خبرگزاری کار ایران

کریمی طبسی مطرح کرد:

علاقه‌مندی لیتوانی برای توسعه روابط علمی با ایران

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۲۸۷

کنسول جمهوری لیتوانی در ایران با تاکید بر معرفی دستاوردهای پژوهشی و فناوری ایران به لیتوانی، از ابراز علاقه‌مندی کشورش برای توسعه روابط علمی با ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا، محسن کریمی طبسی امروز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار با اشاره به پیشینه روابط دو کشور از گذشته تاکنون، موضع لیتوانی در قبال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را همیشه بی‌طرفانه اعلام کرد.

 ایران بهترین بازار حوزه آی تی

وی مهمترین موانع بین دو کشور را در گذشته نداشتن سفارت در لیتوانی دانست و اظهارداشت: خوشبختانه این مشکل برطرف شده و تمام کارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری در ساختمان کنسولگری دو کشور انجام می‌شود.

این دیپلمات اروپایی درباره دستاوردهای جدید علمی لیتوانی اظهار داشت: لیتوانی در حوزه آی تی جزو سه کشور برتر اروپا و پنج کشور اول دنیا است و از آنجایی که شرکت‌های بزرگ این کشور به دنبال بازار هستند ایران جزو بهترین بازار برای آنها محسوب می‌شود.

 وی گفت: لیتوانی در واقع قلمروی جدید، برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در اروپا به شمار می‌رود و روند فعالیت و حضور قدرت‌های بلامنازع آی تی جهان در این بخش از اروپا در حال افزایش است.

 افق‌های روشن در روابط علمی ایران و لیتوانی

سفیر صلح جهانی محسن کریمی طبسی درباره تبادل علمی بین دو کشور بیان کرد: کشور لیتوانی ظرفیت‌های علمی گسترده‌ای دارد و به توسعه همکاری‌ها با ایران علاقه مند است.

به گفته کریمی طبسی قراراست نمایندگان دانشگاه‌های ایران نشست‌های مشترکی با نمایندگان وزارت علوم و وزارت‌بهداشت برای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی در لیتوانی داشته باشند.

سفیر صلح جهانی افزود: قدم‌های اولیه برداشته شده و روابط علمی بین دانشگاه‌ها شروع شده که با همکاری وزارت علوم و بهداشت به این حرکت سرعت داده می شود.

کریمی طبسی اظهار داشت: لیتوانی در حوزه لیزر و آی تی و ایران در زمینه غذا و دارو توانایی بالایی دارند و شرکت‌ها و تجار می‌توانند در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که در راستای برقراری ارتباطات در سطح علمی و سطوح بالا، بتوانیم هم با وزارت علوم و هم وزارت بهداشت همکاری‌های لازم را داشته باشیم چراکه موانعی بین دو کشور وجود ندارد.

دنبال شناسایی محصولات و دستاوردهای جدید دانشمندان ایرانی هستیم

وی در پاسخ به اهداف این سفارت به حضور و بازدید از نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار گفت: ما دنبال شناسایی تکنولوژی‌ها، محصولات و دستاوردهای جدید دانشمندان، دانشجویان حوزه پژوهش و فناوری ایران و معرفی برای صادرات کالاهای تولید ایران به کشور لیتوانی هستیم.

 سفیر لیتوانی افزود: حجم مبادلات اقتصادی دو طرف در سال گذشته رقم بالایی نبوده اما با این حال ایران ۱۳ میلیون دلار صادرات به کشور لیتوانی داشته است.

کریمی طبسی گفت: برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها هر کاری از دست ما بر آید در این راستا انجام خواهیم داد.

وی همچنین ادامه داد: برای سال آینده میلادی برنامه های گسترده ای برای روند رو به رشد روابط دو کشور در پیش داریم که به روند رو به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

کشور لیتوانی عضو اتحادیه اروپاست که طی ۲۵ سال کسب و کار و نوآوری های خود را توانسته ارتقا دهد و یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های اروپایی در زمینه لیزر و فوتونیک دنیا دراین کشور واقع شده است.

در حال حاضر لیتوانی یکی از اعضای اصلی اتحادیه اروپا و عضو پیمان ناتو است و نخستین کشور جدا شده از روسیه است که سال ۱۹۹۰ اعلام استقلال کرده است. ظرفیت‌های کم شناخته شده و ناشناخته بسیاری بین دو کشور وجود دارد که با افتتاح سفارت لیتوانی در تهران و سفارت ایران در لیتوانی از این ظرفیت‌ها استفاده و خلا های موجود برطرف خواهد شد.

درحال حاضر در ایران نزدیک به ۲۷۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی وجود دارد و حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو دراین مراکز تحصیل می‌کنند. رتبه علوم پزشکی ایران بین کشورهای دنیا ۱۷ است و ایران با داشتن بیش از ۳۳ هزار اثر ثبت‌شده ملی یکی از ۱۳۶ کشور دارای جاذبه گردشگری در جهان است که مورد توجه کشور لیتوانی نیز قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز