خبرگزاری کار ایران

پورابراهیمی:

شکایت فرزندان ربیعی از نمایندگان جای تعجب بسیار دارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۱۱۴

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شکایت فرزندان وزیر معزول وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس درخصوص تخلفات این وزارتخانه که اکنون در دست بررسی برخی مراجع قضایی قرار گرفته ، جای تعجب بسیار دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان متقاضی طرح تحقیق و تفحص برای بررسی عملکرد بنگاه های اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در سال های گذشته شاهد اتفاقاتی در وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی بودیم و در مجموعه های آن همچون سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق فولاد و صندوق بیمه عشایر و روستایان تخلفات بسیاری مرتکب شده اند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مراسم معارفه مدیر جدید شستا صحبت های وزیر جدید کار در رابطه با وضعیت وخیم مجموعه شستا شنیدنی بود، افزود: این وضعیت وخیم ناشی از تخلفات بیشماری است که طی سالیان اخیر انجام شده است. با این وجود اخیراً فرزندان وزیر استیضاح شده قبلی از مجلس و نمایندگان شکایت کرده اند که چرا این تخلفات در دستور کار و بررسی مجلس قرار گرفته است. این اقدام آنها جای تعجب بسیار دارد، چرا که جای متهم و شاکی عوض شده است. البته ما از منافع ملی ذره ای کوتاه نخواهیم آمد.

وی با تاکید بر اینکه شکایت فرزندان وزیر معزول وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس درخصوص تخلفات این وزارتخانه که اکنون در دست بررسی برخی مراجع قضایی قرار گرفته ، جای تعجب بسیار دارد، ادامه داد: بررسی وضعیت صندوق فولاد و بازنشستگی کشور در شرایط کنونی نشان می دهد اوضاع به شدت نابسامان است، این در حالی است که دغدغه رئیس مجلس و دیگر نمایندگان این است که صندوق ها منابعشان را از طریق خودشان به دست آورند.

پورابراهیمی توضیح داد: در واقع اگر کسی در صندوق بازنشستگی سال ها منابع خود را به عنوان کسورات حقوق خود گذاشته، امروز باید تواند از آن منابع استفاده کرده و دیگر به دولت اتکا نداشته باشد، اما گزارش های رسیده از وضعیت صندوق بازنشستگی کشور بسیار نگران کننده است و شرکت های اقتصادی آن در شرایط نابسامانی بسر می برند، لذا این تحقیق و تفحص درصدد بررسی موضوعات این شرکت های اقتصادی رخ داد که امروز پس از گذشت ۶ سال از مدیریتی که در طول سال های اخیر انجام شده، شاهد وضعیتی ناگوار در این شرکت ها هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: طبق آمارهای به دست آمده حدود ۹۰ و حتی بیش از ۹۰ درصد تعهدات این صندوق در حوزه بازنشستگان توسط بودجه دولتی انجام می شود و تنها ۱۰ درصد این تعهد توسط خود صندوق تامین می شود، این ناکارآمدی از کجاست؟ اگر چه موافقم این ناکارآمدی در طول سالیان شکل گرفته است، اما شدت مشکلات به وجود آمده و پرونده های متعدد تخلفات به سال های اخیر باز می گردد.

وی با بیان اینکه امروز در محورهای مهمی وارد چالش هایی با وزارت کار به ویژه صندوق بازنشستگی شده ایم، گفت: براساس گزارش دیوان محاسبات، آخرین صورت مالی حسابرسی شده صندوق بازنشستگی کشوری مربوط به سال ۹۱ بوده است و در سال ۹۲ ، صورت های مالی حسابرسی نشده تهیه و از سال ۹۲ تاکنون هیچگونه صورت مالی ارائه نشده است و این وضعیت یعنی عدم شفافیت در یکی از مجموعه های مهم کشوری است.

پورابراهیمی تصریح کرد: زمانی که صورت های مالی یک مجموعه ای ارائه نمی شود، یعنی در آن مجموعه امکان اتفاق افتادن هر تخلفی وجود دارد و پرونده های تخلفات مالی که این روزها مشاهده می شود، نمونه ای از نتایج این عدم ارائه صورت های حسابرسی مالی است.

وی به پرداخت های نجومی در این مجموعه ها اشاره کرد و افزود: از دستگاه قضا سوال کنید اکنون چه تعداد پرونده تخلفات مالی در حوزه صندوق بازنشستگی در این دستگاه وجود دارد؟، ما این موضوعات را حتی در فشار سیاسی برخی از گروه ها رها نخواهیم کرد، لذا امروز باید این تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کشوری صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان مثالی از تخلفات صورت گرفته گفت: به عنوان مثال تخلف در پی خرید یک مجموعه‌ در صندوق بازنشستگی کشور صورت گرفت که طبق گزارش آن در سال ۸۲ یک شرکت پتروشیمی توسط برادرانی خریداری شده و موسسین در ابتدا ۷۰ درصد سهام این شرکت را به یکی از بنیادهای حوزه فعالیت های نظامی واگذار می کند و در حین اجرای این پروژه با قیمت چند برابر به مجموعه های این بنیاد واگذار می کند که این مسئله منجر به شکایت شده و درخواست خروج از پروژه داده می شود و در ادامه یکی از افرادی که مالک این پروژه بوده، ۵۱ درصد از ۷۰ درصد سهام آن بنیاد را به دو برابر قیمت خریده شده، از مجموعه آن بنیاد به صندوق بازنشستگی واگذار می کند، درواقع منابعی که بابت خرید این مجموعه واگذار شده به دو برابر گزارش می دهد. این گزارش دستگاه های نظارتی است! و تنها معادل ۵۰ درصد از وجه نقد دریافت شده، از سود صنوق بازنشستگی کشوری به آن بنیاد پرداخت می شود.

وی ادامه داد: براساس گزارش های ارائه شده مابقی منابع به خارج از کشور منتقل می شود و این موضوع تنها یکی از پرونده های تخلف است که خدمتتان بیان کردم. طرحی که در آنجا مدنظر قرار گرفته با توجه به فشارهایی که در مجموعه های اقتصادی صورت می گیرد، متاسفانه با لابی های سیاسی تبدیل به پروژه ای رای ایجاد انتفاع برای برخی شده است. زمانی که در کمیسیون اقتصادی عدد و رقم این پرونده تخلف را بیان کردم، وزیر سابق وزارتخاته کار گفتند میزان این تخلف چنین رقمی نیست، در واقع تخلف را پذیرفته و صرفاً با عدد آن مشکل داشتند. طبق گفته وزیر سابق ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تخلف صورت گرفته است، اما طوری مطرح کرد که گویا یک یا دو ریال تخلف صورت گرفته است.

پورابراهیمی با بیان اینکه این گزارش در کمیسیون اقتصادی تصویب شده است و هم اکنون در صحن علنی مجلس است، اظهارکرد: امروز دشمن در حوزه اقتصادی ما دست گذاشته است و اگر مجلس بخواهد از آزمون های موجود سربلند بیرون بیایید باید شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور را مدنظر قرار دهد، لذا انشالله این تقحقیق و تفحس با رأی نمایندگان رأی می گیرد./

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز