خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی وزیر بهداشت مطرح کرد:

رتبه بالای یزد در شیوع بیماری دیابت/ وجود 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۲۸۱

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به لزوم افزایش سواد سلامت در جامعه گفت: یزدی‌ها در شیوع دیابت رتبه بالایی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدهادی ایازی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی اظهار داشت: در حال حاضر با وجود تمامی اقداماتی که انجام شده بیماری دیابت در میان مردم یزد بالاست اما در مقایسه با قبل پیشرفت خوبی حاصل شده و کاهش داشته است.

وی با اشاره به مسئله اجتماعی شدن سلامت و طرح آن در حضور ریاست جمهوری ادامه داد: مهمترین نکته در این طرح مشارکت مردم است و اگر مردم مشارکت نداشته باشند، اجرای طرح معنا ندارد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به نقش مردم و فعالیت آنها در حوزه سلامت و توانمندی آنها اضافه کرد: مردم باید در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت کمک کنند و همکاری های بین بخشی نیز موضوعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 330 هزار نفر مصدوم جاده ای داشتیم، افزود: به طور متوسط این افراد 10 روز در بیمارستان‌ها بستری شدند و 10 درصد از ظرفیت بیمارستان ها از سوی مصدومان جاده ای اشغال شده بود که در موضوعات دیگر نیز این رویه قابل تعمیم است.

ایازی با بیان اینکه کارگروه ها نقش تعیین کننده ای در کاهش بیماری و توسعه سلامت دارند، اظهار داشت: استان یزد در این زمینه اقدام خوبی انجام داده و ما با استفاده از این الگو در وزارتخانه 17 کارگروه راه اندازی کردیم که نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی رکن دیگر سلامت در جامعه را نقش دستگاه ها برشمرد و بیان داشت: هیچ دستگاهی در جامعه نیست که نقش در توسعه سلامت نداشته باشد اما نقش سواد سلامت هم انکار نشدنی است و جایگاه خاصی دارد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با بیان اینکه باید پیشگیری از بیماری را دنبال کرد افزود: کشورهای توسعه یافته چنین رویه ای دارند و مخالف افزایش و توسعه بیمارستان ها هستند و معتقدند باید از طریق افزایش سواد سلامت در این زمینه گام برداشت که ما نیز این موضوع را تایید و دنبال می کنیم.

ایازی موضوع مهم دیگر در ارتقای سلامت جامعه را آسیب های اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: 23 آسیب اجتماعی به عنوان آسیب های تاثیرگذار شناسایی شده و از این تعداد 5 آسیب تعیین شده و دستگاه ها مکلف شدند تا دنبال کنند و ما به عنوان مدیران نظام سلامت وظیفه و تکلیف داریم تا این موارد را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم، تصریح کرد: اعتیاد از مسائل جدی در کشور است و طلاق در ردیف بعدی قرار دارد که لازم است توجه ویژه ای به این موضوعات معطوف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز