خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

کارخانه سیمان؛ به نام آبیک به کام دیگران

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۵۰۹

مدتی است عوارض آلایندگی سیمان به شهرآبیک قطع شده اما انفجارناشی از معادن این کارخانه همچنان ریزگردها و ذرات معلق را در حلقوم مردم این شهر فرو می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، مردم شهر آبیک سال‌هاست که با آلودگی کارخانه سیمان دست و پنجه نرم می‌کنند اگر چه از سال 93، 50 درصد از عوارض آلایندگی به آبیک، 40 درصد به شهرستان نظرآباد و 10 درصد به روستای هیو اختصاص یافت و  تا 3 سال بعد  نیز ادامه داشت  اما اکنون سه ماه است که سهم آبیک از این عوارض قطع شده است.

کارخانه سیمان برای مردم آلودگی دارد

داود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره پیگیری اختصاص عوارض آلایندگی کارخانه سیمان به شهرستان آبیک اذعان کرد: گزارش موضوع مذکور به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده و در دست پیگیری قرار دارد.

وی افزود: گرچه کارخانه‌ سیمان برای البرزی‌ها آلایندگی ندارد اما برای مردم آلودگی دارد و می‌طلبد عوارض قطع شده این کارخانه‌ به آبیک بازگردد.

ورود دستگاه قضایی قزوین به کارخانه سیمان

حجت‌الاسلام نورالله قدرتی رئیس دادگستری استان قزوین به خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به احداث کارخانه سیمان پیش از انقلاب اظهار کرد: باید نظارت بر روی این کارخانه‌ صورت گیرد و اگر بنا است فیلترگذاری صورت گیرد، باید اجرایی شود.

وی افزود: حیات و سلامتی مردم شهرستان آبیک در خطر بوده و محیط زیست در خسارت ناشی از آلایندگی کارخانه سیمان قرار دارد که هنوز به این مقوله ورود پیدا نکرده‌ایم.

این مقام قضایی ادامه داد: دستگاه قضایی استان قزوین این آمادگی را دارد در صورت حل نشدن معضل آلایندگی کارخانه سیمان، در راستای احقاق حقوق عامه، قطعا تصمیم لازم أخذ  شود.

برداشت از معادن کنترل شده باشد

مدیر کل محیط زیست استان قزوین نیز به ایلناگفت: رصد، کنترل و پایش و نظارت کارخانه  سیمان به دلیل قرار گرفتن در حوزه استحفاظی استان البرز، بر عهده اداره کل حفاظت از محیط زیست این استان است که اگر طبق استانداردها فعالیت نداشته باشد، فعالیت منجر به آلودگی هوا شهرستان آبیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حسن پسندیده افزود: به مسئولان حفاظت از محیط زیست استان البرز اعلام شده در صورت پایش و نمونه‌برداری از کارخانه سیمان در صورت وجود کوچکترین آلودگی، موضوع به کارخانه سیمان گوشزد شود.

مدیر کل محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: فعالیت‌های معدنی کارخانه سیمان که موجب ایجاد ریزگرد می‌شود، در شرایط غلظت آلودگی هوا در شهرستان آبیک تاثیرگذار است که باید مورد توجه مسئولان محیط زیست استان البرز قرار گیرد.

لزوم اختصاص عوارض آلایندگی سیمان به آبیک

شهرام احمدپور فرماندار شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: مدیر عامل کارخانه سیمان ادعا کرده که کارخانه به دلیل نصب فیلترها آلودگی ندارد که این موضوع محل تردید است.

وی افزود: اگر هم ادعای مدیرعامل کارخانه سیمان درست باشد، انفجار معادن این کارخانه موجب بروز ریزگردها و ذرات معلق و درنتیجه آلودگی هوای شهر آبیک می‌شود.

این مسئول مطرح کرد: تلاش مجموعه مسئولان شهرستان آبیک، استاندار قزوین و نمایندگان مجلس استان این است که بخشی از عوارض آلایندگی کارخانه سیمان به شهرداری آبیک بازگردد.

امید است سهم عوارض آلودگی کارخانه سیمان به شهرداری آبیک اختصاص یابد تا با آن، مدیریت شهری بتواند در ایجاد فضای سبز و پارک جنگلی که نیاز مبرم و جزء پروژه‌های این شهر بوده است، گام موثر بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز