خبرگزاری کار ایران

شاعر یار دبستانی من در نشست خبری جشنواره سرود نوای بیداری:

سرود در سال‌های اخیر مظلوم بود

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۴۴۶

رئیس سازمان بسیج هنرمندان با بیان اینکه بسیج هنرمندان جشنواره‌های زیادی برگزار می‌کند اظهار داشت: یکی از جشنواره‌هایی که ما برگزار می‌کنیم سرود بیداری که در سه دوره گذشته آن استان فارس میزبان بوده و این جشنواره بر شعرها، موسیقی و سرود تاکید داشت اما دراین دوره از جشنواره که به میزبانی استان لرستان برگزار می‌شود، تاکید بیشتری روی سرود اتفاق افتاد و این جشنواره فقط محدود به سرودهای ارسالی از استان‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری که به مناسبت چهارمین جشنواره سرود آوای بیداری برگزار شد، علاوه بر رونمایی از پوستر جشنواره، جزئیات بیشتری از برگزاری چهارمین دوره این فستیوال انقلابی با رسانه‌ها در میان گذاشته شد.

در ابتدای این نشست، امیر نصیربیگی (رئیس سازمان بسیج هنرمندان) با بیان اینکه بسیج هنرمندان جشنواره‌های زیادی برگزار می‌کند، اظهار داشت: یکی از جشنواره‌هایی که ما برگزار می‌کنیم سرود بیداری که در سه دوره گذشته آن استان فارس میزبان بوده و این جشنواره بر شعرها، موسیقی و سرود تاکید داشت اما در این دوره از جشنواره که به میزبانی استان لرستان برگزار می‌شود، تاکید بیشتری روی سرود اتفاق افتاد و این جشنواره فقط محدود به سرودهای ارسالی از استان‌های مختلف است.

وی افزود: امسال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر روی گسترش ابزار سرود در بحث پیام‌های انقلابی بیش از 400 اثر به جشنواره ارسال شد که در داوری با دو محور داوری عمومی و تخصصی آثار مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و از آن میان آثار برگزیده مردمی به جشنواره نهایی در لرستان ارسال شد. در پایان نیز باید آثار مختلف با رای‌گیری تلفیقی مردم و داوران برگزیده شوند.

نصیربیگی اظهار داشت: برای ما بسط عدالت جغرافیایی و فرهنگی بسیار واجد اهمیت است و می‌خواهیم که جشنواره‌هایمان در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برگزار شود و البته این کار مزایا و معایب خاص خود را دارد اما در نهایت باعث تهییج و تقویت استان‌های میزبان در حوزه‌های مورد نظر می‌شود و همچنین معتقدیم که باید سهم استان‌ها از مسائل فرهنگی پرداخت شود تا تاکید بر تمرکزگرایی بر تهران از بین برود.

وی افزود: همانطور که می‌دانید استان لرستان پتانسیل‌های بسیار زیادی در حوزه‌های سرود و موسیق یدارد که هم در دوران انقلاب و هم دردوران هشت سال دفاع مقدس نقش بسزای خود را ایفا کرد و مرحوم سپهوندی نمونه بارز این مساله است.

امیربیگی در پایان اظهار داشت: یکی از رویکردهای سازمان هنرمندان این است که ما سیاست‌هایمان را جشنواره محور نکینم بلکه چهره‌های خلاق را در این جشنواره‌ها شناسایی کرده و به واسطه همین جشنواره‌ها بخشی از مشکلات خودمان را مطرح کنیم و در نهایت با مشارکت مردمی آن را حل کنیم و گرنه برگزاری جشنواره به خودی خود مثمرثمر نخواهد بود البته هر جشنواره‌ای که بخواهد برگزار شود و بقا داشته باشد باید به دو رکن مردم و اصحاب رسانه و خبرنگاران متکی باشد.

در ادامه این نشست، جمشید جم (دبیر جشنواره) اظهار داشت: من به نمایندگی از بسیج هنرمندان امیدوارم که بتوانیم راهی را که در 40 سال پیش آغاز کردیم به خوبی به پیش ببریم و با آیندگان هر آنچه که از دستاوردهای معنوی مربوط به نسل‌های پیشین را داریم منتقل کنیم. امسال اتفاقی افتاده که در ذیل آن تلاش برای جان بخشیدن به سرود گسترش یافته است و البته در سالیان گذشته غفلت‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما فرصت کنونی نیز مغتنم است.

جم افزود: همه دنیا از موسیقی سنتی فاخر ایرانی بهره برده ولیکن امپریالیزم جهانی باعث شده که دنیا این موضوع را ندانند و مردم سرزمین‌های مختلف این بعد درخشان فرهنگ ایرانی را نشناسند. تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری باعث احیای این روحیه فرهنگی در ایران و سپس جهان خواهد شد.

دبیر جشنواره در این رابطه ادامه داد: همه کسانی که با دیدگاه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب آشنا هستند می‌دانند که ایشان حتی در محافل محدود نیز بر بسط کار فرهنگی از طریق ابزار سرود تاکید دارند و البته این تاکیدات ایشان نیز باعث این جنب و جوش عظیم شد که نمونه آن را ما در این جشنواره با صدها اثر دریافتی از جانب مردم می‌بینیم.

جم خاطرنشان ساخت: از 400 اثری که به جشنواره ارسال شده بود  مردم 300 اثر را برگزیدند و از آن میان 17 اثر از 13 استان با عنوان برگزیدگان نهایی در جشنواره حضور خواهند داشت. استان‌های لرستان‌، قم، اصفهان و خراسان جنوبی نیز در این میان هر کدام دو اثر در بخش پایانی را به خود اختصاص دادند.

جم در ادامه افزود: همه این آثار مبتنی بر موسیقی اقوام ایرانی است که البته در برخی محافل به اشتباه موسیقی محلی نامیده می‌شود و لازم به ذکر است که بدانیم در استان‌های مختلف عشق به دین و میهن‌مان بسیار فراوان است اما برای اتولید آثار هنری فاخر امکانات و منابع مادی در بسیاری از این استان‌ها محدود و حتی کمیاب است به همین دلیل با درخواست سازمان بسیج هنرمندان سرودهای مذکور به این جشنواره ارسال شدند که البته برای برگزیدگان دو کارگر سلفژ و آشنایی با تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های مدرن حوزه موسیقی نیز پیش‌بینی شده است.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم این مرم هستند که آثار را انتخاب می‌کنند و انتخاب از طریق بارگذاری این آثار در پایگاه آوای بیداری بوده که از پنجم دی‌ماه لغایت 26 مردم آثار مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

جمشید جم در پایان خاطرنشان ساخت: این گونه نیست که ما فقط به جشنواره متکی باشیم و بعد از برگزاری جشنواره این افراد را رها کنیم بلکه در ضبط، تنظیم، تولید و پخش آثار از آنها حمایت کرده و آ‌ثارشان را در بسته‌های فرهنگی مختلف خود می‌گنجانیم تا مشکلات موجود بر سر راه استعدادهای فراوان در این حوزه از میان بروند.

جشنواره سرود نوای بیداری از 27 دیماه به مدت 3 شب در خرم‌آباد برگزار می‌شود و علاوه بر اثر برگزیده مردمی در هفت حوزه دیگر نیز آثار مختلف دیگر مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز