خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور اجتماعی:

انقلاب اسلامی بزرگترین نوآوری در تاریخ تمدن ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۶۰۹

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین نوآوری در تاریخ تمدن ما بود که نسل قبل از ما آن را خلق کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تقی رستم‌وندی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ایده‌های نوآورانه و استارت‌آپ‌های اجتماعی اظهار داشت: بدون امید به آینده انتظار ابتکار و خلاقیت برای گره گشایی از مسائل اجتماعی امری باطل است و کسی می‌تواند در حوزه اجتماعی یا حوزه‌های دیگر نوآور باشد که اعتماد به نفس و امید به آینده داشته باشد.

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی پژوهشگران اجتماعی و بعضی دیگر با نگاهی بدبینانه مسائل را تحلیل می‌کنند، این در حالی که است که ما در متن جامعه دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم و همچنان باید به نسبت به آینده امیدوار بود.

وی ضمن تبریک دهه مبارک فجر تاکید کرد: انقلاب اسلایم بزرگترین نوآروی در تاریخ تمدن ما محسوب می‌شود. حادثه‌ای که امروز ما در متن و قلب آن قرار داریم بزرگترین نوآوری بوده که نسل قبل از ما خلق کرد.

رستم‌وندی اضافه کرد: نظریات حوزه سکولاریسم فرآیندی را تعریف می‌کند که بر مبنای آن جوامع بشری به جایی می‌رسند که دین را از مسائل کنار می‌‌گذارند و دین فقط در ابعاد شخصی به حیات خود ادامه می‌دهد. انقلاب به این نظریات خط بطلان کشید که این یکی از نوآوری‌های آن بود.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه همه جوامع بشری از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن انتقال می‌یابند و جوامع با کنار زدن تاریخ سنتی خود بالاجبار وارد مرحله مدرن می‌شوند، گفت: انقلاب ثابت کرد می‌شود در عین بازخوانی سنت‌ها، نو و مدرن شد و سنت را با فرآیندهای مدرن آشتی داد.

وی سومین نوآوری انقلاب را بازخوانی در نظریات انقلاب در جهان دانست و بیان کرد: وقتی انقلاب محقق شد، موجب سردرگمی بسیاری از نظریه‌پردازان غربی و شرقی شد. هیچ کس در بین نظریه‌پردازان پیش از وقوع انقلاب اسلامی نتوانست آن را پیش‌بینی کند و انقلاب نوعی از تجدید‌نظر را در نظریه‌های انقلاب به وجود آورد.

به گفته رستم‌وندی، ابطال نظریه گذر اجباری به جامعه سکولار، ابطال گذر به جامعه مدرن و کنار گذاشتن فرهنگ سنتی و ابطال بسیاری از نظریه‌های رایج مرتبط با انقلاب، سه نوآوری انقلاب اسلامی ایران بود.

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور خاطرنشان کرد: بعضی از تحلیل‌های ارائه شده نشان می‌دهند، خانواده ایرانی رو به افول است یا نظام در سراشیبی قرار گرفته یا جامعه ایرانی در حال فروپاشی است؛ این در حالی است که ظرفیت‌های ایران چنین موضوعاتی را اثبات نمی‌کنند. نظام جمهوری اسلامی آنچنان دستاورد بزرگ و سازه نوآورانه‌ای به شمار می‌رود که در دل خود دستاوردهای کوچکتری را جای داده است. این سازه که توسط حضرت امام(ره) ابداع شد پس از گذشت چهار دهه توانسته میراث بزرگی را از خود به جای بگذارد.

رستم‌وندی با اشاره به پنج دستاورد اصلی که در درون این سازه نوآورانه وجود دارد گفت: اولین دستاورد، استقلال واقعی است که مردم ایران بخصوص در 150 سال اخیر آرزوی آن را داشتند. دومین دستاورد، مشارکت حقیقی مردم در جهت بقای نظام دومین دستاورد این سازه نوآورانه است ما سالانه حداقل یک یا دو انتخابات برگزار می‌کنیم و بنا بر برخی آمارها تعداد رای‌هایی که در این سال‌ها مردم به داخل صندوق‌های رای انداخته‌اند 850 میلیون رای است.

وی افزود: امنیت پایدار، دیگر دستاورد انقلاب است کشور ما همواره آماج حمله دولت‌ها و کشورهای بیگانه بوده است اما امنیتی که اکنون در کشور ما نهادینه شده در تمام منطقه غرب آسیا مثال‌زدنی است همچنین اقتدار فراملی و جایگاه بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی به علاوه آزادی‌های نسبی که در کشور وجود دارد دستاوردهای دیگر انقلاب هستند. چرخش نخبگان در جمهوری اسلامی از قواعدی پیروی می‌کند که کشورهای همسایه ما در آرزوی جزئی از آن به سر می‌برند.

رستم‌وندی با بیان اینکه البته در کشور مشکلاتی وجود دارد عنوان کرد: اما کدام کشور است که با مشکلات اجتماعی دست به گریبان نباشد؟ بریتانیا در سال 2018 دو عملکرد نوآورانه انجام داد که یکی انتصاب وزیر پیشگیری از خودکشی و دیگری انتصاب وزیر تنهایی بود. این نشان می‌دهد کشورهایی که ما به عنوان کشورهای توسعه یافته می‌شناسیم آ‌نقدرها هم بدون مشکل نیستند.

وی تصریح کرد: ظرف دو دهه گذشته مصرف مواد مخدر در کشورهای توسعه یافته روند صعودی داشته است و از سال 2006 تا سال 2016 مصرف مواد مخدر در دنیا 19 درصد افزایش یافته است. همچنین سال 2017 آمریکا مرگ 70 هزار نفر را در اثر سوء مصرف مواد مخدر اعلام کرد.

به گفته رستم‌وندی در کشورهای توسعه یافته، صنعت و تجارت فحشا بسیار زیاد است و یک صنعت بیش از 200میلیارد دلاری در این کشورهاست که حتی از آن مالیات هم دریافت می‌کنند مثلا در کشور اسپانیا درآمد صنعت فحشا حدود 28 میلیارد دلار است.

رئیس سازمان امور اجتماعی با اشاره به اینکه جامعه ایرانی جوان شده است، گفت: در کنار این جوان شدن، جامعه ما شهری هم شده است در سال 1356 نسبت جمعیت شهری به روستایی، 51 به 49 بود اما اکنون 74 به 26 است. این در حالی است که میانگین جمعیت شهری در دنیا 54 درصد است و این یعنی میانگین شهرنشینی ما 20 درصد بیشتر از دنیا است بنابراین این شهرنشینی و جمعیت جوان باعث برخی مشکلات در کشور می‌شود.

وی افزود: البته مطالعات هم به نسبت همین شهرنشینی در کشور بالا رفته است و امروز بالای 88 درصد از جمعیت ما باسواد است. همچنین تعداد دانشجویان ما نسبت به اول انقلاب 25 برابر شده است. در سال 2000 که بحث اینترنت گسترده شد ما در کشور 250 هزار کاربر اینترنت داشتیم که اکنون این آمار به بالای 45 میلیون نفر رسیده است ظرف 17 سال جامعه تبدیل به یک جامعه مجازی و کاربر شبکه‌های اجتماعی شد و همچنین سبب شد مطالباتی هم ایجاد شود.

وی در پایان درخواست کرد کسانی که می‌توانند در حوزه مشکلات اجتماعی با ایده‌های نوآورانه خود کمکی کنند با سازمان امور اجتماعی همکاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز