خبرگزاری کار ایران

محمدحسن موسیوند:

دولت معتقد است که بازنشستگان خودشان باید گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند/ خط فقر از قامت مستمری‌بگیران بالاتر می‌زند

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۹۳۸

عضو هیات مدیره "کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان خرم‌آباد" تاکید دارد که اگر اقدام شایسته‌ای با هدف ترمیم قدرت خرید مستمری‌بگیران انجام نشود، خط فقر در سال ۹۸ بازهم از قامت آنها بلندتر می‌شود.

«محمدحسن موسیوند» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اختصاص تنها ۲ هزار میلیارد تومان در بودجه به منظور اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: رئیس صندق بازنشستگان کشوری اعلام کرده بود که تنها برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این صندوق به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. پس می‌بینیم که دولت نه امسال و نه سال آینده برنامه‌ای برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نداشت و نخواهد داشت؛ چراکه اساسا معتقد است که بازنشستگان خودشان باید گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند.

وی با بیان اینکه اجرای قانون همسان‌سازی برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۷ از وعده‌های مرحوم سیدتقی نوربخش بود، گفت: ایشان امید زیادی به اجرای قانون تا پایان سال داشت اما دولت نشان داد که خلاف منافع بازنشستگان حرکت می‌کند و اعتقادی به رفاه سالمندان در بودجه ندارد. بزرگترین دغدغه بازنشستگان در حال حاضر اجرای قانون همسان‌سازی است و نباید کسی آن را نادیده بگیرد و بگوید: «نمی‌خواهم اجرایش کنم!»

موسیوند افزود: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که دولت را در رابطه با اجرای قانون همسان‌سازی یاری کنند و اجازه ندهند که دولت وظیفه خود را پشت گوش بی‌اندازد. همه می‌دانیم که این بودجه‌ها به کار بازنشستگان نمی‌آید؛ پس بهتر است که دولت از محل سایر درآمدهای خود که در بودجه نیامده، قانون را اجرایی کند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان خرم آباد با اشاره به خط فقر شهری در تابستان سال ۹۷ که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اندازه‌گیری شده، گفت: طبق ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بالاترین خط فقر در تابستان ۹۷ برای مناطق شهری به ۲ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان می‌رسید. این نشان می‌دهد که بازنشستگان و کارگران که خود اکثر جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

وی افزود: از آنجا که مطابق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، "مستمری‌ها در هر حال نباید از حداقل مزد کارگران کمتر باشد" از اعضای شورای عالی کار و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای عالی کار می‌خواهیم که مزد سال ۹۸ "آبرومندانه" افزایش یابد تا مستمری‌بگیران تامین اجتماعی هم از آن بهره‌مند شوند. در تعیین مزد و مستمری باید خط فقر را در نظر بگیرند؛ در غیر این صورت باتوجه به چشم اندازهای اقتصاد ایران، خط فقر در سال ۹۸ بازهم از قامت بازنشستگان بالاتر می‌رود.

موسیوند در پاسخ به این پرسش که وعده عرضه سهام مجموعه‌های شستا به مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به کجا کشید، گفت: آن زمان که آقای طلفی و آقای ربیعی مسئولیت داشتند این وعده را به بازنشستگان دادند اما هیچگاه عملی نشد و دوره جدید هم نمی‌دانیم که به کجا می‌رسد.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان خرم آباد در ادامه با انتقاد از عملکرد بانک رفاه در زمینه پرداخت تسهیلات کم بهره به بازنشستگان، گفت: بانک رفاه نام کارگران را یدک می‌کشد اما حمایت از آنها به عمل نمی‌آورد. تسهیلاتی که پرداخت می‌شود تنها ۲ درصد از کارگران بازنشسته را پوشش می‌دهد. از این رو سقف تسهیلات پرداختی باید افزایش یابد و منطقی شود؛ چراکه ۲ میلیون و ۳ میلیون تومان به کار بازنشستگان و خانواده‌های آنان نمی‌آید.

وی با اشاره به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان به مستمری‌بگیران تحت عنوان "بسته‌های حمایتی"، گفت: بسته‌ها پرداخت شده است اما توزیع آنها بسیار ضعیف بود. قرار بود ظرف دو تا سه ساعت این "کمک" پرداخت شود اما همان روزی که وعده پرداخت داده بودند تعداد زیادی از بازنشسته‌ها به کانون‌ بازنشستگان تامین اجتماعی خرم آباد آمدند و گلایه کردند که ۲۰۰ هزار تومان آنها پرداخت نشده است. البته تاخیری که در پرداخت بسته پیش آمد هم به کنار! سازمان تامین اجتماعی گفت که برای شناسایی مشمولان وقت گذاشته است اما مسئله اینجاست که خود سازمان که مسئول پرداخت مستمری‌‌هاست و بانک اطلاعاتی از میزان دریافتی هر بازنشسته دارد و به راحتی می‌تواند استعلام کند که جه کسانی زیر ۳ میلیون تومان و چه کسانی بالای ۳ میلیون تومان مستمری می‌گیرند.

موسیوند با انتقاد از کیفیت خدمات ارائه شده به مستمری‌بگیران در قالب کارا کارت (کارت خرید کالاهای خانگی)، گفت: بازنشستگان با این کارت تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت می‌کردند؛ تا با کارمزد حداکثر ١٢ درصد بانکی (۶.۵ درصد بازار)، در مدت ١٢ ماهه تمامی کالاها و خدمات مورد نیاز خود را به صورت اقساطی خریداری کنند. اما مسئله اینجاست که با این مبالغ نمی‌توان وسایل خانگی خرید! یخچالی که ۱۵ میلیون تومان قیمت داشت حالا ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. بانک رفاه هم ۵۰ میلیون تومان تسهیلات را به بازنشستگان هبه نکرده است؛ چراکه این مبلغ از مستمری بازنشستگان در انتهای ماه کسر می‌شود. اگر هر بازنشسته می‌توانست با ۵۰ میلیون تومان به جای یک تا دو قلم ، ۱۰ قلم کالای خانگی خریداری می‌کرد، می‌توانستیم بگوییم که کارا کارت ارزش دارد.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان خرم آباد در پایان تاکید کرد که اعزام بازنشستگان به سفرهای زیارتی ‌توسط سازمان تامین اجتماعی بسیار کند انجام می‌شود. از این رو از معاونت فرهنگی انتظار داریم که فعال‌‌تر عمل کند و سفر به عتبات عالیات را هم در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز