خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

داده‌های ماهواره‌ای به تهیه سند آمایش سرزمین کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۵۵۲

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه یکی از لایه ها برای تدوین سند جامع آمایش سرزمین ​داده های ماهواره ای است، گفت: نقشه های دقیق ماهواره ای به تهیه نقشه های پایه که یکی از زیرساخت های سند آمایش سرزمین است کمک می کند.

به گزارش ایلنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رامین نور قلی پور در مراسم روز ملی فناوری فضایی با اشاره به اینکه دستیابی ایران به چرخه کامل فناوری فضایی در جهان و مجامع بین المللی باعث افتخار است، گفت: در سال 2009 که ماهواره امید پرتاب شد، بنده در کشور دیگری در پروژه ماهواره ای حضور داشتم و برای آنان بسیار جالب بود که  ایران ماهواره  ساخته زیرا رسیدن به تکنولوژی ساخت ماهواره بسیار مبحث با اهمیتی است.

وی با بیان اینکه فضا در حال حاضر محل رقابت شده است و بازیگران زیادی با سرمایه گذاری بالا به این عرصه وارد شده اند، افزود: بر اساس آمار ناسا برای ارسال هر تن ماهواره به فضا در مدارهای سطح پایین با تکنولوژی که در اختیار ناسا قرار دارد 20 میلیون دلار سرمایه گذاری لازم است و قطعا برای کشورهایی با سطح تکنولوژی متفاوت این سرمایه گذاری بیشتر هم می شود.

عضو کمیسون صنایع و معادن با تاکید به نقش مهم مجلس در تخصیص بودجه برای سرمایه گذاری در حوزه فضایی گفت: ایران جز 10 کشور دنیا است که به چرخه کامل این دانش دست پیدا کرده و باید با ایجاد آگاهی در بین نمایندگان مجلس آنان را با اثرات استفاده از این تکنولوژی آشنا کنیم تا حس همراهی نمایندگان بیش از پیش تقویت شود.

نماینده مردم کردکوی، بندر ترکمن و گز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیوستن کشور به کنفوانسیون های بین المللی در عرصه فضایی بر اساس نص قانون با مصوبات مجلس انجام می شود، تصریح کرد: باید نمایندگان مجلس به اهمیت پیوستن کشور به کنفوانسیون های بین المللی آگاهی کامل داشته باشند.

نور قلی پور با اشاره به تدوین قانون ملی فضا در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در کشور قانون جامع فضایی نداریم و تدوین این قانون در دست اقدام است تا آن را وارد مجلس و تصویب کنیم.

وی با اشاره به اینکه عرصه حقوق فضا، حوزه ای است که دنیا هم به تازگی وارد آن شده است، اظهار کرد: به دلیل زیاد شدن رقبا و بازیگران حوزه فضایی نیاز به تدوین قانون بین المللی احساس شد و به همین جهت اولین کنفرانس بین المللی حقوق فضا درمهر ماه سال 97 در مسکو برگزار شد.

نور قلی پور با اعلام اینکه یکی از لایه ها برای تدوین سند جامع آمایش سرزمین و کشور تصاویر و داده های ماهواره ای است، گفت: نقشه های دقیق ماهواره ای به تهیه نقشه های پایه که یکی از زیرساخت های سند آمایش است کمک می کند.

وی افزود: تهیه سند آمایش سرزمین بسیار مهم است و متاسفانه ما تاکنون این سند را در کشور نداشته ایم و الان مجلس هم به دنبال تدوین این سند است زیرا این سند برای برنامه ریزی توسعه دست تصمیم سازان را که بخش بزرگی از آن مجلس است باز می گذارد تا بهتر تصمیم گیری کنند و در بخش دیگر در توزیع متوازن اعتبارات نیز بهتر عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز