خبرگزاری کار ایران

زوربخش:

نباید برای سلامت افراد جامعه تمایز قایل شویم

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۱۱۵

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه استفاده بانوان از دوچرخه در سطح شهر به بخشنامه و سازو کارهایی بستگی دارد که بنده از آن بی اطلاع هستم بیان کرد: این در حالیست که احداث مکان هایی مانند پارک ها، سیستم حمل و نقل و ..... که به عموم افراد جامعه تعلق دارد.

به گزارش ایلنا، مجتبی زوربخش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری شیراز مرجعی نیست که بتواند برای دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر تصمیم گیری کند گفت: زمانی که برای شهروندان مدعی ایجاد سیستم سلامت محور و سیستم‌های نشاط بخش در سطح شهر هستیم بنابراین نباید برای بهبود و سلامت افراد جامعه تمایز قایل شویم.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که اقدام به راه اندازی پیاده‌رو می‌کنیم و همه اقشار و افراد شهر می‌توانند از آن استفاده کنند این در حالی است که باید به موضوع احداث مسیر دوچرخه سواری هم همین نگاه و داشته باشیم.

معاون حمل؟‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: نخستین پیست حرفه‌ای دوچرخه‌سواری کشور در باغ جنت این کلانشهر تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

زوربخش گفت: جلساتی با شهردار منطقه چهار و هیئت دوچرخه سواری برگزار و طی آن تمام ساز و کارهای احداث یک پیست حرفه‌ای دوچرخه سواری بررسی شده و در حال تلاشیم که تا قبل از ایام نوروز 98 این مهم راه‌اندازی و قابل استفاده برای دوچرخه سواران شود . 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه سهم کلانشهر شیراز در استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی، یک‌درصد است، افزود: در حالی سهم شیراز یک‌درصد است که در تکلیف شهرداری کلانشهرها، استفاده 6 درصدی در سبد سفرهای درون شهری از دوچرخه پیش‌بینی شده است . 

وی تصریح کرد: طی تحقیقات به عمل آمده حاصل از بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک توسط دانشگاه شیراز، راه‌اندازی پیست دوچرخه سواری به طول 22 کیلومتر در فاز یک نقاط پرتردد و عموما دارای ایستگاه مترو در دستور کار قرار گرفت . 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد:  فاز نخست پیست دوچرخه سواری به عنوان خطوط مکمل تغذیه رسان مترو از ایستگاه نمازی به سمت ملاصدرا، ملاصدرا به سمت رحمت آباد و قصردشت، قصردشت به سمت باغ عفیف‌آباد و باغ عفیف‌آباد به سمت بلوار ستارخان در دو مسیر اجرایی شده است . 

وی با بیان اینکه شاخص جمعیت و تراکم مراکز تجاری در فاز اول به عنوان محور مهم در راه‌اندازی خطوط دوچرخه سواری در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: ایستگاه مترو نمازی، شهید آوینی، ایستگاه شهید مطهری، ایستگاه شاهد و نهایتا ایستگاه معالی‌آباد پنج ایستگاهی است که پیست دوچرخه سواری در مجاورت آنها ایجاد شده است . 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین با اعلام این موضوع که در فاز بعدی بلوار کریمخان زند با محوریت دو ایستگاه مترو امام حسین(ع) و زند در دستور کار قرار خواهد گرفت، گفت: کلانشهر شیراز پتانسیل ایجاد 238 کیلومتر مسیر دوچرخه را دارد که با مطالعات انجام شده در یک مسیر 60 کیلومتری، در حال حاضر 22 کیلومتر آن اجرایی شده و مابقی در دستور کار قرار دارد . 

زوربخش ادامه داد: 18 کیلومتر از مسیر 22 کیلومتری پیست دوچرخه در فاز یک مجهز به چهار کانکس دوچرخه شده است، اظهار کرد: در راستای اشاعه سیاست‌های تشویقی و فرهنگ استفاده بیشتر از دوچرخه با نظر مساعد شهردار و اعضای شورای شهر شیراز، مقرر شده که در سه ماه اول دوچرخه رایگان در اختیار شهروندان گذاشته شود . 

به گفته وی استفاده از دوچرخه به مدت سه ماه برای شهروندان در دو ساعت اول رایگان و هر نیم ساعت مازاد، 500 تومان از افراد گرفته می‌شود . 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین از تهیه یک نرم‌افزار هوشمند ویژه استفاده از دوچرخه در مسیرهای پیش‌بینی شده اشاره و در این باره گفت: این نرم‌افزار مجهز به اعلام میزان عرضه و تقاضای دوچرخه در مسیرهای مشخص، جی‌پی‌اس و مکان‌یاب است . 

  رئیس مرکز مطالعات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سهم استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی شیراز در سال 69 بین 8 تا 9 درصد بوده که در سال 78 به 3 درصد و امروز به 1 درصد تقلیل یافته است، چرایی سیر نزولی استفاده از دوچرخه در شیراز را افزایش تولید خودرو و استفاده از خودر با مالکیت شخصی ذکر و خاطرنشان کرد:

قاسم حبیب‌آگهی گفت: استفاده از دوچرخه، موجب کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان خواهد شد .

وی افزود: بابت انجام مطالعه از شورای شهر و شهرداری شیراز پول مازاد بر قرارداد درخواست نشده و تا یکماه دیگر هم مطالعات در این باره به اتمام می‌رسد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز