزایش پیدا کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۰۲۶

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شوک‌های درونی و بیرونی که به اقتصاد کشور وارد شده گفت: ما سال‌هاست در معرض نابسامانی‌های اقتصادی قرار داریم و تمهیدات لازم و اساسی اندیشیده نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در جلسه ماهانه نمایندگان اتاق بازرگانی ایران غلامحسین شافعی رئیس اتاق با اشاره به حادثه تروریستی و شهادت 27 نفر از مرزبانان کشور گفت: این حادثه باعث شد که مردم کشور و فعالان اقتصادی داغدار شوند و موضوع امنیت کشور و بهای آن از اهمیت بیشتری در بین مردم برخوردار باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور به دلیل عدم وجود دانش نظری و کاربردی هیچ‌گاه در حال توسعه نبودند و باید این مسئله را قبول کرد که تصمیم‌گیران از دانش کافی برخوردار نبودند.

وی ادامه داد: اکنون وقت آن است که از نخبگان و صاحبان دانش و تجربه و فعالان اقتصادی بهره بگیریم. ریشه اصلی مشکلات کشور عدم استفاده از افراد صلاحیت‌دار است. ضمن آنکه عوامل دیگری نیز تاثیرگذار بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اثربخشی این افراد زمانی موثر خواهد بود که تصمیم‌های کشور با نظر جمعی از نخبگان اتخاذ شود. استفاده انفرادی نمی‌تواند موفقیت را تضمین کند و تصمیمات باید برآیند مشورت جمع نخبگان باشد.

شافعی افزود: برآیند این تصمیم‌گیری های جمعی با کنار گذاشتن دیدگاه‌های سیاسی منجر به تصمیمات اساسی می‌شود. این در حالی است که تا زمانی که اقتصاد اصلاح نکرده و در مسیر توسعه واقعی قرار نگیریم امنیت هم در خطر است و باید در ساختار فعلی تصمیم‌گیری تجدیدنظر صورت بگیرد.

وی افزود: از بخش‌های صنعتی و کشاورزی نمی‌توان انتظار توسعه داشت و البته در بخش خدمات نیز این انتظار برای محور قرار گرفتن در توسعه راه به خطا بردن است. همانطور که در حوزه هدفمندی یارانه‌ها به خطا رفته‌ایم. ما هیچ وقت دانش توسعه‌ای لازم را نداشتیم و با به تاخیر انداختن اصلاح آن حتماً پشیمان خواهیم شد.

وی با اشاره به شوک‌های درونی و بیرونی که به اقتصاد کشور وارد شده گفت: ما سال‌هاست در معرض نابسامانی‌های اقتصادی قرار داریم و تمهیدات لازم و اساسی اندیشیده نشده است. سرمایه اجتماعی اکنون در حال کاهش و فقر و اختلاف طبقاتی در حال افزایش است. آنچه امروز بیش از اقتصاد ما را تهدید می‌کند موضوع سقوط اخلاقی در جامعه است.

وی افزود: عدم اعتماد می‌تواند به ضد عملکرد مناسب تبدیل شود در غیر این صورت هرگونه اقدامی هرچند صحیح نمی‌تواند به ثمر برسد و باید اعتماد را به بخش تولیدی کشور برگرداند.

شافعی با اشاره به انتخابات اتاق بازرگانی ایران گفت: این مسئله فرصتی برای تجدید قوای کشور است و مسئولیت فعالان اقتصادی را بیشتر می‌کند. دستان کم رمق تولید بیش از هر زمان دیگری چشم به نمایندگان کارآمد دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز