خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

تلاش برای افزایش مزایای جایزه کتاب سال/دو هزار اثر خارجی بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۴۸۹

نشست خبری سی و ششمین دوره کتاب سال جمهروی اسلامی ایران و بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز( سه‌شنبه 9 بهمن‌ماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سی و ششمین دوره کتاب سال جمهروی اسلامی ایران و بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه 9 بهمن‌ماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست؛ نیک‌نام حسینی‌پور (رئیس خانه کتاب) با بیان اینکه در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی قرار داریم، اظهار داشت: جایزه کتاب سال به اندازه سی و شش خورشید در طی 36 سال، فراز و فرودهای بسیاری را طی کرده است.

وی در رابطه با اهمیت این جایزه در سطوح داخلی و بین‌المللی عنوان داشت: این جایزه با عنوان برند در منطقه و جهان مطرح است و تعداد زیادی از نویسندگان خارج از کشور مشتاق مشارکت در جایزه کتاب سال و کتاب جهانی سال ایران هستند.

حسینی‌پور افزود: طی فراخوانی که سرای کتاب از اردیبهشت ماه سال جاری منتشر کرد، بیش از شش هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از آبانماه سال جاری فرآیند داوری 580 اثر با بیش از 80 هزار ساعت نفر مورد بررسی و داوری قرار گرفت سعی کردیم کتابی به مراحل نهایی برسد که امتیاز لازم را کسب کرده باشند.

رئیس خانه کتاب خاطرنشان ساخت: دبیرخانه کتاب سال مرجع داوری بسیاری از جایزه‌های شناخته شده حوزه کتاب و ادبیات کشور است و در طی این مدت جایزه کتاب در هفت استان کشور نیز به طور همزمان برگزار شد.

وی افزود: در مسیر داوری 140 اثر برگزیده شد که در این میان 41 اثر مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

حسینی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: این مراسم نهایی با حضور ریاست محترم جمهور در روز 16 بهمن‌ماه برگزار خواهدشد. 

در ادامه این نشست، حجت اسلام محمدعلی مهدوی راد (دبیر علمی جایزه کتاب سال) با بیان اینکه در سی و شش سالی که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی برگزار شده است، تاثیر مفصل داشته و کارکرد ویژه خود را به نمایش گذاشته است، گفت: برخی از کشورها در بحرانی‌ترین روزگار کتاب سال و جشنواره‌ها نشان دادند که این جشنواره به مثابه نشان هنر و فرهنگ ایرانی از اهمیت ویژه‌ای برای جهان دارند.

وی در ادامه افزود: 72 گروه مورد بررسی ما در 10 موضوع اصلی کتاب فلسفه، علوم اجتماعی، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ بررسی شدند از 6413 عنوان کتابی که به دبیرخانه جشنواره ارسال شد 272 در مرحله داوری بودند که در دسته کتاب‌های تقدیری یا برگزیده قرار می‌گیرند.

مهدوی راد در رابطه با ارزیابی ممیزی آثار کتاب عنوان کرد: ما براساس کیفیت اثر و فارغ از دیدگاه‌ها آنها را مورد بررسی و داوری قرار می‌هیم.

احمدعلی حیدری (دبیر بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی) نیز عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد حدود دو هزار عنوان کتاب یا از طریق نمایشگاه‌ها یا از طریق سفارتخانه‌ها، مراکز دیپلماتیک ایران در حوزه‌های مختلف خریداری شده و مورد ارزیابی و بررسی نهایی قرار می‌گیرد.

حیدری در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه پرداخت جوایز و داوری آثار اظهار داشت: هر چند در شرایط اقتصادی مساعدی قرار نداریم اما حتی‌الامکان سعی شده که نسبت به پرداخت جوایز و سایر گزینه‌ها برای خرید کتاب‌ها قصور و کوتاهی صورت نپذیرد؛ برخی منابع مورد نیاز برای برگزاری جایزه، ریالی بوده و از منابع داخلی جاری تامین شده است و برخی دیگر نیز با کمک وزارت ارشاد و منابع غیرریالی فراهم شده است.

در پایان نیکنام حسینی‌پور با بیان اینکه طی بررسی‌های دبیرخانه جایزه 131 نفر برگزیدگان جایزه کتاب سال در 35 دوره پیشین و 930 نفر نیز مورد تقدیر قرار گرفتند، افزود: تلاش شده تا با اثری به شکل دانشنامه‌ای مجموعه این اطلاعات مربوط به ادوار گذشته گردآوری شود. همچنین قرار است که نمایشگاهی در رابطه با ادوار گذشته برگزار شود که به احتمال زیاد رئیس جمهور نیز از آن بازدید خواهد کرد.

وی با ابراز تاسف از درگذشت بیش از 110 نفر از برگزیدگان جایزه کتاب سال در سنوات گذشته، اظهار داشت: ما تمامی افراد برگزیده‌ای که در قید حیات هستند را برای این نشست دعوت کرده‌ایم.

 رئیس خانه کتاب در رابطه با ارزش جایزه نیز عنوان داشت: با توجه به افزایش قیمت سکه در ایران، بنا بر این شد که ارزش جایزه که اتفاقا مصوب هم شده است در روز مراسم اعلام شود و این تصمیم که در یک کارگروه تخصصی اتخاذ شده، تحت تاثیر عدم ثبات در بازار سکه و ارز بوده است. همچنین تلاش می‌کنیم تا این جایزه در مرتبه علمی افرادی که برگزیده شدند نیز امتیازهای مثبتی جهت ارتقا لحاظ شود. در فرآیند چاپ کتاب و همچنین اعزام به جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های خارجی نیز اولویت با برگزیدگان این جایزه است.

وی با تشکر از رسانه‌ها حمایت بیشتر خبرنگاران و اصحاب رسانه را از این جایزه خواستار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز