خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی مجلس مطرح شد؛

دفاع اردکانیان از تصویب فوری لایحه موافقت‌نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اوراسیا

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۳۳۰

وزیر نیرو گفت: امروز یک بازار ۱۹۰ میلیون نفری در منطقه وجود دارد که یک اتحادیه اقتصادی را تشکیل داده است. البته اتحادیه اقتصادی اروپا از قبل وجود داشته است، اما در منطقه ما این مهم‌ترین و فعال‌ترین اتحادیه اقتصادی است.

به گزارش خرنگار سیاسی ایلنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جریان بررسی فوریت تصویب لایحه موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو لایحه در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: با توجه به این‌که بنده از مهرماه سال جاری با پیشنهاد وزارت امور خارجه و تصویب هیأت وزیران به عنوان مسئول ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه مشغول به کار شدم باید بگویم پیمان اوراسیا در هشتم خردادماه سال ۱۳۹۳ بین پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان به تصویب رسید. اهداف آن آزادسازی و تسهیل تجارت کالا بین کشورها از طریق کاهش و حذف موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای و ایجاد بستری مناسب برای شکل‌گیری یک منطقه آزاد تجاری است که عوارض و سایر مقررات محدود کننده تجارت بین کشورها حذف شود و از همکاری‌های اقتصادی و تجاری حمایت شود.

وزیر نیرو گفت: امروز یک بازار ۱۹۰ میلیون نفری در منطقه وجود دارد که یک اتحادیه اقتصادی را تشکیل داده است. البته اتحادیه اقتصادی اروپا از قبل وجود داشته است، اما در منطقه ما این مهم‌ترین و فعال‌ترین اتحادیه اقتصادی است. تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو این اتحادیه بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد دلار است. کشور روسیه به تنهایی واردکننده ۲۵۰ میلیارد دلار کالا و محصولات مختلف از کشورهای جهان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ کشور دنیا درصدد پیوستن به این اتحادیه هستند، یادآور شد: تنها کشوری که به این اتحادیه پیوسته و مراحل پیوستن آن نهایی شده است کشور ویتنام است و دومین کشور جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که ما سعی داریم تا قبل از تشکیل اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در آینده نزدیک به این اتحادیه ملحق شویم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در درجه اول کالاهای ایرانی، رقابت‌پذیری بالایی پیدا خواهند کرد و اشتغال قابل توجهی برای نیروی کار کشور فراهم می‌شود. از سوی دیگر جذب سرمایه قابل توجهی در مناطق شمالی و جنوبی کشور برای برخورداری از معافیتی که برای تولید کالا که برای صدور به بازار اوراسیا است، اتفاق می‌افتد. طبیعی است که متقابلاً پیوستن ایران فوایدی نیز برای کشورهای اوراسیا دارد از جمله استفاده از مسیر ترانزیتی شمال – جنوب برای صدور غلات به عنوان مثال به کشورهای روسیه و قزاقستان است که از این طریق آنها به کشورهای شبه قاره هند، دسترسی راحت‌تری خواهند داشت.

اردکانیان ادامه داد: امیدوارم که نمایندگان به فوریت این لایحه رأی مثبت دهند تا حداکثر ۶۰ روز پس از نهایی شدن موافقت‌نامه لازم‌الاجرا می‌شود و ما سعی می‌کنیم آن را عملیاتی کنیم و نسبت به کاهش و حذف مالیات در خصوص کالاها اقدام کنیم در اینصورت ظرف یکسال مذاکرات مربوط به تشکیل منطقه آزاد تجاری انجام می‌شود و ظرف سه سال این موافقت‌نامه موقت به یک موافقت‌نامه دائمی برای تشکیل منطقه آزاد تجاری تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز