خبرگزاری کار ایران

امیر نصیربیگی:

تئاتر مقاومت و انقلاب از نقطه‌نظر مدیریتی رنج می‌برد/ باید به نقطه‌ای برسیم که تفکر دینی بر تئاتر کشور قالب شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۹۳۱

مدیر گروه هنرهای نمایشی روایت فتح گفت: متاسفانه در حوزه تئاتر انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت از نقطه‌نظر مدیریتی رنج می‌بریم. در تلاشیم به یک نقطه‌ای برسیم تا تفکر دینی بر تئاتر کشور قالب شود و تولد بدی که دوستان تئاتری به آن اشاره داشتند را بومی‌سازی کرده و سپس به عنوان هنر تاثیرگذاری که می‌خواهد کارکرد تعالی را طی کند؛ ارائه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری امیر نصیربیگی (مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح) پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 29 شهریور) در محل این بنیاد برگزار شد.

امیر نصیربیگی (مدیر گروه هنرهای نمایشی روایت فتح)، با اشاره به آغاز فعالیت انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با این نام جدید، با بیان اینکه این گروه چند هدف ویژه را دنبال می‌کند، گفت: از دستاوردهای فرهنگی و هنری نظام صیانت کرده و این بخش را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. همچنین اشاعه و ترویج ارزش‌های دوران هشت ساله دفاع مقدس و تفکر مقاومت را در سطوح مختلف دنبال می‌کنیم.

نصیربیگی ادامه داد: شرایط و زمینه را برای هنرمندان فراهم می‌کنیم تا انتشارات و تولیداتی در زمینه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت داشته باشیم و این فرصت را فراهم کنیم که استعدادهای جوان و متعهد کشور را شناسایی کرده و زمینه‌ای ایجاد کنیم تا به بالندگی برسند. همچنین تبیین ویژگی‌های تئاتر مقاومت را با رویکرد جشنواره، جدی‌تر طرح‌ریزی کرده و از هنرمندان دعوت می‌کنیم. از سوی دیگر چند نمایش الگو و نمونه تولید خواهیم کرد تا جامعه مخاطب از نمایش‌های الگو و محوری بهره‌مند شوند.

نصیربیگی خاطرنشان کرد: گروه هنرهای نمایشی در سنوات قبل برنامه‌های متعددی تنظیم و اجرا می‌کرد اما در دوره جدید در شورای طرح و برنامه مشورت‌های تخصصی انجام شده و وظایف تفکیک می‌شود. ما در این گروه دو محور اصلی و کلیدی را در کنارهای فعالیت‌های روتین انجام خواهیم داد. در ابتدا محور تولید در تمام بخش‌های خیابانی، اجرای محیطی، صحنه‌ای، میدانی و مکتوب و پژوهشی است که گروه هنرهای نمایشی روایت فتح به‌عنوان قرارگاه تولیدی فعالیت خواهد کرد تا حجم و کیفیت تولیدات افزایش و ارتقا پیدا کند. همچنین برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت محور دوم است.

مدیر گروه هنرهای نمایشی روایت فتح با اشاره به اهمیت فضای مجازی گفت: در اولین قدم سایت گروه هنرهای نمایشی روایت فتح با تغییرات جدید به روز رسانی شده و قابلیت‌هایی در آن پیش‌بینی شد تا از ظرفیت این فضا به خوبی استفاده شود. این سایت با نشانی تئاتر روایت بارگذاری شده است.

نصیربیگی همچنین با اشاره به دیگر برنامه‌های پیش رو گفت: مراسم تعزیه «رکعت به رکعت عاشقی» را پیش‌بینی کرده‌ایم که از 31 شهریور به کارگردانی سیاوش طهمورث هرشب ساعت 20.30 در میدان فردوسی و محل پیشین بنیاد فرهنگی روایت فتح اجرا خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: دو نمایش «نامه آخر» و «ماه هفتم» نیز تا پایان هفته دفاع مقدس به اجرای خود ادامه خواهند داد. همچنین 200 اجرای خیابانی با مشارکت استان‌های مختلف از روز گذشته اجرای خود را در سراسر کشور آغاز کرده‌اند. آغاز اجرای نمایش «سه سردا» که تلفیقی از تعزیه، دفاع مقدس و مدافعان حرم است با اشاره‌ای به شهید حججی از امروز در محوطه تئاتر، میدان امام حسین و دیگر مناطق سطح شهر تهران خواهد بود.

نصیربیگی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم این فضا را به شکلی مدیریت کنیم که هم حمایت از هنرمندان انجام شود و هم کارهای خوبی در ایام دفاع مقدس و محرم ارائه شود، گفت: کار فرمی «مامن» برای هفته دفاع مقدس آماده اجرا شده بود اما به دلیل تجمیع همه برنامه‌ها در هفته دفاع مقدس و دهه اول محرم، این برنامه از 15 مهر اجرای خود را آغاز خواهد کرد.

نصیربیگی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت گفت: قرار بود فراخوان این جشنواره را در هفته دفاع مقدس منتشر کنیم اما به دلیل تجمیع برنامه‌ها در این ایام و نیازی که به قدری تامل در آن داشتیم فراخوان دوره جدید این جشنواره را نیمه دوم مهرماه منتشر خواهیم کرد.

او با بیان اینکه در حوزه تئاتر مقاومت صرفاً نگاه جشنواره‌ای نداریم و دوست داریم دیدگاه‌مان به این حوزه دغدغه‌مند باشد، گفت: بخشی از آثار منتخب جشنواره از تولیدات بنیاد فرهنگی روایت و بخشی دیگر از طریق فرآیند عمومی انتخاب خواهند شد. این جشنواره قرار است نیمه اول آذرماه سال 97 برگزار شود.

مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد روایت فتح یادآور شد: دبیرخانه شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت همزمان با انتشار فراخوان فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند و بخش پژوهشی، مسابقه صحنه‌ای ملی، بین‌المللی،خیابانی و محیطی، تولید و بازتولید آثار شاخص، نمایشنامه‌نویسی و کودک و نوجوان از جمله بخش‌های درنظر گرفته شده برای این دوره از جشنواره است.

نصیربیگی تصریح کرد: اگر نتوانیم جشنواره‌ای برگزار کنیم که خروجی آن برای مخاطب و جامعه هدف مناسب نباشد باید بپذیریم از هدف اصلی خود فاصله گرفته‌ایم. ما نمی‌خواهیم صرفاً جشنواره‌ای برای تئاتر مقاومت برگزار کنیم بلکه قصد داریم در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و فرصتی برای اجرای این آثار فراهم کنیم.

او همچنین با اشاره به تلاش برای مشارکت کشورهای مختلف در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره گفت: نمی‌خواهیم تنها به حضور کشورهای همجوار اکتفا کنیم بلکه قصد داریم از کشورهایی که با آنها نقاط فکری مشترک در حوزه مقاومت داریم دعوت کنیم.

نصیربیگی با اشاره به آغاز پروژه تولید سوژه و مجموع داستان‌های دراماتیک با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت گفت: کارهای موجود در این زمینه اغلب دچار ضعف جدی هستند ازاین رو با گروه‌های حرفه‌ای ارتباط برقرار کردیم تا داستان‌های مرتبط را شناسایی کرده و در یک کتاب منتشر کنیم.

مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد روایت فتح خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه تئاتر انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت از نقطه‌نظر مدیریتی رنج می‌بریم. در تلاشیم تا به یک نقطه‌ای برسیم تا تفکر دینی بر تئاتر کشور قالب شود و تولد بدی که دوستان تئاتری به آن اشاره داشتند را بومی‌سازی کرده و سپس به عنوان هنر تاثیرگذاری که می‌خواهد کارکرد تعالی را طی کند ارائه کنیم.

نصیربیگی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تعطیلی تماشاخانه سرو از راه‌اندازی سایت اصلی بنیاد فرهنگی روایت فتح در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تا زمان راه‌اندازی این سایت مجموعه جدایی را در 13 آبان و مشرف به خیابان طالقانی برای تماشاخانه سرو درنظر گرفته‌ایم که ا ز 20 مهرماه به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مشکلاتی که این بنیاد در تعهدات مالی نسبت به هنرمندان داشته است؛ گفت: متاسفانه سنوات قبلی به سال بعد نمی‌تواند منتقل شود اما در سا ل جاری طبق وعده و قرارهایی که با هنرمندان بسته‌ایم تمام تعهدات را سر وقت اجرا می‌کنیم تا امروز نسبت به هیچ کاری عقب‌ماندگی مالی نداشته‌ایم و تا آخر امسال این رویه را ادامه خواهیم داد.

نصیربیگی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دخالت مدیرا ن ارشد در تولیدات تئاتری گفت: بعد از تغییر مدیران بنیاد روایت فتح اتفاق خوبی که افتاد این بود که شورایی برای سیاستگذاری، طرح و برنامه، پژوهش و بازخوانی ایجاد شد که خبرگان تئاتر در آن حضور داشتند و نگاهی حرفه‌ای به آثار می‌شد. لذا تاکنون موردی نداشته‌ایم که در آن دخالت و نظر مدیران ارشد حاکم باشد.

او با تاکید بر اینکه گروه هنرهای نمایشی روایت فتح قائل به تعامل با تمام مرکز هنری و نمایشی است این تعامل را در راستای افزایش کمی و کیفی اجراهای مرتبط با تئاتر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز