خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان محیط زیست:

۸۰ درصد آلودگی نفتی خزر ناشی از چاه‌های نفت شوروی سابق است

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۱۰۹

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست تاکید کرد: خزر دریایی از چالش‌ها است. ۸۰ درصد آلودگی اکتشاف و آلودگی نفتی این منطقه از خشکی به دریا منتقل می‌شود.

 

به گزارش ایلنا، پروین فرشچی در بیست و سومین همایش ملی منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران و سیردهمین جشنواره توسعه سبز با عنوان «همایش ملی چالش‌ها، بحران‌ها و فرصت‌های محیط زیست ایران» گفت: اگر نگاهی به جهان بیندازیم نزدیک به ۲۰ منطقه دریایی در جهان وجود دارد و دریای خزر هم یکی از آن‌هاست. گروهی از مردم بومی اطراف این دریا آن را نام‌گذاری کردند و دریای بسته‌ای است که به دریاهای آزاد ارتباطی ندارد.

وی با اشاره به اینکه این دریا از نظر توسعه انسانی متوسط است و به دلایلی مانند اهمیت تنوع زیستی، نفت و گاز و ماهی‌های خاویاری دریای فرصت‌ها است، اظهار داشت: استفاده از انرژی‌های پاک یک فرصت است که هنوز از بسیاری از ظرفیت‌های آن استفاده ‌نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه همه کشورهای حاشیه خزر اقتصاد متکی به نفت دارند و نفت و گاز در این منطقه باعث تجارت بزرگی شده است و نفت خزر حتی تا اروپا و چین و آمریکا صادرشده است. در صورتی‌که دریای خزر، پتانسیل بالایی برای استفاده از اکوتوریسم و حتی پرورش داروهای گیاهی درحاشیه‌اش دارد حتی عناصر کمیابی در منطقه است که هنوز درباره آن فکری نشده است.

فرشچی با بیان اینکه البته خزر دریایی از چالش‌ها هم هست، تصریح کرد: آلودگی نفتی و کاهش ماهی‌های خاویاری و تنوع زیستی از جمله این چالش‌ها است اما ۸۰ درصد آلودگی اکتشاف و آلودگی نفتی از خشکی به دریا منتقل می‌شود چون در زمان شوروی سابق نفت و گازی تولید می‌شده از فناوری قدیمی و چاه‌های نفت بوده است که در حال حاضر رها شده‌اند. به دلیل نوسانات آب دریا یک آلوده‌کننده ثانویه است و ۱۳۰۰ حلقه چاه در حاشیه خزر است که برای پوشش هرکدام از این چاه‌ها، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار است و اگر کشوری بخواهد پوشش دهد نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی افزود: این منطقه زلزله‌خیز است و به این دلیل که از زیر بستر این دریاچه انتقال نفت و گاز صورت می‌گیرد. زلزله‌خیز بودن بسیار خطرناک است.

این مقام مسئول با اشاره به دستاورد ایران در حفظ تنها گونه پستانداراین دریاچه خاطرنشان کرد: در کشورهای منطقه غیر از ایران و آذربایجان سهمیه شکار فک خزری وجود دارد که تنها پستاندار این دریا است. ما سعی کردیم با همکاری‌های منطقه‌ای، مانع شکار این‌ گونه شویم و حتی بیمارستانی در مازندران برای این‌گونه ساخته شد. با این اقدام ایران از سال ۲۰۱۷ تاکنون میزان شکار این‌گونه حدود ۴۵ درصد کاهش یافته که تلاش‌های ایران در این میان ستودنی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز